Skip to main content

Hallo,

Sinds ik ben overgestapt van mijn vorige vaste internetprovider naar Freedom Internet, werkt KPN Wifi Calling helaas niet meer op mijn mobiel.

Aangezien Freedom Internet een vrij recent opgerichte provider is, en IPv4-adressen inmiddels erg schaars zijn, hebben zij een IPv4-blok aangekocht wat voorheen geregistreerd stond in het buitenland. Sindsdien zijn er meer gebruikers die er tegenaan lopen dat KPN Wifi Calling hun IP-adres ten onrechte als buitenlands aanmerkt of anderszins niet herkent, en Wifi Calling daardoor niet toestaat.

De oplossing hiervoor is het toevoegen van het IPv4-adres van mijn thuisverbinding aan de database van KPN. Is er iemand van KPN die mij hiermee zou kunnen helpen?

Ik weet overigens niet of IPv6 ook ondersteund wordt voor KPN Wifi Calling, maar misschien ook handig om die dan ook gelijk te checken. Ik heb mijn v4-adres en v6-prefix toegevoegd bij de privéopmerkingen in mijn forumprofiel.

Voor de volledigheid, dit is de reden dat ik vermoed dat het hier inderdaad om een IP whitelisting probleem gaat:

  • Wifi Calling werkt met mijn mobiele toestel wel wanneer ik op bezoek ben bij iemand met een andere vaste internetverbinding (via Ziggo). Dit sluit m.i. uit dat het een probleem met mijn mobiele abonnement of toestelinstellingen is.
  • Wifi Calling werkte wel via mijn oude provider, met exact hetzelfde modem en firewallinstellingen. Dat lijkt aan te geven dat het niet geblokkeerd wordt aan mijn kant.
  • Mijn partner heeft een mobiel abonnement bij T-Mobile, waarbij Wifi Calling wel gewoon werkt via Freedom Internet. Aangezien dit hetzelfde onderliggende protocol gebruikt, versterkt dat mijn overtuiging dit dat niet aan mijn firewall ligt.

Alvast bedankt,
Olaf

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @o.jansen , ik denk dat je voor dat soort vragen bij je eigen provider moet zijn, Freedom in dit geval. Freedom huurt misschien capaciteit van KPN Wholesale, maar KPN als provider kan je dus verder helaas niet helpen.

 


Ha @o.jansen, welkom! Ik vermoed dat ik dit via onze technische dienst wel op kan laten lossen. Ik ben nog wel even benieuwd van welke mobiele telefoon jij gebruik maakt en of deze op de laatst beschikbare iOS/Android versie draaien. Er zijn een aantal toestellen die wij nog niet ondersteunen, maar andere providers wel. Het meest recente lijstje toestellen, vind je op onze website. 


Hoi @Marcia_ , dank je!

Ik gebruik een iPhone 12 Pro, met de meest recente firmware (14.7.1). Overigens werkt het prima wanneer ik bij anderen op bezoek ben en daar verbind met hun Wifi-netwerk, dus ik weet zeker dat het toestel zelf ondersteund wordt.


Check! Ik heb een ticket richting onze technische dienst aangemaakt: zij nemen binnen enkele dagen contact met je op. Ik ga er vanuit dat het dan in orde gemaakt wordt.


De technische dienst heeft net telefonisch contact met me opgenomen om te bevestigen dat m’n IPv4-adres nu op de whitelist staat in de systemen van KPN, en inderdaad, er verschijnt nu keurig KPN WiFiCall in beeld op m’n telefoon.

Heel erg bedankt! :)


Helemaal super! Leuk dat je het nog even liet weten 🙂.