Skip to main content

wanneer verhoging van de 5G mobile internet snelheid, nu de 3,5 ghz actief is.nu max 600mbps

Wanneer 1Gbit of hoger.

Hoi @Genet 

Welkom op de community van KPN.

Daar is nog niets over bekend gemaakt, wanneer de downloadsnelheden op het 5G netwerk worden verhoogd.

Daarnaast is Band N78 (3,5 GHz) nog niet eens op de helft van de KPN zendmasten geactiveerd, al is KPN wil volop bezig met de verdere uitrol hiervan op de overige zendmasten.
Dus ik denk dat KPN pas de snelheden voor 5G gaat verhogen, zodra op alle KPN zendmasten de nieuwe en snellere 3,5 GHz is geactiveerd.

Maar voor een smartphone is een downloadsnelheid van 600 Mbit/s meer dan genoeg, en alleen beschikbaar bij het SuperUnlimited abonnement. 

Deze 600 Mbit/s haal je ook alleen bij zeer goede omstandigheden, meestal zul je tussen de 180 tot 300 Mbit/s op het 5G netwerk halen, afhankelijk van de locatie waar je bent.

Zodra de snelheden voor 5G worden verhoogd, zal dat zeker door een moderator vermeld worden op de community.

wanneer gaat de 5G mobile download snelheid omhoog, zoals belooft op internet ?

Men zou na het plaatsen van de 3,5 ghz antenne, hogere download snelheid kunnen behalen.

Namelijk volgens testen 1200 mbps op 5G mobile internet

Wanneer gaat deze verhoging in ?

Admin: post samengevoegd met reeds aangemaakt topic

Je moet gewoon even geduld hebben. Nog niet overal is 5G geactiveerd via de 3,5 ghz frequentie. 

Stukje over 5G KPN

Waarvoor denk je dergelijke bandbreedtes nodig te hebben?

Daarnaast is die 1200Mbps onder ideale omstandigheden en vlak bij de mast. In de praktijk zal die bandbreedte beduidend lager liggen. Dat is mijns inziens ook helemaal geen probleem want die bandbreedte zal je op jouw telefoon waarschijnlijk nooit nodig gaan hebben.

Soms heb ik het gevoel dat mensen denken dat meer ook altijd beter of nodig is maar niets is minder waar.

5G is mijns inziens met name interessant voor gebieden met een hoge dichtheid van aangesloten apparaten zoals bijvoorbeeld op treinstations, grote winkelcentra en bij evenementen.

Daarnaast zal bij het zelfstandig laten rijden van auto's 5G (of zijn opvolger) een essentiële rol spelen.

Hoi @wjb 

Ben het met jouw bewering zeker eens, zulke hoge bandbreedtes zijn helemaal niet nodig voor smartphones, en zul je in de meeste gevalen helemaal niet nodig hebben.
Het kan wel handig zijn voor laptops of iPads die gebruik maken van het 5G netwerk, om te kunnen internetten, bijvoorbeeld in de tuin, op het strand of in de trein.

De huidige snelheden tot 600 Mbit/s (bij SuperUnlimited) zijn in mijn optiek meer dan voldoende, waarbij je eveneens in de meeste gevallen deze snelheid niet eens behaald.

Ik heb zelf twee veldtesten gedaan op twee locaties in mijn woonplaats Arnhem, daarbij behaalde ik een snelheid van ruim 700 Mbit/s bij een zendmast waarbij Band N78 (3,5 GHz) al geactiveerd was, en tegen de 500 Mbit/s bij een zendmast zonder Band N78.

Maar dan moet je wel vlakbij de zendmast staan of zitten, en ook buiten zijn.

ik woon in Grave en als ik in Gassel een speedtest doe, kom ik eerst boven de 1000 mbps en daarna zakt het terug tussen de 750 en de 850 mbps en dit alleen nog maar in Gassel, wat mij op zich erg goed bevalt.

Ik heb een k.p.n unlimited van 600 mbps download en 125 upload volgens overeenkomst.

Als ik bij een antenne als mast sta, heb ik weinig snelheid,  als ik verder van de mast a antenne sta, heb ik meer snelheid van dichterbij.

Deze snelheden staan in het berichten snelheden van speedtest oklaa.

Nu nog de hogere snelheden halen en dan klaar.

Het is natuurlijk belangrijk om je topsnelheid te weten en om die uit te proberen. Denk aan je auto bijvoorbeeld op de Duitse Autobahn. Met een elektrisch voertuig is dat allemaal anders aan het worden, veel auto’s zijn begrensd. Langdurig hard rijden vergt relatief veel meer stroom, vaker laden en het reizen wordt er niet sneller van. Eigenlijk is dat met 5G vergelijkbaar, want topsnelheid is maar beperkt relevant – behalve om op te scheppen. Er zijn nog geen apps die zoveel data nodig hebben en ook de acculading van je telefoon raakt er snel door leeg.  

Er is een ander doel: dankzij 5G kunnen veel mensen op dezelfde plek hogere datasnelheid halen en wordt vertraging en congestie voorkomen. Op de weg is dat ook zo, niemand wordt gelukkig van files en langzaam rijden. Waar 4G aan ongeveer 50 tot 100 mensen voldoende bandbreedte kan geven voor apps, kan 5G dankzij de 3,5 GHz band dat aan 150 tot 300 mensen. Straks met de 26 GHz band (zie kader) kan dit oplopen tot ongeveer 1.000 mensen in hetzelfde gebied.  

Maar om op de vraag terug te komen: op de 3,5 GHz band wordt het mogelijk om 1 – 2 Gbit/s aan downloadsnelheid te halen, zie ook afbeelding 2 met de verschillende afstanden en snelheden. 

5g

5G is in Europa beschikbaar op 3 banden: 700 MHz, 3,5 GHz en 26 GHz. De 700 MHz band is vooral bedoeld om 5G dekking te realiseren, de 3,5 GHz band kan veel capaciteit bieden en de 5G topsnelheden komen via de 26 GHz band. Je kunt het zien als een gelaagde taart, waarbij we eerst de onderste laag hebben gekregen, we nu de tussenlaag krijgen terwijl het lekkerste nog moet komen

De maximale afstand waarover dit mogelijk wordt, is ongeveer 2-3 kilometer. De datasnelheid neemt behoorlijk af hoe verder je van de zendmast bent – bij 3 kilometer is waarschijnlijk nog maar 250 – 500 Mbit/s over. Dit is wel afhankelijk van de zender configuratie: er zijn 3,5 GHz zenders met 4 antenne elementen in 1 behuizing, met 8, met 32 en 64. De laatste twee staan bekend als Massive MIMO antennes, die een gerichte bundel kunnen sturen naar gebruikers en zo een hogere datasnelheid halen. Niet elke 3,5 GHz zender is dus even snel, het is afhankelijk van de specifieke configuratie. 

Waar is er dekking?

Dit is een lastige vraag om te beantwoorden, omdat operators verschillende plannen hebben. Odido heeft het netwerk de afgelopen jaren volledig gemoderniseerd, waarbij de Huawei zenders zijn vervangen door Ericsson apparatuur. Tegelijkertijd zijn op heel veel plaatsen ook al 3,5 GHz zenders geplaatst, vooruitlopend op het beschikbaar komen van een licentie. Odido is waarschijnlijk van plan om direct na de veiling op heel veel plaatsen de 3,5 GHz band te gebruiken. In juni 2024 waren er van de bijna 5.300 zenders in heel Nederland al meer dan 2.800 zenders voorzien van 3,5 GHz. Alle steden, heel veel snelwegen en landelijk gebied in Zeeland, Limburg en Groningen krijgen 3,5 GHz dekking. Odido maakt daarbij veel gebruik van Massive MIMO antennes, wat betere prestaties levert. 

Het radionetwerk van KPN is de afgelopen jaren vervangen door nieuwe Huawei zenders (dat was Ericsson, dus net andersom als Odido). KPN heeft daarbij behoorlijk veel sites voorzien van 3,5 GHz. Omdat deze nog niet actief waren (er was nog immers geen licentie geveild), heeft KPN geen registratie gedaan van deze zenders. Het precieze plan van KPN is daarmee nog niet duidelijk. KPN maakt meer gebruik van zenders met 8 interne antennes, wat een andere afweging is dan Odido tussen kosten, complexiteit van de installatie en prestaties. Daarnaast heeft KPN al bijna 2.800 zenders uitgerust met 5G zenders op de 2100 MHz band, die afhankelijk van de behoefte, 4G en 5G verkeer kunnen mixen. Deze techniek heet DSS – Dynamic Spectrum Sharing, wat Vodafone ook al sinds 2020 toepast. Dit is in een heel groot deel van Nederland gedaan, behalve in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Westelijk Brabant en Zeeland. Misschien zijn deze gebieden voorzien van 3,5 GHz. KPN wil daarmee waarschijnlijk toch landelijke 5G dekking mogelijk maken naast de 700 MHz. De datasnelheden liggen wel veel lager, onder andere omdat er slechts 20 MHz voor elke operator beschikbaar is op de 2100 MHz band. De additionele datasnelheid is waarschijnlijk 100 – 200 Mbit/s, afhankelijk van hoe druk het 4G deel is.
Zolang er niet veel gebruikers zijn, is het relatief erg kostbaar om veel 5G capaciteit te bouwen. Voor een goede 5G dienstverlening is het belangrijker dat een toestel continu op 5G zit, zonder terug te vallen op een 4G verbinding. KPN heeft voor een groot deel van Nederland gekozen voor een andere oplossing, alleen het westelijk deel van Nederland heeft waarschijnlijk 3,5 GHz. 

Reageer