Skip to main content

Gisteren een verbinding van KPN gemaakt bij m’n schoonouders.

In de portal van het modem ook direct de WiFi naam aangepast en het wachtwoord. En daar beginnen de problemen. Het gemaakte wachtwoord van de nieuwe WiFi naam is niet opgeslagen in de keychain van Apple dus we kunnen niet meer op het WiFi netwerk.

Dus de Experiabox terug gezet naar fabrieksinstellingen om maar toegang te kunnen krijgen tot de portal om de WiFi naam aan te passen. Na de factory reset zendt de Experiabox een tijdje de WiFi naam uit die bij de box hoort. Vreemd genoeg wijzigt hij deze naam na een tijdje weer in de naam die we ooit hebben aangemaakt waar we helaas het wachtwoord niet meer van hebben.

al met al behoorlijk irritant, wie weet hoe we dit kunnen aanpassen?
Iedere keer de Experiabox resetten is ook geen doen.

Kan je het wachtwoord niet aanpassen via de KPN thuis app ?


Dat ga ik zeker nog even proberen.

Maar het echte probleem is dat er ergens in de Experiabox of het netwerk nog een WiFi naam bekend is die weer wordt geladen en de standaard WiFi naam vervangt, zelfs na een factory reset.

Na een reset heb ik kunnen inloggen op de portal van het modem en daar stond de aangepaste WiFi naam nergens vermeld.


@JK1974 Jouw wifi instelling is opgeslagen op KPN server om bij een reset of modem wisselen weer terug te plaatsen. Hier kan alleen een moderator of kpn klantenservice jou helpen. Maak jouw WAN verbinding los en je wifi instelling blijf tot je hem weer aan internet aansluit


@TDN : dankjewel. Dan ga ik morgen maar contact zoeken met de klantenservice in de hoop dat ze kunnen helpen.


Via een bekabeld aangesloten pc of laptop kan je gewoon altijd inloggen op het portaal van de Experiabox. En dan ziet u het WiFi wachtwoord daar gewoon staan.

Het zijn dan waarschijnlijk sterretjes, maar aan de rechterkant van het invoerveld zit dan zo'n icoontje waar je op kunt klikken om het wachtwoord te tonen.

En je kunt het dan ook wijzigen. Als je het wijzigt nadat de gegevens vanuit KPN ingeladen zijn...

@JK1974 Jouw wifi instelling is opgeslagen op KPN server om bij een reset of modem wisselen weer terug te plaatsen. 

... dan word het wel bewaard.


Daarnaast heeft KPN ook gewoon een online tool om de WiFi naam/wachtwoord te wijzigen:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Daarmee worden de inloggegevens zoals die bij KPN opgeslagen zijn gewijzigd. Mogelijk staan ze daarmee nog niet meteen in de box. Misschien moet je die dan nog eens opnieuw opstarten. Of misschien wel resetten. Dat weet ik niet...


Is niet duidelijk over welke kpn modem het gaat. Maar in de v12 zit in de oude software bij wifi gegevens een knop wifi default dan keert de box terug naar de sticker gegevens.

In de nieuwe software zit dit ook heet wifi reset. Inloggen en dan bij instellingen menu.