Skip to main content
Vraag

Box 12 wijst geen IP adres toe aan mijn thermostaat

• November 12, 2025
  • 10 reacties
  • 137 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik krijg geen ip adres toegewezen vanuit het modem (kpn modem 12) voor mijn thermostaat.  

Het ligt niet aan de thermostaat, want dat heb ik uitgetest op een ander adres,  daar doet hij het namelijk wel. 

Ik heb ook geconstateerd dat er regelmatig ip adressen verdwijnen van verschillende apparaten. 

Wat moet ik doen?

10 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 13, 2025

Hoi ​@Truda, welkom hier! Je thermostaat wil dus niet online komen. Da's onhandig. Goed om te lezen dat je al wat dingen uitgeprobeerd hebt, en dat we daardoor weten dat de thermostaat zelf in orde is. Ik denk graag even met je mee. Daarvoor heb ik een paar aanvullende vragen.

• Welke thermostaat heb je?
  • Welke softwareversie staat er op je modem? Dit zou je op de inlogpagina moeten zien, onder de afbeelding van je modem. 
  • Zie je de thermostaat überhaupt ergens in je modem?
  • Geeft je thermostaat zelf een foutmelding? Zo ja, wat zegt die foutmelding.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Hier volgen de gevraagde gegevens: 

Thermostaat Bosch Easycontrol CT 200

Software UI Versie 18-05-2025

Thermostaat staat vermeld in : niet meer verbonden apparaten 

De thermostaat geeft een streep door het wifi symbool 

Even ter info:

We hebben het modem meerdere keren gereset, alsmede ook de glasvezel

Ik heb ook een extra wifi 2.4 ghz aangemaakt,  helpt ook niet

De problemen doen zich de laatste 2 weken voor. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Bij zulke problemen helpt het vaak om even helemaal naar de basis te gaan. 

Modem resetten, Als er in het eindapparaat nog een inactieve verbinding te zien is, dat netwerk vergeten en dan even 2 minuten zowel modem en glasvezel kastje uit 't stroom halen en daarna eerst glasvezelkastje opstarten en daarna de modem. Tijdens deze reset, eventuele accesspoints en superwifi's gewoon even uitzetten om te kijken of het modem in z'n eentje goed functioneert.  Je zult wel het standaard wifiwachtwoord moeten gebruiken om te verbinden als je het netwerk vergeet op een apparaat na een reset.

Vergelijk ook altijd de modemsticker informatie om te zien of je na reset wel teruggezet bent naar de standaard informatie van je huidige modem of dat er wellicht nog informatie van een vorige modem zichtbaar blijft na reset. Een standaardSSID voor box 12 zou altijd met KPN.. moeten beginnen.

Blijft het wifi lampje op V12 uit? Dan even de wifi weer aanzetten door de on/off knop op de zijkant van de modem. Je kan ondertussen via een site als fast.com controleren of de snelheid naast de modem weer in orde is. Of nog beter, via een bekabelde verbinding.

Functioneert dat weer goed? Dan kan je de andere netwerkapparaten weer aanzetten en kijken of die weer goed functioneren. Wellicht kom je er dan achter dat een bepaald accesspoint of superwifi punt niet goed meedoet en wellicht verkeerde instellingen heeft. Dat apparaat kan dan ook gereset worden en weer opnieuw gekoppeld worden aan de modem met een rechtstreekse kabel naar de gele ethernetpoort van de v12.

Uiteindelijk zou je dan overal weer normaal IP adressen moeten zien op je modem als je via mijnmodem.kpn in je netwerk kijkt. Een extra 2.4ghz netwerk aanzetten zou alleen nodig moeten zijn bij smartapparaten die totaal niet overweg kunnen met een gemixt 2,4 / 5 ghz signaal vanuit de modem. Als deze thermostaat daar eerder geen moeite mee had, zou dat nu ook niet de oplossing moeten zijn. 

Je zou eventueel nog kunnen kijken of je bij wifi netwerk de beveiliging van WPA2/3 naar WPA2-personal kan zetten als het na al deze stappen nog steeds niet lukt om die thermostaat te verbinden. Dan zullen de apparaten binnen je netwerk net wat makkelijker met elkaar kunnen communiceren. Of eens zien wat er gebeurd als je IPV6 uitzet bij internet verbinding, want wellicht heeft die thermostaat minder moeite met IPv4 adressen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Ik las onlangs binnen dit forum, dat als je de thermostaat een gereserveerd (lees vast) IP-adres geeft, de verbinding tussen de router en de thermostaat stabiel blijft.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Alles gereset en en als eerste de thermostaat weer proberen te koppelen aan de wifi, voordat de andere apparaten gekoppeld werden. Dit heeft niet geholpen. 

De beveiliging stond al op WPA 2 personal en IPV6 stond al uit.

Wie heeft er nog meer ideeën,  want wij zijn zo langzamerhand wanhopig!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Ook al een vast ip adres toegewezen,  heeft ook niet geholpen

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 21, 2025

Jammer te lezen dat het met de al gegeven tips en stappen nog niet gelukt is, Truda. 

Als jij de thermostaat probeert te verbinden, wat zie je dan gebeuren? Krijg je ook een foutmelding of iets dergelijks te zien?

Stel je het in op de thermostaat zelf of gebruik je de Easy Control app?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Als we hem proberen te verbinden na een harde of zachte reset, zien we wel dat hij de wifi kanalen ziet, na het inbrengen van het wachtwoord krijgen we een rood kruis.

We moeten de thermostaat instellen via de easy control app.

Als ik in de gegevens van de modem kijk, dan zie ik hem af en toe wel staan, maar kan toch geen verbinding krijgen.

Tevens constateer ik dat de ip-adressen van verschillende apparaten af en toe verdwijnen  en dan ook niet meer bereikbaar zijn, verdwijnen dan op een gegeven moment in de nietmeer verbonden apparaten 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Dat klinkt een beetje alsof het wachtwoord niet klopt, Truda. Voor de zekerheid toch de vraag: je weet zeker dat je het wachtwoord goed invult?

Tevens constateer ik dat de ip-adressen van verschillende apparaten af en toe verdwijnen  en dan ook niet meer bereikbaar zijn, verdwijnen dan op een gegeven moment in de nietmeer verbonden apparaten 

Het is normaal dat apparaten die niet meer actief online zijn, ook verdwijnen uit het overzicht van verbonden apparaten. Maar ik begrijp hieruit dat het gaat om apparaten die wel online zouden moeten zijn, maar dat dan ineens niet meer zijn? Om wat voor apparaten gaat dit?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 26, 2025

Ik denk dat het probleem inmiddels opgelost is. Wij hebben een sw2 bekabeld vlakbij de thermostaat geplaatst (was normaal nooit nodig). De thermostaat kreeg gelijk contact.  Hopelijk blijft dat zo !

Bedankt voor het meedenken met ons.