Skip to main content
Beantwoord

Box12: Wi-fi netwerk spectrum analyse niet zichtbaar.

• February 11, 2026
  • 8 reacties
  • 41 keer bekeken

Hi,

Ik ben groot fan van het handmatig selecteren van de 2.4GHz en 5GHz kanalen. Ik woon namelijk in de stad en dit heeft mij erg geholpen met het verbeteren van mijn download snelheden en ping. Helaas zijn bij beide frequenties de spectrum analyse niet meer zichtbaar (zie onderstaande foto's). 

Ik heb een kpnbox 12 met firmware V12.C.25.08.16.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd;

• Opnieuw laden geklikt
  • Verschillende browsers 
  • Cookies verwijderd
  • Modem opnieuw opgestart

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen?  Bij voorbaat dank.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Nca010, welkom bij onze community. 

Dank aan JanD voor de suggestie, dit zou ook mijn advies zijn. Als toevoeging hierop, een herstart van het netwerk doe je als volgt:
Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Log daar in en voer onderstaande uit. Een goed alternatief hiervoor is het gratis programma inSSIDer, maar probeer eerst dit. 

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 11, 2026

Hallo ​@Nca010 als je onder de rubriek wifi naar spectrum gaat en opnieuw laden klikt, krijg je dan ook niets te zien?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 11, 2026

Hallo ​@Nca010 als je onder de rubriek wifi naar spectrum gaat en opnieuw laden klikt, krijg je dan ook niets te zien?

Nee, helaas niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 11, 2026

Beste ​@Nca010 probeer binnen de router bij instellingen-systeem herstart of reset 

‘thuisnetwerk’

Succes.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 12, 2026

Dank aan JanD voor de suggestie, dit zou ook mijn advies zijn. Als toevoeging hierop, een herstart van het netwerk doe je als volgt:
Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Log daar in en voer onderstaande uit. Een goed alternatief hiervoor is het gratis programma inSSIDer, maar probeer eerst dit. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 13, 2026

Inderdaad gedaan, geen succes helaas.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 13, 2026

Dan is het nog even afwachten. We zijn op de hoogte dat dit niet altijd goed werkt en werken aan een oplossing in een van de komende updates. Dan blijft mijn advies om inSSider te gebruiken om een analyse te doen, ik gebruik het zelf ook zo nu en dan. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 14, 2026

Dan is het nog even afwachten. We zijn op de hoogte dat dit niet altijd goed werkt en werken aan een oplossing in een van de komende updates. Dan blijft mijn advies om inSSider te gebruiken om een analyse te doen, ik gebruik het zelf ook zo nu en dan. 

Gaat lekker om software van derden te moeten gebruiken,.

En dus ook hier weer wachten op toekomstige updates (meervoud dus).

Verbazend weekend hoeveel fouten in de software van kpn zit 

Maar goed inSSIDDer gebruik ik zelf ook , net als wifiman, en dan zie je dat het modem je instellingen toch weer steeds veranderend in andere instellingen als je zelf gegeven hebt 

• February 14, 2026

Die externe netwerk apps zijn veel praktischer dan eerst in te loggen in de router software en een weg banen naar de spectrum analyse van mij mag die optie er uit.

Terzijde ook bij mij blijft dit leeg