Skip to main content
Vraag

Aansluitdoosje Grijze Poort. Hoe verbind ik die?

• April 3, 2026
  • 11 reacties
  • 48 keer bekeken

Beste KPN/ community leden,

01 April was de startdatum van mijn nieuw internet abonnement bij KPN. Er vanuit gaande Plug & Play zoals vorige aanbieders niet de moeite genomen om te kijken welke voorbereidingen nodig zijn, mijn fout.

Nu heb ik een lasdoos, met daaruit idd. een grijze kabel (12cm kort!) waarvan ik de rode en blauwe draad een stukje gestript heb. Met geen idee wat de juiste benaming is (fout KPN) letterlijk gevraagd naar wat in de gebruiksaanwijzing staat "aansluitdoosje grijze poort" in de bouwmarkt en daarvoor niet geslaagd. Online gezocht, besteld en ontvangen maar natuurlijk de verkeerde. Ik heb een cat-6 aansluitdoos besteld en na mijn fout terug op de website van verkoper gezocht naar aansluitdoosje grijze poort, dsl aansluitdoosje enz maar geen resultaat.

Gevonden dat ik dit doosje ook kan gebruiken maar hoe "click" ik de blauwe en rode draad vast daarin zonder specifiek gereedsschap ervoor te hebben, plus de ene geeft aan 3&4 te gebruiken, de andere 4&5.

Met een extreem korte draad vanuit de lasdoos kan ik geen fouten meer veroorloven. Wat is nu wijsheid en de juiste weg? Lasdoos openen en dan? Cat-6 aansluitdoos gebruiken, hoe? Juiste aansluitdoos bestellen, link of naam daarvan? Monteur laten komen? Andere optie/ weg in gaan?

Fijn en bedankt voor de genomen moeite en tijd om te helpen, ik heb dit ook gedaan voordat ik deze vraag heb geplaatst. Veel topics gelezen, maar geen concreet antwoordt? Misschien een idee om ipv aansluitdoosje de naam ervan te geven in de gebruiksaanwijzing en instructie's voor leken zoals ik en 4 personen bouwmarkt.

Fijne Pasen!

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 3, 2026

In principe is het zo dat als de aansluiting niet plug and play is je meteen kan bellen voor een installatiemonteur of online een afspraakspraak maken. De installatiemonteur is gratis. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 3, 2026

het beste is natuurlijk om een monteur te laten komen om deze lasdop te laten vervangen voor een bruikbare aansluiting.

maar als je in de tussentijd toch iets wil proberen. zou je deze kunnen halen in de bouwmarkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 3, 2026

Bedankt beiden voor het advies, monteur kost €99,-zie ik nu in de bevestigingsmail wat dan mijn overstap internet provider om goedkoper uit te zijn op jaarbasis door combivoordeel KPN mobiel niet haalbaar is.

Ik probeer de ander gegeven (tijdelijke) oplossing met de 14 dgn bedenktijd in mijn achterhoofd.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • April 3, 2026

de installatiemonteur is altijd gratis als je het zelf niet kunt aansluiten. maar wel pas als de aansluitdatum is verstreken en je de bevestiging hebt gekregen dat je de apparatuur kunt aansluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 3, 2026

Iets met begrijpend lezen... Bedankt, er staat inderdaad wil je DIRECT een monteur.…

Ik zal contact opnemen om een afspraak in te plannen!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Het is eigenlijk niet moeilijk, rood is A en blauw is B. Op jouw gekochte aansluitdoos staat ook deze opgedrukt (als je de behuizing open maakt)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 3, 2026

Dat stukje begrijp ik wel, maar omdat ik twee verschillende antwoorden hierop heb gevonden, blauw en rood op 3 en 4, of 4 en 5. Kan ze alle twee proberen dan weet ik het maar hoe stop ik de gestripte rode of blauwe draad erin zodat deze "vast clickt" aangezien ik geen speciale tang ervoor heb. Ik neem aan via de binnenzijde vanaf bovwnkant gezien, maar het blijft niet goed vastzitten..

Monteur afspraak gemaakt, 16 april. Maar als tussentijdse oplossing zou het wel fijn zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 3, 2026

Deze heb ik, of lijkt erop. Hoe blijven de rode en blauqe vastzitten, juiste manier erin?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Als je aansluitdoos 2 UTP-porten heeft kan je de A/B draden aan de linke of rechtse kant aansluiten, maakt niet uit welke kant je kiest. Hier 2 voorbeelden, aardedraad hoeft je niet aan te sluiten.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Jouw doos is een RJ45 (ethernet) aansluitdoos, je moet een doos met RJ11 (DSL) kopen of een adapter RJ45 ↔ RJ11 om met je doos te gebruiken. Voorbeeld

https://www.amazon.nl/dp/B07TKM82JM/

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 3, 2026

Duidelijk en bedankt!