Skip to main content

Ik wordt regelmatig door mensen gebeld die aangeven dat ik hun gebeld zou hebben.

Naar wat onderzoek op het internet denk ik dat mijn 06 nummer wordt gebruikt voor spoofing.

Wat kan ik hier het beste tegen doen ? Is bijvoorbeeld een nieuwe simkaart een optie ? Het 06 nummer wat ik heb is een nummer wat ik al heel erg lang heb en hier wil ik liever niet vanaf.

Helaas is er niks aan te doen als criminelen je nummer gebruiken. Dat heet inderdaad Spoofing. Ze versturen alleen je nummer (voor hen een volkomen willekeurig nummer) mee, maar bellen niet op jouw kosten.

Ik heb 't 2 x gehad met m'n vaste nummer. M'n mobiel staat uiteraard nergens. Ook niet op profielpagina's van sociale media.

Meestal maken ze maar maximaal een dag of 10 gebruik van een gespoofd nummer.

Zelf bel ik nooit onbekende nummers terug. Tenzij het vaste nrs. uit mijn regio en één aangrenzende regio zijn. Van mij zul je geen last hebben. (ben mogelijk al gebeld door die lui met jou nummer, wie weet...). En in dat geval is je nummer bij mij geblokkeerd 😁.


Hier helaas hetzelfde probleem. Vandaag ontvang ik een smsjes van iemand die ik gister zogenaamd gebeld zou hebben.

En afgelopen maand ontving ik zelf al 4 telefoontjes van nummers die starten met de 4 zelfde cijfers als mijn 06- nummer. 


Als je er niks tegen kan doen, wat is het nut van deze spoofing? Waarom wil iemand dit doen? Op welke manier valt hier geld aan te verdienen? En op welke manier loop ik risico?


wat is het nut van deze spoofing? Waarom wil iemand dit doen?

Iemand wil zijn eigen identiteit verborgen houden en spooft daarom het telefoonnummer van iemand anders.

Vaak switcht zo'n persoon regelmatig van telefoonnummer dat hij spooft en dus zal de overlast zeer waarschijnlijk van korte duur zijn.

Je zult verder geen risico lopen en extra kosten zullen er ook niet door komen.