Skip to main content

Het is al een tijd stil vanuit KPN over de status van de beloofde standalone 5G standaard. Deze zomer is de 3.5GHz band live gegaan. Ik had dus eigenlijk gehoopt inmiddels al een update van KPN over 5G SA te hebben gelezen. Meer dan

‘5G standalone zal door KPN in 2024 stapsgewijs worden geïntroduceerd.’

heb ik nog niet van KPN vernomen.

bron:

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-zet-volgende-stap-in-5g-ontwikkeling/

Dit bericht is van 23 mei 2023. Mijn vraag aan een KPN medewerker is dus: wat is de status en is er een schatting tot livegang te delen?

Hi @balken07, een goede vraag. 

Ik ga hier navraag over doen om achter te komen of er wat bekend is. Het kan nog echter even duren, ik zie wat automatische meldingen dat mensen vrij zijn in verband met de herfstvakantie. Ik laat het echter hier weten zodra ik een antwoord heb. 

@Alex van KPN 

Bedankt voor je bericht. De vakantie lijkt mij inmiddels wel voorbij. De volgende is al in aantocht. Ik zou gezien de verstreken tijd graag een antwoord ontvangen op mijn vraag. Bedankt 🙂

Hoi ​@balken07 

Ik verwacht dat KPN daar pas in 2025 mee gaat beginnen, aangezien op de meeste zendmasten van KPN,  Band 78 (3,5 GHz) nog niet is geactiveerd.

Momenteel zijn dit de cijfers (Bron Antennekaart.nl):

• Op 1160 van de KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) momenteel geactiveerd.
  • In totaal zijn er 4932 KPN zendmasten waarop 5G actief is.
  • Dus op 3772 KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) nog niet actief, daarop zijn alleen Band 1 (2100 MHz) en Band 28 (700 MHz) geactiveerd.

Dus op 3772 KPN zendmasten moet de nieuw verkregen Band 78 (3,5 GHz) nog geactiveerd worden, en dat gebeurd vaak per regio of plaats.

Vandaar dat ik ook verwacht dat KPN 5G StandAlone (SA) pas in 2025 gaan uitrollen, nadat op de overgrootste deel van de zendmasten Band 78 (3,5 GHz) geactiveerd zal zijn.

Al ben ik uiteraard en vanzelfsprekend ook benieuwd naar de mogelijke update van moderator ​@Alex van KPN

Hi Balken, dankjewel voor de reminder. Ik zie dat die collega weer aanwezig is dus heb die vraag nogmaals via meerdere kanalen gesteld. Ik blijf dit nu ook actief in de gaten houden en kom hierop terug. 

Hoi ​@Alex van KPN 

Gezien we nu al in december 2024 zitten, zal het dit jaar niet meer gaan worden.
Daarnaast is op de grootste groep KPN zendmasten nog geen Band 78 (3,5 GHz) geactiveerd, al is KPN daar wel volop mee bezig volgens antennekaart.nl

Ik verwacht dat standalone 5G pas nadat Band 78 is uitgerold, zal worden ingevoerd.
Het wordt in afwachting van de terugkoppeling van ​@Alex van KPN sowieso niet eerder dan in 2025.

Hi ​@balken07 en ​@Michel.uit.Arnhem. Het heeft even geduurd, maar ik heb een antwoord. 

Het gaat om het artikel KPN zet volgende stap met 5G, uit begin 2014. Ik kan in ieder geval bevestigen dat de planning is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 wordt geïntroduceerd. Ik kan dit niet garanderen maar de prognose ziet er goed uit. Duidelijker kan ik helaas niet zijn. 

Hoi ​@Alex van KPN 

Hartelijk dank voor je terugkoppeling terug.
Het ziet er inderdaad goed uit, met een slag om de arm, dat de planning voor 5G standalone in het tweede kwartaal van 2025 wordt gelanceerd.
We wachten het gewoon rustig af, meer kunnen we toch niet doen.

Hoi ​@Alex van KPN 

Bedankt voor je terugkoppeling! Dat zou mooi zijn, ik wacht het af :) 

Reageer