Skip to main content

Sms wil ik niet gebeld worden maar zelf wel kunnen bellen. Ik zet dan mn voicemail aan zodat alle inkomende gesprekken naar VM zouden moeten gaan. Het inschakelen lijkt goed te gaan (12331 of SMS AAN of voicemail app) maar inkomende gesprekken komen *wel* op mn telefoon door (gaat normaal over, mensen krijgen geen VM bericht oid). De klantenservice geeft allerlei tips maar die hebben geen effect. Wat is de oorzaak en wat te doen om het te verhelpen?

Hallo @whring ,

Hoe schakel ik de voicemail in of uit?
VoiceMail aanzetten? SMS "AAN" naar 1233.
VoiceMail uitzetten? SMS "UIT" naar 1233
Deze en andere instellingen zijn ook aan te passen in het menu van de voicemail. Bel hiervoor naar 1233.


Hoe beluister ik mijn voicemail?
In Nederland, vanaf je mobiel: Bel 1233 
In Nederland, vanaf een ander toestel: Bel naar het nummer waarop de voicemail is ingesteld en druk op *️⃣ tijdens de begroeting. Toets vervolgens jouw eigen telefoonnummer in en sluit af met een #️⃣. Typ daarna de pincode in, gevolgd door een #️⃣
In het buitenland, vanaf je mobiel: Bel 1233
In het buitenland, vanaf een ander toestel: Bel +316 1200 1233
 


Hi Noordzee, deze VM functies zijn me bekend en heb ik geprobeerd. Ik krijg ook een SMS terug met de bevestiging van de wijziging. Maar vervolgens werkt het niet! Als iemand belt naar mijn nummer gaat m'n telefoon gewoon over (en wordt het gesprek na ca 20sec naar VM gerouteerd als ik niet opneem).


Als iemand belt naar mijn nummer gaat m'n telefoon gewoon over (en wordt het gesprek na ca 20sec naar VM gerouteerd als ik niet opneem).

Dat is ook hoe het bedoeld is. De beller wordt na 20 sec. doorgeschakeld naar Voicemail. (bron)
De beller wordt alleen direct doorgeschakeld als je in gesprek bent.

Wil je dat je telefoon niet overgaat zet ‘m dan op ‘niet storen’ of op ‘stil’.


Nou Ruud, dat is niet hoe het de afgelopen jaren bij mij werkte (toen ik bij Vfone zat...). Sinds kort werkt het echter niet meer (nu bij KPN). Ik verwacht dat bij het expliciet aanzetten van je voicemail "alle inkomende gesprekken direct worden doorgeschakeld naar VM". Ik gebruik die functie best vaak als ik aan het werk ben. Ik wil m'n telefoon niet stil zetten want notificaties, SMS, of Whatsapp mag best geluid maken. Zou er een verschil kunnen zijn in de VM functie van KPN en Vfone?


Hallo @whring , ik zie nu pas dat je jouw verhaal hebt aangepast ná mijn vorige reactie.

dat is niet hoe het de afgelopen jaren bij mij werkte (toen ik bij Vfone zat...)

Zou er een verschil kunnen zijn in de VM functie van KPN en Vfone?

Bij VF zijn er twee extra opties, bellen naar 12332 (direct doorschakelen naar VM aan) en 12333 (.. uit)
KPN kent deze opties niet volgens mij. Ik kan ze i.i.g. niet vinden op de website  (bron)


Vandaag werd ik teruggebeld door de 2e lijns support van KPN: er is inderdaad een verschil in de voicemail functionaliteit van (bijv.) Vfone en KPN: bij KPN is het *niet* mogelijk om alle inkomende gesprekken direct door te schakelen naar voicemail. Mijn verwachting was dat het "aanzetten" van VM betekent dat een inkomend gesprek direct op de VM uitkomt. Dat was lang geleden bij KPN wel het geval en bij andere providers nog steeds zo. Maar het VM-platform van KPN schakelt pas in als het gesprek niet wordt opgenomen (of weggedrukt wordt) door de ontvanger. Niets aan te doen. 

Natuurlijk kan ik mijn telefoon op stil zetten, maar de beller hoort dat de telefoon overgaat en wacht totdat ik opneem. Voor de beller is er m.i. een groot verschil tussen wachten op reactie of onmiddellijk een VM aankondiging horen.

 

 


Klopt. Kpn heeft geen optie om bellers direct naar voicemail te laten gaan. 

Maar probeer dit eens als je voicemail aan hebt je telefoon ook op "niet storen " instellen. Volgens mij bereik je het dan ook.