Skip to main content
Antwoord

Zeer regelmatig geen mobiel internet in Duitsland tussen Oostenrijk en Nederland

• February 19, 2025
  • 8 reacties
  • 460 keer bekeken

Tussen Oostenrijk en Nederland zeer slecht of geen mobiel internet ( oa door provider met “E”  als logo ) 
Medereizigers die Odido als provider hebben hadden veel minder last. 
Kan KPN geen betere partners vinden in Duitsland ?? 

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@ArrieM 

Welkom op de community van KPN.

De dekkingsgraad van de mobiele netwerken in Duitsland, ligt een stuk lager dan dat wij gewend zijn in Nederland, omdat ze in Duitsland niet zo hard bezig zijn met hun mobiele netwerken zoals in Nederland.

Het beste bereik heb je met de mobiele netwerken van Telekom DE en Vodafone DE, maar ook bij deze twee mobiele netwerken verschilt het van regio op regio.
Je kunt één van beide providers handmatig selecteren binnen het menu van je smartphone, deze optie vindt je meestal bij Mobiel Netwerk of Netwerkinstellingen.

Odido (voorheen T-Mobile) maakt standaard gebruik van het Telekom DE mobiele netwerk, omdat Telekom voorheen het moederbedrijf was van het Nederlandse T-Mobile.
Dus dat die minder problemen hebben kan dus kloppen, omdat Telekom al een aantal keer is uitgeroepen tot het beste mobiele netwerk van Duitsland.

Dus kom je weer een keer in Duitsland, zet dan handmatig je smartphone op het Telekom DE netwerk of eventueel die van Vodafone DE.

8 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@ArrieM 

Welkom op de community van KPN.

De dekkingsgraad van de mobiele netwerken in Duitsland, ligt een stuk lager dan dat wij gewend zijn in Nederland, omdat ze in Duitsland niet zo hard bezig zijn met hun mobiele netwerken zoals in Nederland.

Het beste bereik heb je met de mobiele netwerken van Telekom DE en Vodafone DE, maar ook bij deze twee mobiele netwerken verschilt het van regio op regio.
Je kunt één van beide providers handmatig selecteren binnen het menu van je smartphone, deze optie vindt je meestal bij Mobiel Netwerk of Netwerkinstellingen.

Odido (voorheen T-Mobile) maakt standaard gebruik van het Telekom DE mobiele netwerk, omdat Telekom voorheen het moederbedrijf was van het Nederlandse T-Mobile.
Dus dat die minder problemen hebben kan dus kloppen, omdat Telekom al een aantal keer is uitgeroepen tot het beste mobiele netwerk van Duitsland.

Dus kom je weer een keer in Duitsland, zet dan handmatig je smartphone op het Telekom DE netwerk of eventueel die van Vodafone DE.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 20, 2025

Duidelijk, dankje

• Topper
  • April 6, 2025

Over het algemeen is het in Duitsland in de dichter bevolkte gebieden, zoals steden en grotere dorpen het wel goed kwa signaal bereik. Van de vier netwerken die er zijn is O2 wel met afstand de slechtste aanbieder. Met name in de grensstreek knijpen ze graag de dataverbinding bijna volledig af voor roaming klanten. Ik maak zelfs mee dat er wordt teruggeschakeld naar 3G of zelfs 2G ondanks dat je midden in een grote stad staat en Duitse telefoons gewoon 5G krijgen. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat in de grensstreek bij Aken je met een Nederlands toestel niet eens kon verbinden met T-Mobile DE… ook als je een Nederlands T-Mobile abonnement had.                       

Het vervelende is, je hebt op geen enkele telefoon de mogelijkheid om de volgorde van aanbieders bij roaming zelf te bepalen. Je kunt hooguit 1 vast kiezen en dan hopen dat de verbinding niet wegvalt tijdens de reis door het land. Ik hoop dat KPN toch eens regelt dat de Duitse provider O2 helemaal onderaan de lijst gaat zetten voor roaming, want het is al +10 jaar ronduit onbetrouwbaar. Zeker in de gehele grensstreek van noord tot zuid.

In Frankrijk, ook een groot land, wordt er niet zo extreem geknepen. Het signaal bereik is niet altijd even geweldig, maar er is meestal wel een verbinding waar je iets mee kan.

Wat ik zo opvallend vind is dat je in Spanje en helemaal in Portugal, juist een veel betere verbinding hebt. Vergelijkbaar met Nederland. Hoewel het mij in de afgelopen 10 jaar opviel dat mobiele data in Portugal bijna overal heel snel is. Ongeacht of je nu in een zwaar toeristisch gebied bent of in het dunbevolkte deel… het is eigenlijk altijd snel. Soms zelfs sneller dan in Nederland (in de randstad).

Nee… Duitsland had ooit de naam dat het een technisch vooruitstrevend land is. Nou… Dass war einmahl… in de vorige eeuw onderhand. Het loopt op het mobiele vlak al jaren achter op.

• Nieuwkomer
  • September 16, 2025

@obe Ik denk zelf dat het meer aan KPN ligt dan aan het Duitse netwerken. KPN heeft de samenwerking met de slechtste van Duitsland O2 , dus als je in Duitsland komt schakelt deze direct over op O2. Heb je Odido schakelt deze direct over op Deutsche Telecom (Tmobile) en heb je Vodafone spreekt dat voor zich. Ik denk dat KPN hier de partij is wie hierin verbetering met O2 moet verzoeken en onderzoeken zodat het wij dit niet zelf hoeven te veranderen of opzoeken. Alleen KPN zal het probleem weet doorsturen uit gemak richting de slechte bereikbaarheid in Duitsland. Nou lulkoek, ik heb Vodafone en ik ook Tmobile gehad woon aan de grens in vele andere streken van Duitsland geweest maar maar het netwerk KPN/O2 is en blijft in Dld gewoon ruk.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 16, 2025

Het is algemeen bekend dat het mobiele netwerk in Duitsland slecht is. Lees dit artikel als je wil.

• Topper
  • September 16, 2025

@F.T. Ik geef je geen ongelijk, het is al heel lang ruk. KPN zal vast een contract afspraak met O2 hebben, maar als O2 toeristen/bezoekers op hun netwerk structureel afknijpen, dan is er toch wel een reden om dat contract met O2 eens te herzien. Die zogenaamde PNL (preferred network list, in de SIM) moet echt eens worden aangepast zodat tenminste een betere als eerste wordt geprobeerd. Afgezien dat O2 te ergste is, het is niet te doen om handmatig een ander te moeten instellen, want het bereik is per provider, per stad/regio gewoon te verschillend.

Laatst nog nabij Nijmegen reden we Duitsland in. De telefoon bleef erg lang hangen op KPN, ging over op “edge” en dan duurde het nog flink wat kilometers voordat er weer verbinding kwam. De tweede telefoon met Vodafone was al eerder afgehaakt (overkomt me vaker).
Zoiets gebeurt eigenlijk de laatste 10 jaar niet meer als we België inrijden, of Frankrijk, Spanje en helemaal niet in Portugal. Ik heb (nog) geen ervaring met Oostenrijk of Zwitserland.

Kleine anekdote… een collega van mij had de iPhone 3G toen deze net uit was. Met T-Mobile NL SIM. Hij woont in Z-Limburg en elke keer als we Duitsland in gingen, schakelde dat ding niet naar T-Mobile DE, maar naar Vodafone DE. De verbinding met T-Mobile DE werd doodleuk geweigerd. Ook iets met rare contract afspraken.

• Nieuwkomer
  • September 19, 2025

@Joep1965 Dit vind ik een heel flauw artikel. Een mooi gebied de Moesel met veel natuur en en bergen. Zo kan de Duitse media ook gaan schrijven als je op vakantie bent in regio Nijmegen gebied Berg en Dal (ik kom dan zelf uit Nijmegen). Houd dan rekening met zeer slecht internet en telefoon. Dit is ook zo'n gebied dat geen ene provider interesseert of je verbinding hebt. Wonen te weinig mensen om daar als provider te investeren. Ben in veel landen geweest in Europa als je in grote steden bent is het allemaal goede ontvangst als je in de buitenwereld bent is het allemaal slecht. Ik vind het alleen voor de zotte dat e-ontvangst nog steeds gebruikt wordt met onze huidige technologie? We betalen er tenslotte genoeg voor. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 19, 2025

Dit artikel weliswaar uit 2018 geeft ook aan dat het duitse netwerk niet best was. Er zal wel verbetering zijn inmiddels maar optimaal is het nog niet blijkbaar.