Skip to main content

We kennen ze bijna allemaal inmiddels, buitenlandse mensen die onze gegevens proberen buit te maken. Dit maal claimen in het Engels bij Nationale Politie te werken en willen ze het BSN-nummer te weten.

Ik heb de volgende concrete vraag aan KPN;

Eerder ben ik door iemand uit mijn eigen nummer reeks “teruggebeld” dat mijn eigen telefoonnummer werd gebruikt voor deze scam. Dit is een nummer uit de oude Telfort-nummerreeks, dus direct onder beheer van KPN. Vandaag ontving ik een scam-belletje uit dezelfde reeks, met 06-4444NNNN. Als klant zou ik verwachten dat KPN niet alleen een zorgplicht heeft, maar ook technische maatregelen neemt dat er nooit een externe partij een beller-id kan toepassen vanuit een willekeurige bron (SS7/SIP/SMS), dat overeenkomt met een nummer uit de KPN-nummer reeks. Heeft KPN maatregelen genomen om dit soort spoofing te voorkomen? Op welke wijze kunnen deze nummers daadwerkelijk bij KPN (als telco) worden gemeld zodat de routering achterhaald kan worden en daarop maatregelen genomen kunnen worden?

 

Wat heeft dat met de oorspronkelijke vraag te maken?

Stelling van KPN was “dit kunnen we niet blokkeren”, maar feitelijk blokkeren ze wel dat hun eigen klanten dit doen. Dus daarmee zou je ook kunnen zeggen: waarom blokkeren ze dit niet op de methoden waar ze het wel kunnen blokkeren?


Wat heeft dat met de oorspronkelijke vraag te maken?

Stelling van KPN was “dit kunnen we niet blokkeren”, maar feitelijk blokkeren ze wel dat hun eigen klanten dit doen. Dus daarmee zou je ook kunnen zeggen: waarom blokkeren ze dit niet op de methoden waar ze het wel kunnen blokkeren?

Omdat ze dat niet kunnen blokkeren. Ze kunnen blokkeren dat jij zelf een caller-ID kunt meegeven als je anderen belt maar ze kunnen niet blokkeren dat anderen een gespoofd telefoonnummer gebruiken als ze jou bellen.