Skip to main content

Hallo, vandaag een WhatsApp gekregen waar ik werd uitgescholden voor kkmongool en dat ik aan het oplichten ben. Paar keer gebeld door onbekende nummers en wordt mijn voicemail ingesproken dat ik ze heb gebeld. Wat is dit allemaal?

Meer dan waarschijnlijk wordt je telefoonnummer gespooft door oplichters. Ze nemen dan een willekeurig nummer en sturen dat mee met hun belletje. Dat is tegenwoordig “kinderlijk” eenvoudig. De betrouwbaarheid die nummerweergave met de introductie (1998) en tot enkele jaren geleden had is er wel af.

Nadeel: mensen gaan je terugbellen.

In mijn ogen onbegrijpelijk. Ik heb nog nooit onbekende nummers teruggebeld. Als ze me niet te pakken hebben gekregen bellen ze zelf nog maar een keer. Alleen als er nummers uit mijn netnummergebied staan als “onbeantwoorde” oproep dan bel ik terug.

Je doet er niks aan. Is mij ook overkomen. Terwijl ik zelf nóóit uitgaand bel met de vaste lijn. Het houdt meestal na enkele weken vanzelf op. Dan spoofen ze weer een ander nummer.


Soortgelijk verhaal hier.

Ik werd vandaag gebeld door een mevrouw die gebeld was door mijn mobielenummer. Maar ik heb haar nooit gebeld. 

Zij heeft veel overlast van aanbieders van energie, bitcoins e.d. 

We vermoeden dat mijn KPN telefoonnummer wordt misbruikt.

Loop ik gevaar? Moet ik iets doen?


Loop ik gevaar? Moet ik iets doen?

Nee hoor, @Frits Vleuten . Enige wat gebeurt is dat ze momenteel je nummer meezenden. Lastig want dan gaan mensen jouw (terug)bellen.
Dat je nummer meegezonden wordt (spoofing) betekent niet dat ze ook via je nummer en rekening bellen.

Zie ook dit artikel over spoofing:

Dagblad v.h. Noorden | Slachtoffers spoofing: ‘Om de 5 tellen ging de telefoon’.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Slachtoffers-spoofing-%E2%80%98Om-de-5-tellen-ging-de-telefoon%E2%80%99-22838529.html

(met dank aan eerder antwoord van kpn-er @Vikash .)


Ik ben vanochtend door twee mensen gebeld die terugbelde omdat ze door mijn nummer gebeld werden. Ik wist van niets en maak mij dan ook 
ernstige zorgen.
Ik word ook regelmatig gebeld (zo langzamerhand iedere dag een paar x) door 06 en +44 nummers die ik zo langzamerhand in de meeste gevallen blokkeer en nooit terugbel.
Als ik wel opneem noem ik mijn naam niet, maar zeg alleen “met wie spreek ik” 
Altijd Engels sprekende personen die mij bij naam noemen en financiële zaken wensen te verkopen. Ik antwoord al tijden niet meer in het Engels, en hang op en blokkeer de nummers.
Maar nu er met mijn nummer gebeld schijnt te worden maak ik mij echt ernstige zorgen en denk dat hier nu daadwerkelijk wat met deze zaken zal moeten gebeuren.
Ik verneem dan ook graag van u wat mij nu te doen staat en wat mijn risico’s zijn.


@Klant1 Zoek die nummers en ook uw eigen nummer eens op via Wie heeft gebeld | Wilt u een onbekend nummer zoeken? en meestal ziet u al dat het geen zuivere koffie is. Blokkeren en zeker niet terugbellen.