Skip to main content
Vraag

Box 14 vervangen door FRITZ!Box 7590AX (max 1 Gbit/s) is de 5590 Fiber XGS-PON een beter idee?

• 21 maart 2025
  • 30 reacties
  • 185 keer bekeken

Beste zit hier met de vraag of ik de 7590AX moet gaan vervangen naar de 5590 Fiber XGS-PON met de SC-PC/SC-PC TY01 patchcover. 

het volgende heb gemerkt dat de BOX14 het internet zo omlaag trekt door gaming en heb besloten op de 7590 weer aan te sluiten, deze werkt prima maar nu komt het. ik heb een 4gbit abonnement en ik kan in de 7590 alleen maar 1000 mbit selecteren of maakt de 7590ax wel gebruik van de volledige snelheid van 4GB?

wat is het voordeel als ik de 5590 direct aansluit met vervangende patchcover op de glasvezel, zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben of zeg je gewoon de WAN gebruiken met de blauwe UTP kabel die bij de BOX14 zit of aansluiten met de rode cat 6 kabel.

30 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 358 reacties
  • 21 maart 2025

de Fritzbox 7590AX heeft maar een 1Gbit WAN poort en 4x een 1Gbit LAN poorten. op deze Fritzbox ga je dus nooit meer halen dan 1 Gbit bekabeld.

de Fritzbox 5590Fiber heeft een 2.5gbit WAN poort. maar ook deze heeft maar 4x een 1Gbit LAN poorten. nou ze je deze 2.5Gbit WAN poort wel kunnen instellen als LAN poort. maar dan moet je wel een XGS-PON module hebben en deze ook laten registreren. 

als je echt de volle 4Gbit wilt halen bekabeld, dan moet je of de Box14 laten staan. of eventueel wachten tot de nieuwe Fritzbox 4690 beschikbaar komt. deze nieuwe Fritzbox heeft zowel een 10Gbit WAN poort als ook een 10Gbit LAN poort.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025

beste ​@joey92 dank voor je bericht, weet je ook zo wanneer deze nieuwe fritzbox beschikbaar komt, want dat klinkt wel logischer om daarop te wachten. De Box 14 is voor mij geen optie, die trekt mijn internet weg en daardoor heb ik vrijwel geen wifi, waarbij de 7590 dit prima aankan maar wil natuurlijk mijn volledige internet snelheid willen gebruiken.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 358 reacties
  • 21 maart 2025

dat weet niemand helaas. er is nog geen release datum aangekondigd.

hij is vorig jaar al aangekondigd door AVM. en ook 2 weken terug bij het  MWC in Barcelona stond deze bij hun stand.

hij staat wel sinds deze week op de website van AVM https://fritz.com/produkte/fritzbox/fritzbox-4690/

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025

heel erg bedankt, ik denk dat ik gewoon ga wachten op deze 4690 versie 👍

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 21 maart 2025
BPost125 schreef:

ik heb een 4gbit abonnement en ik kan in de 7590 alleen maar 1000 mbit selecteren of maakt de 7590ax wel gebruik van de volledige snelheid van 4GB?

De 7590ax kan wel gebruik maken van de volle 4Gbs snelheid, hij heeft immers 4x1Gb poorten. Je kan alleen via een poort maximaal 1Gbs gebruiken. Je kan wel achter de 7590ax een managed switch met WAN aggregation aansluiten en de porten combineren. Een switch met normale link aggregation (2xWAN) is niet duur, een met 4xWAN aggregation is niet goedkoop.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025
TDN schreef:
BPost125 schreef:

ik heb een 4gbit abonnement en ik kan in de 7590 alleen maar 1000 mbit selecteren of maakt de 7590ax wel gebruik van de volledige snelheid van 4GB?

De 7590ax kan wel gebruik maken van de volle 4Gbs snelheid, hij heeft immers 4x1Gb poorten. Je kan alleen via een poort maximaal 1Gbs gebruiken. Je kan wel achter de 7590ax een managed switch met WAN aggregation aansluiten en de porten combineren. Een switch met normale link aggregation (2xWAN) is niet duur, een met 4xWAN aggregation is niet goedkoop.

heb je een link voor me, kan ik is gaan kijken of dit een oplossing kan zijn

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 358 reacties
  • 21 maart 2025

Fritzbox ondersteund geen Link aggregation.

en bovendien is de WAN poort ook maar 1Gbit. dus je schiet er nog niks mee op.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 21 maart 2025
joey92 schreef:

Het hoeft ook niet, als de switch static link aggregation (LAG) ondersteunt, wordt zonder ondersteuning  van de router (dynamic link aggregation LACP) gemanaged in de switch.

joey92 schreef:

en bovendien is de WAN poort ook maar 1Gbit. dus je schiet er nog niks mee op.

Hier hebt je helemaal gelijk in, ik dacht dat een Fritz!box met SFP+module was.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 21 maart 2025

Maar wat is precies het probleem met de V14 ​@BPost125 ?
Deze heeft twee 10 Gigabit-poorten, één 2.5 Gigabit-poort en twee 1 Gigabit-poorten.

• 3264 reacties
  • 21 maart 2025
TDN schreef:
joey92 schreef:

Het hoeft ook niet, als de switch static link aggregation (LAG) ondersteunt, wordt zonder ondersteuning  van de router (dynamic link aggregation LACP) gemanaged in de switch.

Heb je dat zelf wel eens geprobeerd? Kun je daar daadwerkelijk resultaten van laten zien? Want ik geloof hier eigenlijk niks van.

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025
bnh schreef:

Maar wat is precies het probleem met de V14 ​@BPost125 ?
Deze heeft twee 10 Gigabit-poorten, één 2.5 Gigabit-poort en twee 1 Gigabit-poorten.

zodra ik meer dan 5 devices aanzet voor het gamen, trekt het de internet naar beneden en kan ik nergens normaal op een telefoon of tablet internetten. zowel kpn en ziggo heeft dit probleem. met de fritzbox geen enkele problemen...

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 21 maart 2025

Dat is vreemd, 4 Gigabit zou toch wel genoeg moeten zijn om te kunnen gamen met 5 apparaten. Wat gebeurt er met het CPU gebruik van de V14 tijdens dit probleem ​@BPost125 ?

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025
bnh schreef:

Dat is vreemd, 4 Gigabit zou toch wel genoeg moeten zijn om te kunnen gamen met 5 apparaten. Wat gebeurt er met het CPU gebruik van de V14 tijdens dit probleem ​@BPost125 ?

idd dat vind ik zelf ook vreemd, als je belt dan word er gezegd dat ik veel devices aan heb, wat voorheen nooit geen probleem was, zelfs de (ziggo) monteur heeft dit bevestigd, vandaar dat ik weer terug ben gegaan naar KPN. op het moment kan ik de V14 niet aan zetten aangezien nu alles draait zonder problemen op de FritzBox, bij de fritzbox kan je mooi aangeven welke apparaten prio zijn zodat deze altijd voorrang hebben op mijn gaming setup.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2327 reacties
  • 21 maart 2025

Ik heb tegenwoordig Unifi, een uitstekend systeem met eindeloze mogelijkheden. V14 staat hier ook in de kast, netjes in de doos. Ik had regelmatig spontane herstarts van het modem. Sinds ik Unifi heb, heb ik nooit meer dergelijke problemen gehad.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4398 reacties
  • 21 maart 2025

Ik zou dan echt een monteur laten komen om je netwerk na te checken. Die box14 kan makkelijk 5 devices aan, en ook wel 20 of meer. Kan het niet zo zijn dat je ergens een loop hebt zitten? (Een kabel uit een switch welke dezelfde switch terug in gaat) of iets dergelijks? Dat veroorzaakt wel problemen welke heel je netwerk plat leggen. Of meerdere routers…

• Auteur
  • Helper
  • 30 reacties
  • 21 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Ik zou dan echt een monteur laten komen om je netwerk na te checken. Die box14 kan makkelijk 5 devices aan, en ook wel 20 of meer. Kan het niet zo zijn dat je ergens een loop hebt zitten? (Een kabel uit een switch welke dezelfde switch terug in gaat) of iets dergelijks? Dat veroorzaakt wel problemen welke heel je netwerk plat leggen. Of meerdere routers…

Alle kabels zijn nagekeken en getest! maar 1 modem en 2 switches.
Met FritzBox geen enkele problemen … zoals ik al aangaf heeft kpn en ziggo hier hetzelfde probleem.. 
ga verder geen energie insteken in de standaard modems..

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 763 reacties
  • 21 maart 2025
joey92 schreef:

de Fritzbox 7590AX heeft maar een 1Gbit WAN poort en 4x een 1Gbit LAN poorten. op deze Fritzbox ga je dus nooit meer halen dan 1 Gbit bekabeld.

de Fritzbox 5590Fiber heeft een 2.5gbit WAN poort. maar ook deze heeft maar 4x een 1Gbit LAN poorten. nou ze je deze 2.5Gbit WAN poort wel kunnen instellen als LAN poort. maar dan moet je wel een XGS-PON module hebben en deze ook laten registreren. 

als je echt de volle 4Gbit wilt halen bekabeld, dan moet je of de Box14 laten staan. of eventueel wachten tot de nieuwe Fritzbox 4690 beschikbaar komt. deze nieuwe Fritzbox heeft zowel een 10Gbit WAN poort als ook een 10Gbit LAN poort.

> nieuwe Fritzbox 4690…...

Even een correctie. Dat is een FRITZ!Box 5690 XGS. Een FRITZ!Box 4690 bestaat niet. Maar de FRITZ!Box 5690 XGS komt er nooit (heeft zich ontpopt als fantoom) omdat AVM zich nu geconcentreerd heeft op de FRITZ!Box 5690 PRO.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 763 reacties
  • 22 maart 2025
BPost125 schreef:

Beste zit hier met de vraag of ik de 7590AX moet gaan vervangen naar de 5590 Fiber XGS-PON met de SC-PC/SC-PC TY01 patchcover. 

het volgende heb gemerkt dat de BOX14 het internet zo omlaag trekt door gaming en heb besloten op de 7590 weer aan te sluiten, deze werkt prima maar nu komt het. ik heb een 4gbit abonnement en ik kan in de 7590 alleen maar 1000 mbit selecteren of maakt de 7590ax wel gebruik van de volledige snelheid van 4GB?

wat is het voordeel als ik de 5590 direct aansluit met vervangende patchcover op de glasvezel, zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben of zeg je gewoon de WAN gebruiken met de blauwe UTP kabel die bij de BOX14 zit of aansluiten met de rode cat 6 kabel.

Tsja een heleboel vragen…………

Het antwoord op je vraag is dus “nee”. Wanneer je een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op glasvezel aansluit, geeft het apparaat maar max. 2.5 Gbit/s door aan de veranderde WAN naar LAN5-poort. Een FRITZ!Box 5590 fiber is niet in staat om 4 Gbit/s aan een WAN of LAN-poort door te geven.

Alleen de kpn box14 kan dit met 10 Gbit/s poorten.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 358 reacties
  • 22 maart 2025
gensnet schreef:

Even een correctie. Dat is een FRITZ!Box 5690 XGS. Een FRITZ!Box 4690 bestaat niet. Maar de FRITZ!Box 5690 XGS komt er nooit (heeft zich ontpopt als fantoom) omdat AVM zich nu geconcentreerd heeft op de FRITZ!Box 5690 PRO.

zeker weten dat de Fritzbox 4690 wel degelijk bestaat.

AVM heeft zelf de product pagina al online staan zelfs:

https://fritz.com/produkte/fritzbox/fritzbox-4690/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3456 reacties
  • 22 maart 2025
Marlon92 schreef:
TDN schreef:

Heb je dat zelf wel eens geprobeerd? Kun je daar daadwerkelijk resultaten van laten zien? Want ik geloof hier eigenlijk niks van.

Omdat je niet van netwerk administratie weet, hoef ik je niet te bewijzen. Ik verspil mijn tijd toch niet om een meeting te maken om alleen je wantrouwen te weerleggen. Hier even paar snelle screenshots van Juniper switch en Synology NAS en uitleg van LAG modes

Juniper LAG mode
Synology LA Modes

• Static LAG: In the static LAG mode of operation, Link failure is not detected as there is no keep alive PDU communication between the devices. A misconfiguration on one side can cause much trouble and be difficult to troubleshoot, because no signaling takes place between the two peers.
  • Dynamic LAG or LACP: The local device and the peer device automatically maintain the aggregation states of the member ports, resulting in link failure being quickly detected by exchanging the PDU. LACP reduces the workload of network administrators.

• 3264 reacties
  • 22 maart 2025

Het kan dus niet. Dat dacht ik al.

wjb
Superuser
  • 74579 reacties
  • 22 maart 2025
bnh schreef:

Dat is vreemd, 4 Gigabit zou toch wel genoeg moeten zijn om te kunnen gamen met 5 apparaten. 

Ook 1Gbps is meer dan voldoende om te kunnen gamen met 5 apparaten. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 763 reacties
  • 22 maart 2025
joey92 schreef:
gensnet schreef:

zeker weten dat de Fritzbox 4690 wel degelijk bestaat.

AVM heeft zelf de product pagina al online staan zelfs:

https://fritz.com/produkte/fritzbox/fritzbox-4690/

Die is nog zo nieuw dat hij alleen nog maar op de Duitse website van AVM staat. Op de Nederlandse website staat hij niet en op tweakers ook niet. Het is een “tussen” router met één 10 Gbit/s WAN-poort en één LAN1-poort. De andere drie zijn 2.5 Gbit/s LAN-poorten. Heeft weliswaar wifi 7 maar kun je NIET op VDSL èn rechtstreeks op glasvezel aansluiten. Alleen aan te sluiten via de FTU. Het apparaat is voor de adviesprijs van € 319,-- te koop.

• 3264 reacties
  • 22 maart 2025

Netzwerk mit 1 x 10-Gigabit-WAN, 1 x 10-Gigabit-LAN, 3 x 2,5-Gigabit-LAN

Klinkt als een heel interessante router voor KPN om die te leveren bij 4 gbit abonnementen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 763 reacties
  • 22 maart 2025
Marlon92 schreef:

Netzwerk mit 1 x 10-Gigabit-WAN, 1 x 10-Gigabit-LAN, 3 x 2,5-Gigabit-LAN

Klinkt als een heel interessante router voor KPN om die te leveren bij 4 gbit abonnementen.

Ja dat klopt. Maar de kpn is niet zo flexibel wat huren van FRITZ!Box routers betreft. En zeker niet erg nieuwe apparaten. Maar dan kun je nog altijd zelf zo'n apparaat kopen en meestal heb je die ná drie jaar huren bij de kpn ruimschoots betaald…...

Reageer