Skip to main content

Hoi,

Ik ben overgestapt van xs4all naar freedom, maar heb nog steeds een fritzbox thuis. Bij die overgang ook naar een hussel mobiel abonnement overgestapt. Feitelijk veranderde er op mijn mobiel niets.

Maar ik kan via mobiel geen verbinding maken met de ipsec VPN van de fritzbox. Via de wifi geen probleem.

Via het internet onderzoek gedaan. Daar werd gehint op de APN instellingen. Die stonden bij mij op “internet”. Deze op “portalmmm.nl” gezet en nu werkt het wel.

Leuk natuurlijk, maar mijn vraag is nu waarom het standaard niet werkt (“Internet” is de standaardinstelling? Want dit kan zo ook weer kapot. Wat is de goede instelling?

@PeterVlb Ik denk eerder dat het met de overstap van Xs4ALL naar Freedom te maken heeft en niet zozeer met het mobiele KPN-abonnement. Ik heb hier verschillende mobiele providers (zakelijk en privé) en kan gewoon verbinding krijgen met de Fritz!Box. Heb je de FB een volledige (fabrieks)reset gegeven nadat je van XS4ALL naar Freedom bent overgezet?


Beste Edwin. Dank voor de geboden hulp.

Ik heb een nieuwe fritzbox gekregen (de oude 7581 van xs4all is vervangen door een nieuwe 5490 van freedom). Ik heb helaas na de overstap naar Hussel niet meer de VPN met de oude fritzbox verbonden.

Maar de VPN-verbinidng van mijn partner (abonnement bij t-mobile) werkte zonder probleem. Het is dus iets tussen mijn mobiel en de fritzbox in. En met de andere APN istelling is het opgelost.

Overigens had ik ook wat andere problemen met het mobiele internet. Sommige pagina’s wilden niet verbinden en ik had connectie problemen met mijn weerapp. Helaas heb ik die probleempagina’s niet bewaard en die weerapp had zelf ook was issues gaven ze aan. Maar er zit iets niet lekker met Hussel krijg ik het idee.

Wat ik vooral wil weten is of deze instelling correct is (met portalmmm.nl) en een signaal geven aan de KPN dat er iets niet klopt met de Hussel-instellingen.


@PeterVlb Heb even gekeken. In mijn geval staat er internet.tele2.nl en bij de andere live.vodafone.com. De toestellen die KPN als provider hebben zijn op dit moment niet aanwezig. 

Eigenlijk vreemd dat het aan Hussel ligt Dat is gewoon de nieuwe vorm van KPN Compleet. Ik wist niet dat dit ook andere instellingen met zich meebrengt. Overigens kan ik dat op de KPN toestellen ook niet checken aangezien ik geen Hussel heb (maar Compleet via XS4ALL)


Edwin,

Ik had compleet (dat ging eruit met xs4all).

Ik ga anders eens bellen met de helpdesk. Het lijkt een beetje op het oude verhaal met de advancedinternet instelling waarbij allerlei diensten niet werkten met de gewone internet instelling. Alleen is dat 2 jaar geleden dat dit speelde. Ik heb om die reden wel lopen spelen met de APN instelling toen ik ergens tegenkwam dat je in het buitenland (soms?) portalmmm.nl moet gebruiken.


Ik heb nog steeds Compleet via XS4ALL, als je maar niets wijzigt (behalve bijvoorbeeld je snelheid).

Spreek bij de klantenservice duidelijk in dat je een medewerker wilt spreken..De op een algoritme gebaseerde computerdame gaat je denk ik niet verder helpen..


Hoi @PeterVlb, welkom hier. Een verlenging naar een Husselabonnement veranderd niets in je mobiele aansluiting an sich. Ik sluit me dan ook aan bij de eerste opmerking van Sledgehammer dat het waarschijnlijk meer te maken heeft met de overstap van je vaste diensten en de wijzigingen die daarbij kwamen kijken. Kijk nog eens goed naar de VPN instellingen op je FRITZ!Box, stel hem eventueel helemaal opnieuw in.  


Beste Erik, ik schiet niet veel op met verwijzingen naar problemen bij Freedom als het daar duidelijk niet aan ligt. Mijn analyse geeft duidelijk aan dat het daar niet aan ligt, maar aan iets bij de KPN:

  • Ik kan via het mobiele internet geen verbinding maken met de VPN op mijn Fritzbox als ik de de standaard APN “Internet” gebruik (was geen probleem met mijn oude mobiele abonnement en een xs4all fritzbox).
  • Ik kan wel verbinding maken met de nieuwe fritzbox van freedom als ik met de hand een andere APN instel: “portalmmm.nl”.
  • Het werkte direct zonder enig verder probleem op de mobiel van mijn partner die niet bij de KPN zit.

Er zit dus overduidelijk iets dwars in de combinatie van KPN Hussel, de APN “Internet” en het kunnen bereiken van een VPN verbinding met een vast IP adres dat niet van de KPN is.

Verder hoop ik dat anderen iets hebben aan mijn oplossing.

 


Beste Erik, ik schiet niet veel op met verwijzingen naar problemen bij Freedom als het daar duidelijk niet aan ligt. Mijn analyse geeft duidelijk aan dat het daar niet aan ligt, maar aan iets bij de KPN:

  • Ik kan via het mobiele internet geen verbinding maken met de VPN op mijn Fritzbox als ik de de standaard APN “Internet” gebruik (was geen probleem met mijn oude mobiele abonnement en een xs4all fritzbox).
  • Ik kan wel verbinding maken met de nieuwe fritzbox van freedom als ik met de hand een andere APN instel: “portalmmm.nl”.
  • Het werkte direct zonder enig verder probleem op de mobiel van mijn partner die niet bij de KPN zit.

Er zit dus overduidelijk iets dwars in de combinatie van KPN Hussel, de APN “Internet” en het kunnen bereiken van een VPN verbinding met een vast IP adres dat niet van de KPN is.

Een APN bepaald heel veel, ik heb nog steeds ergens een URL van een ander bedrijf wat dan aangeeft wat de diverse APNs bij KPN inhouden en doen. Is denk ik nu al lang niet meer up-to-date want dit was nog voor invoering van IPv6 voor KPN mobiel. Voorbeeld: APN=fastinternet gebruikte compressie voor IP pakketten, leidde in sommige gevallen tot datacorruptie. Dit is eigenlijk hoe ik hier ooit op dit forum terecht ben gekomen.

Maar kennelijk ben je met Hussel op iets anders overgezet en dan kan het met APN=internet zo zijn dat je een mix van IPv6 en IPv4 krijgt. In een ander IPv6 topic is wel meer detail te vinden, maar verbaast me weinig dat diverse personen problemen hebben met KPN mobile en wat meer complexe links zoals gangbare/oudere VPNs. Iets puur op ssl of enkel poorts UDP gebaseert is meestal minder problematisch. Kijk eens of je achter NAT zit, zowel voor IPv4 als IPv6. 1 methode is native IPv6 met NAT (soort van) voor IPv4.

APN=internet van T-Mobile heeft niet hetzelfde gedrag als bij KPN, in ieder geval all omdat T-Mobile mobile IPv4-only is.

Verder hoop ik dat anderen iets hebben aan mijn oplossing.

Ik mag ook hopen dat vooral ook KPN hier iets mee doet. B.v. door in dit topic eens een URL naar alle APN’s en gedrag te plaasten. Onduidelijkheid drijft mensen naar iets anders (concurrentie), in ieder geval mij wel, al is het maar prepaid.

 


Een APN bepaald heel veel, ik heb nog steeds ergens een URL van een ander bedrijf wat dan aangeeft wat de diverse APNs bij KPN inhouden en doen. Is denk ik nu al lang niet meer up-to-date want dit was nog voor invoering van IPv6 voor KPN mobiel. V

Verder hoop ik dat anderen iets hebben aan mijn oplossing.

Ik mag ook hopen dat vooral ook KPN hier iets mee doet. B.v. door in dit topic eens een URL naar alle APN’s en gedrag te plaasten.

 

Helemaal mee eens! Ik ga van het weekeinde er eens induiken wat er nu draait (en misschien Freedom eens lastig vallen). Dank voor het uitgebreide antwoord.


Ik heb hetzelfde probleem. Google Pixel 6 Pro i.v.m. KPN mobiel, XS4all met een Fritzbox. Kan geen verbinding leggen naar de Fritz. Overigens ook niet naar mijn kantoor VPN (werk), via Vodafone werkt dit wel goed.

Wat ik me af vraag, moet ik gaan overstappen naar Vodafone, of is dit op te lossen?


@paradoxical heeft u al geprobeerd om ipv6 uit te zetten?


Ik maak gebruik van ipv6 dus dat is eigenlijk geen optie, maar als test OK natuurlijk. Fritz blijft staan op 'verbinding maken’.

Wat ik me herinner is dat 'advancedinternet’ dit op zal lossen, wat mij niet duidelijk is zijn de veiligheid implicaties.


Setting naar ipv4 + advancedinternet helaas geen oplossing.


Net nog even een test gedaan, via mijn mi8pro + vodafone gaat verbinden zonder problemen. APN advancedinternet en ipv4/6 combinaties werken helaas niet op mijn pixel6pro.

https://nl.avm.de/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-7590/3618_Google-Pixel-kan-geen-verbinding-tot-stand-brengen-met-de-FRITZ-Box/


5 maanden later nog steeds niets. Bellen naar de KPN helpdesk > 15 mins in de wacht. Een eerdere poging liep op niets uit, want de medewerker in kwestie sloeg al op hol bij de afkorting ‘apn’. En dan nog dat enorm belerende telefoonscipt: nee ik ga de stekker van mijn modem niet in en uit steken, hoezo krijg ik zo’n bericht te horen? Waardeloos.

Ik sta op het punt de hele rotzooi maar over te gaan sluiten naar vodafone, want dit is enorm waardeloos.


Net contact gehad met de helpdesk, de mevrouw welke mij heeft geholpen heeft nu een intern ticket aangemaakr. Ben benieuwd,.