Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan ik met KPN in Duitsland niet O2 kiezen en mijn vrouw wel?

• April 25, 2025
  • 7 reacties
  • 217 keer bekeken

Mijn vrouw zit naast mij en heeft o2-de als automatische gekoppelde provider via KPN met een goede 4G verbinding.

Ik heb Vodafone.de met een superlage snelheid ( E ).

Waarom kan ik dezelfde provider niet handmatig kiezen? Deze staat wel in de lijst met netwerken. Is dit geblokkeerd door KPN? 

Ik heb nog voldoende Gb over dus daar ligt het niet aan.

Beste antwoord door Johan49

Probleem is opgelost.

Eerst was O2-de wel zichtbaar in de handmatige lijst maar gaf als melding" niet beschikbaar".

Vanmorgen UWB (Ultra Wideband) uit geschakeld.

Toestel opnieuw opgestart en nu O2-de als provider en werkt goed.

Bedankt voor alle goede tips.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 25, 2025

Heeft u wel een abonnement bij kpn?

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Hoi ​@Johan49, welkom op de KPN Communitypagina! Wanneer ik in Duitsland ben pak ik ook altijd o2-de. Vodafone.de heeft inderdaad minder zendmasten in de regio’s waar ik veel ben. Sowieso is het mobiele netwerk van Nederland véél beter, ook omdat we een kleiner land zijn.

Heb je iOS of Android? Op iOS kan je naar Instellingen > Mobiel netwerk > Netwerkselectie gaan. Daar kan je “automatisch” uitvinken. Dan moet ie even laden. (Let op, dit duurt ff. Druk niet weg) En daarna kan je handmatig op o2-de klikken.

Zover ik weet blokkeert KPN niks. Zorg verder wel dat roaming aanstaat, anders werkt het ook niet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 26, 2025

Hallo ​@Johan49 ,

KPN heeft in Duitsland niets te zeggen over de providers daar en heeft niets met jouw probleem te maken. 

In jouw telefoon kun je handmatig schakelen tussen de verschillende netwerken. Probeer die andere netwerken eens. Wat ook kan helpen is schakelen tussen 2G/4G/5G. Het kan goed zijn dat je Bv wel ontvangst kan krijgen via 5G. 

In de kennisbank staat dit verhaal:

Tips voor goed bereik in het buitenland

Als het ene netwerk niet goed (genoeg) werkt, kun je handmatig een ander netwerk kiezen in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of andersom. Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2025

In buitenland is het best provider handmatig te kiezen, in DE specifiek DE Telekom, deze heeft meeste bereik. Automatisch brengt 2 problemen mee, je telefoon wisselt te vaak tussen netwerken en veroorzaakt verbindingsonderbreking en je kan ongemerkt in dure vreemde netwerken inboeken (b.v. maritiem netwerk of Turkse netwerk bij vakantie in Griekenland). Inheemse kunnen ook niet tussen netwerken springen en kunnen prima ermee leven, waarom denken de toeristen dat ze wegens gemakzucht beter kunnen zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2025

Telefoon al opnieuw gestart?

En moderator, de (aangepaste) titel klopt helemaal niet. Die moet gewoon zijn Waarom kan ik met KPN in Duitsland niet O2 kiezen en mijn vrouw wel.

Nu lijkt het net of de vraagsteller Vodafone (NL) als provider heeft.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@Johan49, ik zie dat je al een boel tips en adviezen gekregen hebt, super. Heb je al de tijd gehad om een en ander te proberen? We horen graag hoe het is afgelopen, of als je nog vragen hebt natuurlijk.

Goeie: titel aangepast ​@PeterG 😁

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • April 30, 2025

Probleem is opgelost.

Eerst was O2-de wel zichtbaar in de handmatige lijst maar gaf als melding" niet beschikbaar".

Vanmorgen UWB (Ultra Wideband) uit geschakeld.

Toestel opnieuw opgestart en nu O2-de als provider en werkt goed.

Bedankt voor alle goede tips.