Skip to main content

Beste Forumleden,

Ik ben hier nieuw en aangezien ik niet al te technisch ben zal ik proberen mijn probleem zo duidelijk mogelijk proberen te omschrijven. Op het forum vond ik dit topic, dat eigenlijk vergelijkbaar is met mijn probleem. Met als enige verschil dat ik geen glasvezel heb: 

Sinds +/- een maand dient het volgende zich aan:
Gemiddeld 1 tot 2 keer per dag, op willekeurige momenten, kan ik bepaalde websites plotseling niet meer bereiken en krijg ik een foutmelding (zie bijlage). Dit geldt bijvoorbeeld voor nos.nl of bbc.com. Andere sites zijn prima te bereiken zoals bijv. Google.nl of weerplaza.nl. 

Ook mijn Experiabox V10a is op dat moment niet meer te benaderen via de webinterface (zie bijlage).
Ook sommige apps op mobiele apparaten kunnen dan geen verbinding maken.
Het gebeurt zowel via Wifi als bij bedraad aangesloten apparaten.
Er is geen verschil tussen browsers (Edge, Firefox).
Er is geen verschil tussen besturingssystemen (Windows 10, Android, Linux Mint).

Zover ik weet heeft de Experiabox de meest recente firmware-update.

 

Uiteraard heb ik zelf al geprobeerd om dit op te lossen, waaronder:


- Vinkje bij ISP DNS aanzetten.
- Stroom van het modem, na 2 minuten weer aan.
- Harde reset (Factory defaults) via de webinterface.
- Harde reset met paperclip aan achterzijde van het modem.
- Monteursreset: harde reset i.c.m. het indrukken van de WPS-knop.

Tevens allerhande online-tools van KPN gebruikt zonder resultaat.

Al deze oplossingen werken ongeveer een dag, waarna plotseling het probleem zich opnieuw voordoet.

Ik wil nog even benadrukken dat dit geen Wifi-probleem is; Over de dekking, snelheid etc. heb ik geen klachten.

 

Wie heeft er nog wat suggesties? Alvast bedankt!

 

 

 

Hoi @Markies van Carabas, welkom hier. 

Wat een bijzonder probleem. Ik haal zo snel even geen oplossing uit het andere topic. Zelf heb je ook al veel geprobeerd maar helaas nog zonder succes. Welke DNS gebruik je nu? Die van KPN? Zie daarvoor ook dit topic waar je de DNS kan vinden


Dag Bart,

Zoals ik al schreef heb ik ISP DNS aangevinkt. Ik ga er dus van uit dat ik de KPN DNS gebruik: 195.121.1.34
 & 195.121.1.66

Verder ben ik een erg basic gebruiker, dus heb ik geen spannende aanpassingen aan de instellingen gedaan.

Maar alle suggesties zijn welkom!


Nog altijd dezelfde problemen. Nu tevens ook willekeurige reboots van de Experiabox.

Heb jij nog suggesties Bart_Z ? Of kun je eventueel ‘achter de schermen’ meekijken wat er gebeurt?

Bvd


Ik zie een aantal verbrekingen inderdaad. Lijken wel door jou te zijn gedaan. Maar je geeft zelf al aan dat ze willekeurig zijn. 

Hoe is het modem aangesloten? Met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter? 

Verder heb ik het modem nog een herstart gegeven van mijn kant. Gaat het nu beter?


Dank je voor je reactie @Bart_Z

Het opnieuw starten gebeurt zowel willekeurig als door mijzelf (herstarten is de enige oplossing voor het niet bereikbaar zijn van sommige websites).

Aansluiting is inderdaad met ronde kabel, korter dan 2 meter, zonder splitter. Overigens een jaar of 6 (?) geleden allemaal door een monteur aangesloten.

Het doet zich ongeveer 1 a 2 keer per dag voor, en soms een dag niet. Dus heel dramatisch is het allemaal niet, hooguit irritant.

Ik kijk het weer even aan.


Gebeurt het nu komende week weer, dan hoor ik dat graag. Ga ik kijken wat ik nog kan betekenen. 


Waarom heb je ISP DNS aangevinkt?

Als je die uitvinkt en jouw computer opnieuw opstart dan zou deze als DNS server het IP adres 192.168.2.254 moeten krijgen en zou https://mijnmodem.kpn bereikbaar moeten zijn en blijven.


Waarom heb je ISP DNS aangevinkt?

Als je die uitvinkt en jouw computer opnieuw opstart dan zou deze als DNS server het IP adres 192.168.2.254 moeten krijgen en zou https://mijnmodem.kpn bereikbaar moeten zijn en blijven.

Als je ISP-DNS aanvinkr krijg je ook 192.168.2.254.

 


Waarom heb je ISP DNS aangevinkt?

Als je die uitvinkt en jouw computer opnieuw opstart dan zou deze als DNS server het IP adres 192.168.2.254 moeten krijgen en zou https://mijnmodem.kpn bereikbaar moeten zijn en blijven.

Als je ISP-DNS aanvinkr krijg je ook 192.168.2.254.

Oké, dan is het goed.


Ik ben dus niet de enige met dit probleem. Soms maanden alles prima en daar na oneindig herstarten, resetten, met of zonder online tools… power eraf noem het maar op. Helpdesk komt er niet uit, zoals hier ook het geval is lijkt het. Ben benieuwd of de auteur van deze thread een oplossing heeft gevonden?


Hier de TS,

Na aanhoudende, vage problemen zoals hierboven beschreven, uiteindelijk telefonisch contact gehad met de helpdesk. Zij kwamen snel tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan het modem lag. Dus inmiddels een nieuwe ontvangen en daarmee lijken de problemen verholpen.

Succes Hoofmark!