Skip to main content

Op 6 juli heb ik via de “Mijn KPN” app Spotify Premium aangezet op mijn mobiele abonnement. We hebben thuis 2 KPN mobiele contracten en KPN tv & internet. In tegenstelling tot eerdere activaties van Spotify kreeg ik geen bevestigingsmail van KPN maar van Spotify. Ik had hier misschien iets mee moeten doen maar ach...alles werkte prima. 

Op 2 augustus kreeg ik van KPN (alles was dus toch goed) een mail dat tot de volgende betalingsperiode Spotify voor mij gratis was, “Kadootje van KPN” stond er in de aanhef.

Op 20 augustus heb ik met behulp van de helpdesk van KPN mijn Spotify abonnement stopgezet, er van uitgaande dat voor de maand augustus de bekende 9,90 euro moet betalen. Prima. Ik miste wel de entertainment korting van 5 euro. 

Plotseling (eind augustus) verscheen er in de “Mijn KPN” app de melding dat ik vanwege “online aankopen” (?) op de volgende nota 19,80 gefactureerd kreeg. In mij geval moest dat wel Spotify zijn omdat dat de enige optie kon zijn. Vreemd, is was er uitgegaan dat ik alleen 9,90 moest betalen voor de maand augustus. 

Navraag gedaan bij de klantenservice. De antwoorden waren voor mij nogal verrassend:

  • ik had Spotify direct bij Spotify besteld en niet bij KPN (Nee hoor, gewoon in de app)
  • Met het annuleren werd weliswaar de betaling van het abonnement stopgezet, mijn Premium abonnement liep gewoon door (dus waarschijnlijk ook de facturen)
  • De 19,90 had te maken met de maand opzegtermijn, mijn Spotify premium houdt pas per eind september a.s. op.
  • Het opzeggen van het Premium abonnement moest ik bij Spotify doen (op de site staat “log in bij Mijn KPN - zet het vinkje uit bij Premium etc.)
  • De entertainmentkorting was niet van toepassing bij een mobiel abonnement, ook al neem je alle producten af die je moet afnemen om voor deze korting in aanmerking te komen. (heb ik eerder wel gehad)
  • Mijn telefoonnummer was verwijderd voor online aankopen om extra facturen te blokkeren.
  • ik moest begin oktober goed kijken of de betaling inderdaad was stopgezet.
  • In de “Mijn KPN” app is Spotify Premium al een kleine week uit de rubriek “Mijn extra opties” verdwenen en staat het weer als mogelijke optie beschikbaar.

Nou gaat het me niet zozeer om die 19,80 maar meer over de werkwijze rond mijn Premium abonnement. 

 

Hoi @Celf, welkom. 

Wat ontzettend verwarrend dit, ik begrijp dat je de werkwijze op deze manier erg apart vind. Ik val niet graag mijn collega's af, maar ik lees hier een aantal dingen die niet kloppen. Ik zoek het graag verder met je uit. 

  • Je kan Spotify via de vaste factuur bestellen, via de mobiele factuur of bij Spotify zelf. 
  • Wanneer je Spotify via de vaste factuur besteld en ook een mobiel abonnement hebt, maak je aanspraak op de 5 euro entertainment korting. 
  • Spotify staat altijd duidelijk op jouw factuur, nooit onder het label ‘Online aankopen’. Ik durf haast wel te zeggen dat dat bedrag niet voor Spotify is. Ik denk graag met je mee hierover. 
  • Je betaald altijd vooraf, dus je hoeft niet dubbel te betalen voor een maand opzeg termijn. Stel, je zou wel dubbel betalen, dan worden de periodes op de factuur gespecificeerd. 

Er is dus een bedrag van 19,80 op jouw factuur verschenen? Laat mij weten of ik jouw verder kan helpen. 


Hallo Hanna,

Dankjewel voor jouw reactie.

Er is inderdaad 19,98 op de factuur verschenen onder de noemer “online aankopen. 

 

Dit is er gekomen nadat ik de eerste keer contact heb gehad met de klantenservice. Daar bleek toen dat mijn Spotify abonnement op “gratis” stond. Altijd fijn maar da’s natuurlijk niet de bedoeling. 

Eigenlijk wil ik maar twee dingen weten;

  • is die 19,98 terecht gezien de mail van 2 augustus waarin stond dat het Spotify abonnement tot de volgende betalingstermijn gratis zou zijn (Kadootje van KPN)?
  • Hoe gaat het nu verder met Spotify? 

Hoi @Celf

Bedankt voor de opheldering. Als ik deze factuur zo zie zou ik zeggen dat de 19,98 niet voor Spotify via KPN is. Spotify via KPN wordt namelijk altijd gespecificeerd. 

Even ter verduidelijking, Je kan Spotify bij KPN afnemen, dan krijg je een activatie code, of je kan Spotify via Spotify zelf afnemen. Als je het abonnement via Spotify laat lopen heb je meerdere betalingsmogelijkheden.

Het is eventueel mogelijk dat jij Spotify via Google pay/Apple pay betaald. Dit is een vorm van betaling die ook via de KPN factuur verloopt. Maar dan heb je geen Spotify via KPN, maar bij Spotify zelf. Dit zou verklaren waarom jij Spotify daarom niet gratis hebt gekregen, en waarom Spotify als optie open staat in MijnKPN. Zou jij op jouw Spotify account pagina willen kijken op welke manier de betaling loopt? Ik hoor graag van je!


 

Hallo Hanna,

De factuur is het probleem niet. Ik heb bijna 2 maanden plezier gehad met Spotify en daar hoort gewoon een factuur bij bij. Ik ben 100% zeker dat ik de KPN app gebruikt heb om Spotify te bestellen. 

Onderstaand een screenshot van mijn Spotify account pagina. 

 


Hoi @Celf

Bedankt voor het screenshot! Ik zie dat jij jouw profiel al hebt aangevuld. Ik ga voor je achter de schermen kijken en kom zo snel mogelijk bij je terug.


Hoi @Celf

Ik zie dat je gebeld hebt en mijn collega heeft het voor jou uitgezocht. Online aankopen zijn inmiddels geblokkeerd, dus Spotify zou niet opnieuw in rekening gebracht moeten worden. Daarnaast is Spotify voor jou beëindigd, als het goed is kan je nog tot het einde van de maand gebruik maken van Spotify. Laten we de volgende factuur afwachten, als daar nog bedragen opstaan die niet kloppen, hoor ik het graag. 


Hoi @Celf

Ik zie dat je gebeld hebt en mijn collega heeft het voor jou uitgezocht. Online aankopen zijn inmiddels geblokkeerd, 

 

Hallo Hanna,

Dat klopt maar dat staat ook in mijn eerste post. 

Waar het me vooral om ging was wat er mis is gegaan met Spotify en in eerste instantie het advies om mijn abonnement bij Spotify op te zeggen, maar dat even terzijde.

Zonder jou met extra werk op te zadelen...heb je nog kunnen achterhalen wat de oorzaak van deze storing was omdat ik alles via de app heb geregeld en dit heel anders in de KPN systemen is komen te staan? 

In ieder geval bedankt voor het uitzoeken!:thumbsup_tone1:


Hoi @Celf

Ik ben bang dat dat niet te achterhalen valt helaas :disappointed_relieved:. Het is een aparte situatie maar het lijkt in ieder geval opgelost.