Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 en SuperWifi na update traag en instabiel, zelfs TV hapert

• June 11, 2025
  • 14 reacties
  • 185 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen, 

Recentelijk is mijn Experiabox V10 geupdate naar versie: V10.C.25.04.05 met mode: Master. Ik heb op elke verdieping superwifi 2 staan. (in totaal 3 stuks). De 1 Gbit verbinding is na de update een drama, ronduit traag of valt regelmatig helemaal weg. Ik kan nu zelfs niet vanuit huis werken. Meerdere resets gedaan, wifi verbeteraar vaak gedraait, niets helpt. Zelfs de TV hapert continu. Mijn vriendelijke verzoek om de verbinding door te meten en te adviseren hoe te optimaliseren want dit kan echt niet! Voor de update was de verbinding snel en stabiel. Ik verneem het graag van u.

Mvg, 

Mark

14 reacties

• June 11, 2025

Is de verbinding via een utp kabel rechtstreeks op de Experiabox ook traag?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

Nee bekabeld: 600mb down, 750mb up, ping 11ms, ping 17.8ms

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

Foto bekabeld aangesloten. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

Via WIfi nu weer 97mb down, 107mb up. Gisteravond kwam ik niet boven de 38mb uit:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

WIfi:

• June 11, 2025

Als de SuperWiFi's uit staan, welke snelheid heb je dan via WiFi op de Experiabox? 

De SuperWiFi's zijn bekabeld aangesloten? 

• June 11, 2025

Bekabeld is de snelheid ook te laag voor 1Gb/s. Heb je deze controle al uitgevoerd? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 11, 2025

Ik zal vanmiddag nog wat testen, ben momenteel aan het werk. Mvg Mark

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@mkr65, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je hier niet vrolijk van wordt.

Gelukkig denkt de community graag met je mee, zoals je ziet. Een aantal goede tips gegeven, waarvoor dank. Heb je nog naar de glasvezel check kunnen kijken?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Goedemorgen,

Inmiddels 5 maanden verder. Ik heb werkelijk alles geprobeerd zoals geadviseerd, volledige resets uitgevoerd en firmware up to date gebracht op zowel het V10 modem als ook op de 3 stuks SW2’s (ook diverse WIFI kanalen getest en de  KPN WIFI verbeteraar).  Snelheid op de WIFI nog steeds onstabiel. Haal vaak acceptabele snelheden door het hele huis gemiddeld tussen de 250 en 350 MB/s die dan plotseling weer niet hoger komt dan dan rond de 40 MB/s. Bovenop dit probleem komt er ook nog eens bij dat apps zowel op de telefoon als ook op de Android TV plotseling via KPN wifi niet meer willen laden.. Ik moet op mijn mobiele telefoon dan de WIFI uitschakelen en de app laden via het mobiele netwerk. Op de TV  moet ik meerdere keren opnieuw opstarten en wachten tot de app weer werkt (onderbrekingen op TV o.a.: Videoland. Youtube, op mobiel: Rabo, Kinomap etc.). Door uitschakeling van IPv6 is het ook niet opgelost. Ik zit sinds 2013 bij KPN met een duur abbo maar eerlijk gezegd ben ik er onderhand wel klaar mee. Eerder wel goed contact gehad met de KPN helpdesk die goed probeerde te helpen maar dat heeft het probleem ook niet kunnen oplossen. Ik kan me nog maar 1 mogelijkheid voorstellen dat mogelijk mijn 13 jaar oude V10 modem niet meer naar behoren functioneert en deze mogelijk vervangen kan worden? Graag dan wel eerst als test want mijn contract is inmiddels ten einde en als er geen oplossing komt neem ik de overweging om over te stappen naar een andere provider.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

KPN, ik verneem graag wat er nog mogelijk is

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat je nog altijd problemen met jouw wifi verbinding ervaart, ​@mkr65. Ik denk graag met je mee.

Allereerst wil ik zeggen dat ik niet verwacht dat dit direct aan jouw modem ligt. In ieder geval niet op de manier die je nu denkt. Jij denkt dat deze oud en aan vervanging toe is. Maar de Experia Box V10 is een prima modem dat nog altijd updates krijgt en zijn werk goed kan doen. Dus vervangen van het modem is niet aan de orde. We zullen moeten kijken waar het probleem wél zit en hoe we dit kunnen oplossen. Ik heb daarom een aantal vragen voor je:

• Ik ben heel erg benieuwd hoe jij de SuperWifi punten hebt verbonden met jouw modem. Zijn deze bekabeld aangesloten, of staan ze in verbinding met elkaar via wifi?
  • Als je de SuperWifi punten via wifi hebt verbonden, kan je dan vertellen hoe groot de afstand tussen de wifipunten is?
  • En de tv-box, hoe heb je die verbonden met het netwerk?
  • Ook ben ik benieuwd welke softwareversies jij hebt draaien of het modem en de SuperWifi punten.
  • Heb je ook al eens een volledige schone installatie gedaan? Instructies voor een schone installatie vind je hier: KPN SuperWifi: installatie en gebruik.

Ik hoor graag van je.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Goedemorgen,

Antwoorden op je vragen:

• Ik ben heel erg benieuwd hoe jij de SuperWifi punten hebt verbonden met jouw modem. Zijn deze bekabeld aangesloten, of staan ze in verbinding met elkaar via wifi? WIFI op modem weer aangezet, eerste SW2 wederom bekabeld aangesloten op V10 (indien eerste SW2 draadloos is verbonden met modem, geen WIFI6 voor diverse verbonden apparaten die rechtstreeks verbonden zijn met de V10 zelf)  2e en 3e SW2 draadloos verbonden met de status synced. WIFI versterkers lijken correct te werken.
  • Ik ben heel erg benieuwd hoe jij de SuperWifi punten hebt verbonden met jouw modem. Zijn deze bekabeld aangesloten, of staan ze in verbinding met elkaar via wifi? Onderlinge afstand +/- 10mtr. verbonden met elkaar via WIFI.
  • En de tv-box, hoe heb je die verbonden met het netwerk? Deze zijn via 5ghz WIFI verbonden. Afstand beiden tot aan SW2’s, 2 meter.
  • Ook ben ik benieuwd welke softwareversies jij hebt draaien of het modem en de SuperWifi punten. Op alle SW2: SW2.C.25.05.08 Op V10: V10.C.25.08.15
  • Ook ben ik benieuwd welke softwareversies jij hebt draaien of het modem en de SuperWifi punten. Volledige factory resets uitgevoerd op zowel modem als alle SW2’s.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je hebt ongeveer 10 meter tussen de SuperWifi punten zitten. Wil je eens proberen of het beter gaat als je deze dichterbij elkaar zet? Met de nieuwe software heeft de SuperWifi de backhaul alleen op 5 GHz zitten. Dit is sneller, maar reikt ook minder ver. Hierdoor kan het dus zijn dat deze afstand voorheen wel goed werkte, maar nu niet meer. Vandaar mijn vraag om het eens te proberen als ze dichterbij elkaar staan.

De tv-box heb je via wifi aangesloten. Dit zou goed moet werken. Ik hoop dat door het dichterbij elkaar plaatsen van de SuperWifi, dat de tv-box ook beter gaat werken. Zo niet, probeer deze dan bekabeld aan te sluiten.