Skip to main content
Beantwoord

Op zogenaamde quiz van Lidl gereageerd, nu extra kosten op de factuur

• 9 augustus 2025
  • 18 reacties
  • 239 keer bekeken

Een tijdje geleden kreeg ik tijdens een bestelling via mijn gsm een bericht van (naar later bleek zogenaamd) Lidl.
Alles zag er gewoon heel echt uit.
Het ging om het beantwoorden van een paar quizvragen en dan maakte je kans op een prijs.
Op een gegeven moment vond ik het aantal vragen wel welletjes en ben ik gestopt, gesprek verbroken.
De afgelopen week kreeg ik ineens de factuur van KPN en daar bleek ik voor ruim 15 euro extra kosten te hebben, dit gesprek.
Kan KPN namens mij weigeren dit te betalen zodat ik dit ook niet hoef te betalen.
Het is oplichterij want het was niet van Lidl naar later bleek (vandaag via internet uitgezocht).

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@lobo405, wat ontzettend jammer dat je deze kosten voorgeschoteld hebt gekregen 😕

dommeke schreef:

Volgens mij is dit de plaats om degene die jou bedrogen heeft te melden. 

https://www.acm.nl/nl/melden-bij-de-acm

Hier melding van maken is wel het beste dat je kunt doen, je zal er je geld helaas niet mee terugkrijgen, maar kunt met je melding wellicht wek anderen behoeden voor onverwachte kosten! Naast melding maken bij de ACM, wil ik je ook aanraden om dit bij de fraudehelpdesk aan te geven: Fraude melden - Fraudehelpdesk

Bekijk origineel

18 reacties

• 5817 reacties
  • 9 augustus 2025

Nee dat kan KPN niet. De bedrijven die dit soort dingen doen zijn in de basis gewoon legitieme bedrijven. Het zijn pas oplichters als een rechter dat bepaald. En zover komt het (bijna) nooit. 

Wees blij, het is maar 15 euro. En niet meer. Het is een goede leer om nooit meer op zulk soort onzin in te gaan.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

Marlon, er valt over te discussiëren of je het pas oplichters mag noemen als de rechter dat zo heeft bepaald. In vrijwel alle media zie je dat er gesproken wordt over “oplichters die zich voordoen als politieagent of als medewerker van een bank”. Volgens mij heb ik daar aan voorafgaande nog geen bericht gelezen dat elk van de genoemde individuen door een rechter als oplichter was gekenmerkt.
Zodra iemand zich voordoet als een ander (of een ander bedrijf) met denk ik als kenmerk een ander op te lichten/voor de gek te houden met als doel daar rijker van te worden zonder er iets tegenover te stellen, is dat in mijn ogen, en in die van veel anderen, een oplichter.
Omdat je bij Lidl in het verleden echt een keer een caravan kon winnen, was dit dus wel degelijk een valide mogelijkheid.
DAT ik moest betalen voor voor elke minuut was mij ook duidelijk.
Dat er echter geen enkele mogelijke kans was dat er ook maar iets gewonnen kon worden leek mij pas na een tijdje,
Het was het nummer 09060815
Ik hoop dat dit nummer intussen door de KPN (of een andere verantwoordelijke partij) is geblokkeerd.
Al helpt dat weinig denk ik want in no time hebben ze een ander nummer.
Dus ja, ik blijf bij mijn standpunt dat het oplichters waren en dat ik feitelijk betaling mag laten blokkeren want ze hebben geen enkele dienst geleverd.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22506 reacties
  • 10 augustus 2025

Kpn heeft wel een dienst geleverd en die zal gewoon betaald moeten worden. 

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

KPN wel, maar dat zogenaamde Lidl bedrijf niet.
Blijkbaar verdienen ze in de seks branche alleen onvoldoende - 0906 blijkt volgens opzoeken op internet van de seks branche te zijn - dus dan maar deze trucjes.
Ik accepteer dan maar deze redelijk kleine strop (lees ook al van bedragen van 200 euro) en heb het nummer ook meteen geblokkeerd in zijn totaliteit.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1205 reacties
  • 10 augustus 2025

Een goede leer voor een volgende keer: als het te mooi is om waar te zijn, is dat meestal ook zo!

Ook een zéér belangrijke tip: NOOIT op vreemde linkjes klikken!!

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

Driemaster, het was geen linkje.

Ik klik al jaren niet meer op linkjes waarvan ik niet 100% zeker weet dat ze oké zijn.
Laten we deze thread maar sluiten want het is duidelijk dat oplichters gewoon krijgen wat ze willen en dat er verdraaide weinig tegen te doen is.
Zelfs aanpakken van dat soort nummers (b)lijkt onmogelijk.

• 450 reacties
  • 10 augustus 2025

@lobo405, ik lees dat het geen linkje was maar een bericht bij een bestelling via je mobiel.

Hoe zag dat eruit? Was een plaatje of tekst waar je op klikte? Kun je een klacht indienen bij het bedrijf waar je de bestelling plaatste?

Je kan ook KPN vragen om 09.. nummers te blokkeren via KPN servicenummer 0800 0402

Dan vraag ik me ook nog af hoe die bestellingspagina eruit zou zien als je dat doet via een laptop of tablet zonder telefoonverbinding/simkaart.

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

Ik kan me dat onvoldoende voor de geest halen.
Maar feitelijk is het dom van mij geweest te geloven dat Lidl dit zou doen.
Wel als je iets in de winkel koopt, maar niet als quiz.
Het nummer heb ik al voor mijzelf in- en uitgaand laten blokkeren.
En het hier genoemd ter leringh ende vermaeck

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1205 reacties
  • 10 augustus 2025

@lobo405 Het was meer een opmerking in algemene zin.

‘k Kan mij niet herinneren dat ik ooit zo’n SMS’je heb gehad bij een bestelling van genoemde winkel. Zodra er ergens een 0906- nummer wordt genoemd, gaan bij mij al belletjes af. Er is inderdaad heel weinig aan te doen door de providers. Alleen awareness kweken bij de klanten kan al schelen.

• 777 reacties
  • 10 augustus 2025

Ik noem het maar geen oplichter. 😂

https://www.vandale.nl/pages/gratis-woordenboek/oplichter

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

Het was OOK geen SMS, ik weet het intussen eigenlijk niet eens meer precies zoals ik al aangaf.
Maar ik heb intussen gezien dat dit nummer de afgelopen jaren al voor heel veel ellende heeft gezorgd, bijeen persoon iets van 200 euro. Het nummer weet ik nu omdat ik terug heb gekeken bij mijn telefoontjes.
Maar misschien bij anderen nog wel meer ook.
Als het op dat moment een sekslijn was geweest had ik even gegrinnikt en opgehangen, misschien zelfs even kort genoten van het luisteren naar die onzin samen met mijn vrouw die meehielp de vragen te beantwoorden 😂

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 10 augustus 2025

Ik zie net deze op facebook (ik ben geen lid van facebook, wil niet nog meer Suikerberg helpen.

NEP quiz Lidl

• 450 reacties
  • 10 augustus 2025

@lobo405, wel ter lering maar zeker niet ter vermaak. Dit soort berichten gebruik ik om naasten in te lichten voor deze oplichterspraktijken .

Off-topic, hoewel…mijn nummer 1 tip is tot nu toe: sms bescherming aan naar 1266. 
Dit voorkomt hoge roamingkosten in niet-EU landen, EU gebieden die dichtbij niet-EU landen liggen, veerboten of maritieme netwerken.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1042 reacties
  • 10 augustus 2025

Misschien overbodig, maar ik wil graag de nuance terugbrengen en aangeven dat je je niet moet schamen dat je hierin bent getrapt. Ik vind de reacties een bepaalde kant van victim blaming gaan. 

Al is het bedrijf nog zo legitiem, ze kunnen nog steeds dingen doen die illegaal/ongewenst zijn. In dit geval kan je dan ook spreken van misleiding. Dat is net zo illegaal. Onderschat de psychologische trucjes van dit soort bedrijven niet.

KPN kan niet veel vermoed ik, die zijn puur een doorgeefluik. Maar net zoals ​@dommeke zegt, denk ik dat ACM en wellicht andere meldpunten wel goede stappen zijn. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14530 reacties
  • 11 augustus 2025

Doe anders net als ik…. ​@lobo405 
Reageer nooit op zogenaamde enquetes, je kunt tegenwoordig niets meer kopen af ergens heen gaan en je krijgt een enquete in je mail.
En helemaal niet meedoen als ze je gouden bergen beloven
Ik ben daar allang mee gestopt en doe nooit aan enquetes mee.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15392 reacties
  • Antwoord
  • 12 augustus 2025

Hi ​@lobo405, wat ontzettend jammer dat je deze kosten voorgeschoteld hebt gekregen 😕

dommeke schreef:

Hier melding van maken is wel het beste dat je kunt doen, je zal er je geld helaas niet mee terugkrijgen, maar kunt met je melding wellicht wek anderen behoeden voor onverwachte kosten! Naast melding maken bij de ACM, wil ik je ook aanraden om dit bij de fraudehelpdesk aan te geven: Fraude melden - Fraudehelpdesk

• Auteur
  • Topper
  • 13 reacties
  • 14 augustus 2025

Ik zal eens kijken Maja, ook jij bedankt.

Beide ken ik, maar van Fraudedesk weet ik intussen dat ze enigszins overbelast zijn.
Het blijkt dus trouwens al een paar jaar te spelen dit net doen alsof het van Lidl komt.
Dus ik vermoed dat het al wel bekend is bij hen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • 15392 reacties
  • 14 augustus 2025

Graag gedaan! Een extra melding maken kan nooit kwaad ​@lobo405, ook al zijn ze overbelast en is dit al bekend. Ik wil je dus wel aanraden om jouw melding er aan toe te voegen 🙂

Reageer