Sinds 2 uurtjes de glasvezel-aansluiting werkend en meteen natuurlijk een speedtest gedaan via WiFi van het KPN modem. Blij.
Maar nu het volgende: ik heb een eigen Draytek Vigor2926 router waarin ik heel wat vaste IP adressen heb ingesteld en ook port forwarding. Ik belde KPN om te vragen of ze hun modem (net als bij Ziggo) voor mij eventjes in bridge mode konden zetten en het antwoord was: nee, dat mogen we niet meer. Dat moet u zelf doen, zoek maar op het KPN forum.
Nu heb ik gezocht, maar niet gevonden. Ik heb nu namelijk wel internet, maar wss NAT achter NAT en vanaf mijn Raspberry PI of vanaf mijn Synology NAS kom ik niet naar buiten. Alles zit dus zoals het voorheen was, aangesloten op de Draytek die nu achter het KPN modem zit.
Waar vind ik de juiste stappen om toch “even” het KPN modem in bridge mode te zetten, iemand de tip voor mij?
KPN heeft geen bridge modus op hun modems. Is ook redelijk zinloos. Een Experiabox/KPN Box in bridge modus zou bij glasvezel hetzelfde doen als zo'n koppelblokje:
Heb je tv van KPN? Of vaste telefonie? Als als je beide niet hebt: haal dat modem van KPN er dan gewoon tussenuit. Er zijn dan nog wel wat instellingen nodig op de Draytek. Maar dat moet wel lukken.
Heb je wel tv? Zet dan in het KPN modem het ip van de Draytek in DMZ. Dat is niet hetzelfde als bridge modus. Je blijft dubbel NAT houden. Maar op het KPN modem staat dan alles open richting de Draytek. Daar hoef je dus geen poortforwarding meer te doen. De tv ontvange(r) rechtstreeks op het KPN modem aansluiten.
Heb je alleen telefonie en geen tv, dan zou je een voip ata aan kunnen schaffen. Dan kan je het KPN modem er alsnog tussen uit halen.
Heb je wel tv van KPN maar gebruik je de ontvanger(s) niet en kijk je alleen via de app op smarttv of smartfoon? Dan dan je het KPN modem er ook gewoon tussenuit halen.
Dank, ik heb inderdaad ook TV via KPN. Dus dan moet ik even uitvogelen hoe en waar ik dat dan instel.
Ik neem aan dat ik WiFi dan ook meteen softwarematig uit kan zetten? Heb zelf een aantal Access Points die ik gebruik in huis/garage.
Dank, ik heb inderdaad ook TV via KPN. Dus dan moet ik even uitvogelen hoe en waar ik dat dan instel.
Ik neem aan dat ik WiFi dan ook meteen softwarematig uit kan zetten? Heb zelf een aantal Access Points die ik gebruik in huis/garage.
Ja. Uiteraard WiFi uitzetten. Tenzij je de TV+ ontvanger(s) via WiFi aan wilt sluiten. Dan kun je een apart WiFi netwerk vanuit het KPN modem voor de tv ontvanger(s) gebruiken.
Is bekabeld idd. Zit nu in het modem maar heb de setting voor DMZ nog niet gevonden. Eerst ff lunch dan maar.
edit: gevonden.
ik kies de Draytek maar wat vul ik in bij IP adres? Het IP van de Draytek zoals die was?
De TV+ ontvangers kun je ook op unicast zetten. Dan werken ze gewoon ook achter je eigen router. En dan heb je het KPN modem niet nodig.
Alleen de beeldkwaliteit is iets minder. Dan moet je voor jezelf even bepalen of je dat acceptabel vind. Er zijn zat mensen die het verschil helemaal niet zien.
Kijk je veel terug? Opnames? Dat is sowieso allemaal unicast. Multicast met de iets hogere beeldkwaliteit is alleen bij live tv.
Ik wil wel graag de beste kwaliteit.
vul ik onder DMZ het IP in van de eigen router zoals die was (192.168.0.1) ?
Ik heb het IP adres van de router (zoals die was) ingesteld en ik kan daar nu ook bij via 192.168.0.1 maar de DDNS via mijn Synology werkt nog steeds niet. En ook de port-forwarding werkt niet meer. In de Draytek router heb ik niets aangepast.
Maakt het nog uit op welke LAN poort ik m'n Draytek aansluit? Wat mis ik nog?
Het gekke is ook, als ik naar m'n Draytek router ga en daar de Service Status opvraag, dan staat er “Connection failed! Please check your Internet connection and retry.”.
Ik hoop dat iemand me het laatste zetje kan geven, ik zit nu vast met dit laatste stukje over port forwarding wat toch wel erg belangrijk is.
M’n port forwarding lukt dus niet: ik heb DMZ ingesteld op het KPN modem naar het voormalige IP adres van de Draytek router. Daar kan ik nu weer bij op het oude IP adres. Apparaten met een vast IP adres kan ik ook bij, mijn MacBook heeft ook netjes een IP adres toegewezen gekregen in deze IP range. Waarom werkt de port forwarding dan nu niet (meer)?
Laat ik het op een andere manier proberen. Vraag
Als ik hetzelfde op het KPN modem kan doen, dan kan de Draytek router ertussenuit en ben ik er ook.
Is bovenstaand mogelijk? Dus, kan ik m’n thuisnetwerk zo instellen dat ik range 192.168.0.xxx kan gebruiken? Zo ja, hoe?
Ik wil wel graag de beste kwaliteit.
vul ik onder DMZ het IP in van de eigen router zoals die was (192.168.0.1) ?
Dat moet dan het ip zijn wat het KPN modem aan de Draytek gegeven heeft. Dus dat begint met "192.168.2.".
Dat ip eerst reserveren. Zodat het altijd hetzelfde blijft. En dat bij DMZ invullen.
Edit: ik zie op jouw plaatje staan 192.168.2.2.
Edit2: ik zie nu ook dat je datzelfde subnet ook gebruikt bij "LAN2". Is LAN2 een vlan ofzo?
Hoe dan ook, dat kan niet. Het KPN modem gebruikt standaard "192.168.2.". Dus dat mag je dan in je eigen router niet meer gebruiken.
... kan ik m’n thuisnetwerk zo instellen dat ik range 192.168.0.xxx kan gebruiken? Zo ja, hoe?
Dat is afhankelijk van welk modem je hebt en welke firmware daar op staat. Heb je de zwarte KPN Box 12?
Ik heb inderdaad de zwarte KPN Box 12 met de laatste firmware.
Hoi
Ik zie dat je al een mooi eind op weg geholpen bent!
We hebben hier ook een handige pagina (kpn.com/eigenmodem) en een topic over!
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.