Skip to main content
Beantwoord

Zeer hoog batterijverbruik alleen met KPN SIM

• 30 januari 2025
  • 5 reacties
  • 88 keer bekeken

Vorig jaar een Asus Zenfone 10 gekocht en daar de KPN (ex Telfort) SIM-kaart in gestopt die ik al heel lang heb. Hoewel ik de telefoon heel weinig gebruik, gemiddeld < 15 min. per dag, haalde hij amper bedtijd op een acculading. In mijn broekzak werd hij onaangenaam warm. Na ca. 5 dagen werd het snel beter en ging het naar 3 - 5 etmalen zonder opladen. Eind november kwam er een Android update en was het weer mis en bleef ook slecht.

Toestel RMA gestuurd, kwam snel terug van Asus met bericht dat hij door alle testen komt en er niets mis mee is. Dus zelf maar wat gaan proberen met geleend reserve toestel en SIMkaart:

• met een Odido SIM er in heel laag verbruik, 's avonds nog 80 - 90% over
  • idem alleen op WiFi
  • mijn KPN SIM-kaart in een iPhone 13: geen probleem, 's avonds 90 - 95% over
  • met de KPN SIM in mijn Zenfone gaat 90-95% van het energieverbruik naar ‘systeem-apps’ en slecht 5-10 % naar mijn eigen apps plus wat shit van Google die je niet kan verwijderen
  • met de Odido SIM gaat van het (lage) energieverbruik slechts 15 - 20% naar die ‘systeem apps’.

Kortom, er moet iets zijn met die KPN/Telfort SIM-kaart of de daaraan gekoppelde instellingen dat een of ander systeemproces opjaagt. Ik denk niet dat de SIM zelf stroom slurpt, want dan zou dat ook in die iPhone gebeuren. Iemand een idee?

Ik zie hier en op andere fora suggesties dat de keuze van de APN invloed kan hebben op het verbruik, maar dat staat allemaal op automatisch en ik heb geen idee wat ik eventueel handmatig zou moeten aanpassen. Dit is de enige keuze die ik zie:

APNs
KPN Mobiel Internet - internet (staat geselecteerd)
Ben internet - basic.internet.ben.data

Details van KPN Mobiel Internet:

Name: KPN Mobiel Internet
APN: internet
Proxy: Not set
port: Not set
Username: Not set
Password: Not set
Server: Not set
MMSC: Not set
MMS proxy: Not set
MMS port: Not set
MCC: 204
MNC: 08
Authentication type: Not set
APN type: default,supl
APN protocol: Ipv4/lpv6
APN roaming protocol: IPv4/lPv6
Authentication type: Not set
APN type: default,supl
APN protocol: IPv4/lPv6
APN roaming protocol: IPv4/lPv6
APN enable/disable: APN enabled
Bearer: Unspecified
MVNO type: None
MVNO value: Not set

Preferred network type staat op 2G/3G/4G/5G (Auto) en hij heeft ook meestal 5G verbinding. Ben veel thuis met uitzicht op een mast ca. 75m.

Beste antwoord door Denise van KPN

Heb je nog steeds een Telfort simkaart, ​@Trespassers W? Dan is het misschien tijd om deze eens te vervangen. Je kunt gemakkelijk zelf online een nieuwe simkaart aanvragen. Hopelijk zorgt deze voor verbetering!

Bekijk origineel

5 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7703 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

Heb je nog steeds een Telfort simkaart, ​@Trespassers W? Dan is het misschien tijd om deze eens te vervangen. Je kunt gemakkelijk zelf online een nieuwe simkaart aanvragen. Hopelijk zorgt deze voor verbetering!

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 1 februari 2025

Bedankt voor uw reactie.

Heb je nog steeds een Telfort simkaart

Het klinkt alsof dat u verbaast. Maar de overname van Telfort door KPN was niet mijn initiatief en Telfort noch KPN heeft mij ooit laten weten dat ik een nieuwe SIM-kaart nodig zou hebben.

Ik heb een nieuwe SIM-kaart besteld. Als die er een etmaal of twee in zit zal ik hier melden wat het effect is.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ja, heel eerlijk wel, wat ik dacht dat alle oud-Telfort klanten inmiddels bericht hadden gehad dat de simkaart vervangen moest worden. Maar goed, je hebt een nieuwe simkaart besteld. Hopelijk zorgt deze voor verbetering.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 7 februari 2025

​@Denise van KPN de nieuwe SIM-kaart zit er nu anderhalf etmaal in en dat is inderdaad een wereld van verschil. Hoe dat kan snap ik niet. Een SIM-kaart is toch niet meer dan een simpel geheugenchipje dat een IMSI nummer doorgeeft aan het netwerk? En de oude Telfort SIM-kaart gaf geen problemen in een iPhone 13. Dus een subtiel probleem dat alleen optreedt met een specifiek type SIM-kaart en sepcifieke telefoon hardware/firmware?
Anyway, ik weer een telefoon die 's avonds nog voor 4 dagen batterij over heeft.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7703 reacties
  • 10 februari 2025

Verouderde simkaarten kunnen de batterij leeg trekken doordat ze niet goed verbinding krijgen. Dat de nieuwe simkaart goed werkt, betekent dat de simkaart echt aan vervanging toe was. Gelukkig werkt het nu weer goed!

Reageer