Skip to main content

Sinds eergisterĀ krijgt een ieder die mij belt meteen een ingesprek toon, terwijl ik niet bel. Heb voicemail al uitgezet, alle instellingen nagekeken en ook nog simkaart in andere telefoon gedaan, maar probleem blijft bestaan. Voorheen had ik telfort, dit is sinds 2 maanden overgenomen door kpn.

Welkom op het forum @Carby. Geeft jouw telefoon ook aan dat er geen bereik is? Werkt de 4G dataverbinding nog wel? Zou je in ieder geval jouw profiel willen invullen zodat we kunnen kijken wat er aan de hand is.Ā 


Alles werkt wel, ik kan wel bellen, internetten, whatsappen, maar ik kan alleen niet gebeld worden. Ik heb het profiel ingevuld. En voor de zekerheid alvast een nieuwe simkaart aangevraagd.


Dank voor de gegevens, @Carby. Qua netwerkinstellingen lijkt alles in orde, ik zie geen blokkades en dergelijke. Als de simkaart het in een ander toestel ook niet doet, dan is een nieuwe simkaart denk ik wel de kortste klap. Laat je weten, als je die hebt ontvangen en in gebruik hebt genomen, of het dan wel weer werkt? Als dat dan toch niet zo is, dan kijken we natuurlijk verder.


Helaas, ook met de nieuwe simkaart blijft het probleem. Het valt me ook op dat op het moment er een belletje binnen zou moeten komen, het netwerk van 4g naar e (van error?) verspringt.


Ai, dat is jammer! De E staat voor Edge, dat is 2G. Het lijkt er dan op dat jouw telefoon bellen via 4G (VoLTE) niet doet en dus terugspringt naar 2G. En dat je daar misschien niet helemaal goed bereik in hebt. Als ik dat hier controleer zie ik inderdaad VoLTE niet actief. Je kunt dit in je telefoon bij de instellingen zelf aanzetten. Binnen een werkdag zou het dan in orde moeten zijn. Als dit niet zo is, laat het even weten. Geef dan ook aan welk toestel je hebt.


We gaan het nakijken, maar dat zou superraar zijn, want voor vorige week dinsdag had ik geen last. Ik heb de samsung s10+, die kan dat echt wel g4 aan


Als ik een speedtest doe over 4g haal ik ruim 120mb f down en 10 up load snelheid.

Het maakt niets uit waar ik ben dit is zo sinds dinsdag zelfs het plaatsen van een nieuwe simkaart helpt niet. Ook als ik de simkaart in een ander toestel platst kan ik nog steeds niet gebeld worden maar wel zelf bellen.


Het gaat ook niet om de snelheid van 4G. Het gaat erom dat 4G origineel alleen gebruikt werd voor internet. Om te kunnen bellen over 4G is een speciale techniek nodig. Dat heet VoLte. En als ik hier kijk, staat dit niet actief op jouw aansluiting. Als VoLTE niet actief is, dan zal je telefoon tijdens het bellen terugschakelen naar 3G of 2G. Dat is op zich geen enkel probleem, zolang het bereik op 3G en 2G goed is. Dat laatste lijkt nu wat problemen te geven. De makkelijkste manier om dat te verhelpen is zorgen dat VoLTE actief wordt.Ā 

Ā 

Ga in je S10+ naar Instellingen. Kies verbindingen, en dan mobiele netwerken. Zorg dat daar ā€˜Bellen via 4Gā€™ is ingeschakeld. Dan zou het daarna weer goed moeten gaan werken. Als dat na een werkdag nog niet zo is, laat het weten. Dan kan ik het hier verder laten nakijken.


We hebben even gebeld met een medewerkster, die stelde voor deĀ netwerkverbinding te resetten, daarna deed ze aan haar kant nog iets , eerste keer hielp het niet, daarna deed ze nog wat en kon ze mij weer bellen. Ik ben weer blij en bereikbaar


Helaas iets te vroeg gejuigd, want nadat ik de telefoon opnieuw moest starten, doet ie het weer niet. Ligt dus echt aan de netwerkinstellingen, maar niet iets waar ik aan mijn kant kan doen, zit toch echt aan jullie kant


@CarbyĀ Vreemd dat het na het herstarten van het toestel niet meer werkt.Ā 

Dit doet mij vermoeden dat het niet in het netwerk zit maar in het toestel, voor het uitzetten werkte het immers.Ā 

Heb je een mogelijkheid nogmaals de netwerkinstellingen te resetten. En is de nieuwe simkaart ook al eens getest in een ander toestel?


Ze had al aangegeven dat het 24 uur kon durenvoordat het echt goed zou werken, en inderdaad de volgende dag werkte alles naar behoren. Hij kan weer gebeld worden. Het lag echt niet aan het toestel, want we hebben het in 4 verschillende toestellen geprobeerd, voordat we gebeld hadden. Wij zijn blij dat het is opgelost, en wensen prettige kerstdagen


@CarbyĀ Wat fijn om te lezen dat het weer werkt! Het duurt soms inderdaad even voor een wijziging op het netwerk verwerkt is.Ā 

Ook hele fijne kerstdagen en alvast een voorspoedig 2021 gewenst!Ā