Skip to main content

Zaterdag ga ik voor 10 dagen naar Kaapstad en ik wil zeker weten dat mijn telefoon/internet het daar doet. De ervaringen met verbindingen in het buitenland zijn nogal wisselend de laatste maanden.

Vorige week was ik twee dagen in Keulen en kon ik met geen mogelijkheid verbinding krijgen of bellen. Een maand  geleden reed ik een stuk door Duitsland en deed de telefoon het als vanzelf wel (geen internet geprobeerd). Afgelopen zomer in Noorwegen was het ook 3 weken lang mis .

Wat kan ik nu doen om te voorkomen dat ik zometeen in Kaapstad  de hele tijd zonder verbinding zit?

Goed dat je hier van te voren over nadenkt, @Ango. Om in het buitenland te kunnen gebruik maken van telefonie en internet is het belangrijk dat mobiele data en roaming aan staan in je telefoon. En dat is ook eigenlijk het enige wat je er zelf aan kunt doen. Of je vervolgens een goede verbinding hebt hangt af van het netwerk in het land waar je bent. Daarbij gaat het niet alleen om voldoende mobiele masten in de buurt, maar ook hoe die en het netwerk zijn ingesteld.

Als je problemen ervaart kan dit komen doordat je telefoon 4G verwacht maar dat dit niet beschikbaar is waar je bent. In dat geval kun je nog je toestel vastzetten op 3G/2G. Of handmatig een andere provider proberen. Als dat niet helpt, kan de technische afdeling aan onze kant nog wat nakijken. Maar dat kan dan pas als je al in het buitenland bent. 

 

Verder nog relevant: Zuid-Afrika is buiten de EU. Betekent dat je gewone bundel daar niet van toepassing is. Voor bellen en internetten betaal je dan buitenbundeltarief, wat aardig prijzig is. Wel is het een Voordeelland buiten de EU waar we de volgende bundels voor beschikbaar hebben. Ik raad dan ook aan een van deze te activeren. Dit kan al voor je daar arriveert, wat ik ook zou adviseren. Zodat je telefoon niet bij aankomst, voor je de kans hebt gehad de bundel te activeren, al op internet gaat om dingen te checken/updaten/downloaden.

Kijk voor meer informatie op de Buitenlandpagina van onze website.