Skip to main content

Op mijn reis door midden Amerika is er snachts een software update uitgevoerd op mijn IPhone. Daardoor is de telefoon van vliegtuidstand afgegaan. Toen ik opstond moet ik eerst opnieuw mijn inloggegevens (code) invoeren, opdat de telefoon opstart. Bij het zien van het ontbreken van de vliegtuig stand heb ik deze direct weer aangezet. Nu weet ik niet of de telefoon verbonden is geweest met mobiel netwerk. Kan ik dit ergens terugvinden en zo nodig bezwaar maken? Het lijkt me een slechte ontwikkeling als je telefoon onbewust met mobiel netwerk verbinding maakt na een ongevraagde software update 

 

Dank!

Hallo @Warddewaal 
Het grootste probleem is de ongevraagde (IPhone) update. De rest is ‘gevolgschade’ waar KPN geen rol in speelt. Als je mobiele data gebruikt dan heeft dat gevolgen.

Kan je deze automatische actie niet uitschakelen en dus alleen handmatig updaten? Op mijn Samsung (Android) sta ik toe dat de update via WiFi gedownload wordt, maar ik bepaal zelf wanneer de update plaatsvindt.


Een telefoon die zomaar automatisch een update installeert en opnieuw opstart, dat is toch raar? Want voordat de pincode weer ingetoetst is ben je dan dus ook niet bereikbaar.

Stel je moet 's nachts oproepbaar zijn voor je werk, dan ben je dat zo ook niet. Dat kan toch niet? Ik kan me niet voorstellen dat dit de standaard instelling is.


Hallo @Warddewaal 
Het grootste probleem is de ongevraagde (IPhone) update. De rest is ‘gevolgschade’ waar KPN geen rol in speelt. Als je mobiele data gebruikt dan heeft dat gevolgen.

Kan je deze automatische actie niet uitschakelen en dus alleen handmatig updaten? Op mijn Samsung (Android) sta ik toe dat de update via WiFi gedownload wordt, maar ik bepaal zelf wanneer de update plaatsvindt.

Dat kan zeker! 

Mobiele Data op uit

Opties Mobiele Data : Databesparingsmodus op aan.

 

en 

 

Menu Algemeen

Automatische Updates

Installeer iOS-update uitzetten.   

 

@Warddewaal

Je krijgt van KPN echt geen vergoeding als je in jouw iPhone een instelling hebt staan om zo'n software-update altijd uit te voeren. Dat is KPN niet aan te rekenen. 


Dank voor de reacties maar dat was niet precies mijn vraag. De update is geïnstalleerd en de telefoon heeft al deze tijd op WiFi gestaan (anders was er ook geen update om te installeren 😉. 
 

Ik vermoed dat er niks aan de hand is, maar ik wil kunnen controleren en vaststellen dat mijn vermoeden klopt. Concreet: hoe kan ik zien óf ik überhaupt mbs heb verbruikt in het buitenland en zo ja hoeveel? Ik kan het nergens in mijn app terugvinden (wat dus misschien goed nieuws is)


Ok @Warddewaal 

Instellingen 

Mobiel Netwerk

en dan naar beneden scrollen naar Mobiele Data. 

Daar kun je het verbruik terugvinden. 
 


@Warddewaal je kan in de MijnKPN app kijken of je extra kosten hebt gemaakt naast je bundel. 

Wanneer ik kijk in mijn telefoon volgens @Noordzee zie ik al mijn verbruik sinds 2018. 


Hoi @Warddewaal, welkom! 

Zoals @Hoopvol zegt, kan je in de MijnKPN app zien of je data buiten jouw bundel hebt gebruikt. Dit zie je terug als extra kosten.

 

Verder geven @RBxx en @Noordzee goede tips.

Hallo @Warddewaal 
Het grootste probleem is de ongevraagde (IPhone) update. De rest is ‘gevolgschade’ waar KPN geen rol in speelt. Als je mobiele data gebruikt dan heeft dat gevolgen.

Kan je deze automatische actie niet uitschakelen en dus alleen handmatig updaten? Op mijn Samsung (Android) sta ik toe dat de update via WiFi gedownload wordt, maar ik bepaal zelf wanneer de update plaatsvindt.

Dat kan zeker! 

Mobiele Data op uit

Opties Mobiele Data : Databesparingsmodus op aan.

 

en 

 

Menu Algemeen

Automatische Updates

Installeer iOS-update uitzetten.   

 

@Warddewaal

Je krijgt van KPN echt geen vergoeding als je in jouw iPhone een instelling hebt staan om zo'n software-update altijd uit te voeren. Dat is KPN niet aan te rekenen. 


Wanneer ik kijk in mijn telefoon volgens @Noordzee zie ik al mijn verbruik sinds 2018. 

O ja, dat is de (onhandige😉) manier van Apple. Bij Android zet je de verbruiksmeter éénmalig gelijk met de factuurperiode en dan zie je het verbruik per factuur-periode(s).