Skip to main content

Mijn vriend ging vandaag naar de kpn winkel in Haarlem voor een nieuwe telefoon en abonnement bij KPN. Omdat hij geen NLse ID heeft kon het niet online. Gelukkig kon hij snel terecht in de winkel want zijn telefoon had het de avond ervoor begeven.

in de winkel vertelde hij wat hij wilde en er werd een abonnement (overstap van andere provider) geregeld. Maar toen hij vervolgens herhaalde dat hij ook een telefoon wilde, werd gezegd dat dit niet kon. Hij moest dan een huurcontract en salarisstrook laten zien en toen hij doorvroeg kreeg hij te horen dat het ingewikkeld was. (??)
Hij is dus zonder telefoon huiswaarts gekeerd. Ik snap hier helemaal niets van. Bovenstaande documenten zijn toch alleen nodig als hij een telefoon op afbetaling wil?

Heeft hij duidelijk gezegd dat hij het toestel meteen volledig wilde betalen? 


Hij heeft niet de indruk dat dat onduidelijk was, want was nooit zijn intentie om op afbetaling te nemen. Hij heeft gezegd dat hij een telefoon wilde kopen. Toen zei de medewerker; dat kan alleen als je ook een abonnement neemt. Dus abonnement was geregeld en toen kwam hij terug op de telefoon en kreeg hij te horen dat dat niet kon. Mogelijk een miscommunicatie door taal, maar het lijkt me dat medewerkers dan ook de optie zouden moeten benoemen dat met direct betalen wel zou kunnen. Als dat inderdaad zo is. 


Hoi @Suza, welkom. 

Ik denk dat jij jouw eigen vraag al hebt beantwoord. Ik vermoed dat het hier om een miscommunicatie gaat. Als je een toestel duurder dan 250 euro op afbetaling wil aanschaffen voeren wij (en alle andere providers) een aantal checks uit, waaronder een inkomstlasten toets en een BKR check. Natuurlijk is de mogelijkheid om een toestel in een keer af te betalen altijd aanwezig. 


@Nick83. Laatste zin eerste bericht wel gezien?

Even iets duidelijker dan @Hanna_ 

Bij een leenbedrag van af € 250 vind er een inkomenstoets (mag je wel lening tov hoogte inkomen) en BKR toets (lopen er andere leningen) plaats. Als één van beide of beide negatief is dan kan het niet.

Als je vriend de lening niet hoger dan € 249 laat zijn en het boventallige bedrag gewoon betaalt zou de lening gewoon moeten kunnen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een telefoon kopen zonder lening. Heb je ook die vermaledijde BKR registratie niet. overigens heb je die ook niet bij een toestellening tot € 249,00 .

(ik heb altijd geleerd: een lening sluit je af voor een huis of auto. Als je iets anders koopt waar je voor moet lenen kan je dat eigenlijk niet betalen….)


Koop de telefoon in een andere winkel. Vaak goedkoper dan bij KPN.


Vaak ook niet.


 

(ik heb altijd geleerd: een lening sluit je af voor een huis of auto. Als je iets anders koopt waar je voor moet lenen kan je dat eigenlijk niet betalen….)

Ik heb altijd geleerd, een lening sluit je af voor een huis of een ander pand, als er maar bakstenen gestapeld zijn, al het andere betaal je zo en heb je het niet spaar je er maar voor.


Wilde ook een nieuw toestel aanschaffen.

Omdat ik geen nieuw abonnement (heb al een abonnement bij KPN) wilde afsluiten werd het nieuwe toestel opeens € 50,- duurder.

Heb het  nieuwe toestel maar in de winkel achter gelaten.

Dus gezeur bij KPN bij aanschaffen telefoon is niet incidenteel.