Skip to main content
Beantwoord

Zodra ik Duitsland binnen rij heb ik geen internet meer

• July 5, 2025
  • 9 reacties
  • 100 keer bekeken

Vorig jaar ben ik van vodafone overgestapt naar KPN, sindsdien heb ik geen internet meer zodra ik in het buitenland kom. Ik heb al meereder malen hierover contact gehad, maar er is geen oplossing gegeven.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Jwenz, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Je hebt zelf al een en ander geprobeerd, zie ik: je hebt roaming aangezet en je hebt handmatig een netwerk geselecteerd. Heb je jouw toestel ook al eens in vliegtuig stand gezet en daarna weer uit? Soms wil dit helpen om verbinding te krijgen in het buitenland. Eventueel je toestel opnieuw opstarten is ook een optie.

Als dit niet werkt, dan kan je het volgende controleren/proberen:

• Controleer of de APN staat ingesteld op ‘internet’ (APN instellingen voor 4G KPN).
  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt. Niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G namelijk.

Daarnaast is het goed om te weten dat het bereik in het buitenland vaak een stuk minder is dan in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in een klein dichtbevolkt land als Nederland, dekken de zendmasten vaak voldoende. Maar in andere landen, waar dunbevolkte gebieden zijn, zijn er voor ook minder zendmasten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

9 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 5, 2025

Op je telefoon staat roaming aan?

Bij samsung: 

Instellingen -> mobiele netwerken > roaming?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 5, 2025

Ja alles staat aan zoals zou moeten

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 5, 2025

Hoi ​@Jwenz, ik kwam deze tips tegen, heb je daar iets aan? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 5, 2025

Beste ​@Jwenz heb je al eens handmatig een provider gezocht in DE i.p.v. automatisch?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 5, 2025

Ja ook gedaan🤷‍♀️ voorheen bij Vodafone nooit problemen,  pas na het overstappen naar KPN

• July 5, 2025

Aha, wij hebben dit probleem ook, met diverse simyo’s (=kpn netwerk)

[..] voorheen bij Vodafone nooit problemen,  pas na het overstappen naar KPN

Juist, dan hoop ik dat daar iets aangedaan kan worden.

Er was onlangs ook nog iemand hier die hetzelfde had maar dan met België.

• July 5, 2025

Dit bedoelde ik :

Hmm, jammer, simyo heeft voordelen maar dit is wel lastig/jammer, niet voor mij maar ik hoor er veel gemopper over, dat zet me toch aan het denken . . .

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 5, 2025

Vorig jaar ben ik van vodafone overgestapt naar KPN, sindsdien heb ik geen internet meer zodra ik in het buitenland kom. Ik heb al meereder malen hierover contact gehad, maar er is geen oplossing gegeven.

Wat staat er bij je mobile data settings, onder het kopje APN ?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@Jwenz, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Je hebt zelf al een en ander geprobeerd, zie ik: je hebt roaming aangezet en je hebt handmatig een netwerk geselecteerd. Heb je jouw toestel ook al eens in vliegtuig stand gezet en daarna weer uit? Soms wil dit helpen om verbinding te krijgen in het buitenland. Eventueel je toestel opnieuw opstarten is ook een optie.

Als dit niet werkt, dan kan je het volgende controleren/proberen:

• Controleer of de APN staat ingesteld op ‘internet’ (APN instellingen voor 4G KPN).
  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt. Niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G namelijk.

Daarnaast is het goed om te weten dat het bereik in het buitenland vaak een stuk minder is dan in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. En in een klein dichtbevolkt land als Nederland, dekken de zendmasten vaak voldoende. Maar in andere landen, waar dunbevolkte gebieden zijn, zijn er voor ook minder zendmasten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.