Skip to main content

Ik maak in de buurt van Serooskerke in Zeeland gebruik van een buitengebied verbinding met gekoppeld 4G modem en ga daar deze week een extra antenne (aanbevolen door en gekocht bij KPN) aan koppelen voor een betere verbinding.

Nu weten we niet precies waar de 4G mast staat en waar we de antenne op moeten richten.

Ik heb gekeken op https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm maar daar kan ik geen masten op zien.

Volgens Waar staan 4G zendmasten? | Antennekaart.nl staat er een in Serooskerke zelf, maar daar staat bij dat die alleen door T-Mobile gebruikt wordt.

Volgens die kaart is de dichtsbijzijnde 4G mast van KPN die in Renesse.

Klopt dat?

Bron


Ik denk dat het klopt inderdaad.  Het uitrichten is best een klus. Zelf heb ik eerst gekeken met m'n mobieltje waar het ontvangst het beste was. Daarna ben ik met de buitenantenne aan de slag gegaan.  Maar het was het waard.


Het gaat om deze antenne.

Dienen we die naar de lokatie van de 4G mast te laten wijzen?


Ja dat gaf bij mij het beste resultaat.  Welke snelheid heb je nu?


Nu halen we max 25 Mbit down en 6 Mbit up met het Sagem 4G modem zonder antennes.
Maar die snelheden wisselen nogal.

De modem wordt omgewisseld voor een Sagem met antennes zodat de buitenantenne erop kan worden aangesloten (dank aan de info van dit forum).


Hallo @JohanvdH , ik zie nog een KPN mast noord-oostelijk van Serooskerke. Het symbool van Vodafone staat er overheen, maar als je Vodafone “uit” klikt zie je KPN eronder verschijnen.

 

edit: Het lijkt erop, dat ze de mast “delen”, Vodafone op 30 meter en KPN op 36 en 38 meter hoog.




Het gaat om Serooskerke op Schouwen-Duiveland.


En zonder 4g modem?


Hallo @JohanvdH , ik zie nog een KPN mast noord-oostelijk van Serooskerke. Het symbool van Vodafone staat er overheen, maar als je Vodafone “uit” klikt zie je KPN eronder verschijnen.

 

Dit is goed nieuws! Daar had ik helemaal overheen gekeken!


En zonder 4g modem?

Ik geloof iets van 6Mbit down en 1.5Mbit up

 


Met een beetje geluk ga je dan rond de 60 halen. Je hebt geen tv van kpn neem ik aan?


Nee, we gebruiken de verbinding alleen voor computerdata.

 

60Mbit zou prima zijn.


Na het bevestigen en richten van de antennes komen we op een snelheid van  70Mbit down en 20Mbit up.

Voor het aankoppelen van de buitenantenne was dat 20Mbit down en 10Mbit up.

De 4G mast met de snelste verbinding is de mast in Renesse. Wel verder weg maar minder bomen in het zicht van de antenne.

Dank allemaal voor de support!


Mooi resultaat @JohanvdH . Veel plezier met die flinke snelheidsverhoging !!