Skip to main content
Antwoord

Experia Box V10 geeft onstabiele Wifi sinds de update

• November 6, 2025
  • 16 reacties
  • 300 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Op verzoek van Erwin van KPN deze topic.

Vandaag was het weer raak: geen wifi, wel wifi maar geen internet, wifi alleen op de v10 en niet op de sw punten. router uit (waarschijnlijk zat het geheugen weer vol), na reset alles netjes weer in de lucht, maar helaas allemaal wifi zonder internet, dus maar weer router uitgezet en weer aan, ben maar even een rondje wezen fietsen anders … dit is zoooo vervelend. Alles heeft jaren goed gedraaid, nooit problemen, maar na de update, nog geen 24 uur kan de router zonder problemen zijn werk doen. En alle opties van resetten enz, helpen echt niet. Je bent dan alleen uren bezig om alles weer op de rails te krijgen. Het is duidelijk de software. En dan dat advies: koop een FRITZ!Box . Dikke 300 euro en dan nog een uitbreiding erbij, 65 euro. Dan is dus mijn investering in de Super wifi punten weggegooid geld. Dit verwachtte ik echt niet bij KPN, het beste netwerk van Nederland.

Beste antwoord door RonaldVVV

Na de update van de V10 van gisteren loopt alles stukken beter. Zag in de beschrijving veel punten waar ik ook last van had. Ze waren dus bekend, en zijn nu dus opgelost. Ik wacht nu nog op de update voor de SW1 punten.

Memory zit na 1 dag nog steeds op 80%. dat is mooi.

Overigens geeft hij nu aan dat ik 3 extenders heb, maar ik heb er 2.

Na update van de sw punten draait alles weer als voorheen, Goed en zonder problemen.

De topologie geeft in de tekst nog steeds 3 extenders aan ( ik heb er maar twee) maar in het schema overzicht staan er 2.

Maar daar heb ik geen last van.

16 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

Ik heb al jaren een Experia box V10 en Super wifi 1, 2 stuks Werkt zonder problemen.

Sinds de update naar de nieuwe interface heb ik alleen maar problemen. (reeds gemaild naar Erwin).

router: V10 C25.08.03​​​​​​​​​​​​​​

2x ​​​​​​​SW1 :  SW1 C25.12.04​​​​​​​

Problemen die willekeurig ontstaan:

• uitval van de router (hij start zelf weer op)
  • wel wifi maar geen internet
  • geen verbinding met één SW1
  • Vollopen van het geheugen ( meer dan 95%)

Router gereset en SW1 punten gereset en opnieuw verbonden. Al vele malen.

Kost heel veel tijd en heeft geen positief effect.

SW1 punten uit zetten en Thuisnetwerk herstellen, daarna SW1 punten weer aan zetten helpt meestal.

Maar binnen 24 uur, geen wifi meer.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

Heeft de Experia V10 niet ergens log files?

• November 6, 2025

Heeft de Experia V10 niet ergens log files?

Nee. Dat heeft geen enkele router van KPN met nieuwe firmware. 

Heb je tv ontvangers van KPN? 

Zijn de SuperWiFi's bekabeld aangesloten? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

Ik heb een Arris VIP2952 V2

SW zijn draadloos sinds nieuwe versie.

En op dit moment draait alles weer goed.

Ik verwacht tot eind van de middag, dan zal het wel weer mis gaan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 6, 2025

• November 6, 2025

Hoe zit de Arris tv ontvanger aangesloten? Rechtstreeks op de Experiabox? Met een utp kabel? Er zit niets tussen? 

Je hebt heel wat apparaten. Je hebt nergens een vast ip adres ingesteld op de apparaten zelf? Als je een wilt dat een apparaat een vast ip adres heeft, dan doe je dat dmv een reservering op de Experiabox? 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • November 6, 2025

​@RonaldVVV Ik heb dezelfde ervaringen met de Experia Box 10 met dezelfde nieuwe software versies en SW1, alleen vollopen geheugen heb ik bij mij nog niet geconstateerd met ~50 gekoppelde devices.

Er zijn al vele berichten over update issues te vinden op dit forum, en heb al diverse varianten van restart en reset van modem met SW1 punten geprobeerd (software- en hardwarematige resets, andere volgordes). Aanvankelijk leek het geholpen te hebben, maar na een halve dag begon de instabiliteit weer: verbinding weg (internet of wifi?) en volgens Topologie overzicht hangt alles dan bekabeld aan het modem en niet aan SW1, terwijl Wifi op modem uit staat. Volgens KPN meldingen op het forum moet je niet strikt kijken naar dit overzicht, omdat het nog fouten zou bevatten.

Mijn laatste poging tot stabilileren van de verbindingen in de volgende stappen, met redelijk succesvol resultaat:

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geĂ¯soleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Daarna heb ik de stekker van het glasvezel modem > 2 minuten van de stroom afgehaald.

Sindsdien heb ik het netwerk niet meer hoeven te resetten, alleen een paar keer per dag is de wifi kortstondig (<1 minuut) weg, maar herstelt zichzelf weer. 

Ik ervaar dit als de nog meest acceptabele oplossing sinds de update, maar minder stabiel dan voorheen.

Ik reken erop, dat KPN er alles aan zal doen om de grote stabiliteit die ik jaren lang heb ervaren, spoedig zal terugbrengen!

EDIT:

• ik heb alle gekoppelde devices een vast adres gegeven. Voorheen met de oude software kon dat voor maar maximaal 10 devices. Alles een vast adres had ik niet gedaan na eerdere resets.
  • beide SW1's heb ik bekabeld (was altijd al zo)
  • Arris VIP5202 tv ontvanger via vaste verbinding (was altijd al zo)

• November 6, 2025

​ik heb alle gekoppelde devices een vast adres gegeven.

Dit is nergens voor nodig. Levert denk ik alleen maar extra belasting op voor het systeem. 

Alleen apparaten die je wilt bereiken vanaf een ander systeem geef je een ip reservering. Andere apparaten niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • November 6, 2025

Alleen apparaten die je wilt bereiken vanaf een ander systeem geef je een ip reservering. Andere apparaten niet. 

Bijna alle wifi apparaten zijn met Homey domotica systeem verbonden.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@RonaldVVV! Fijn dat je hier een topic voor aanmaakt. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend wordt na uren werk, dus kijken of we hier de oplossing kunnen vinden.
Super dat ​@marcvdw zo'n uitgebreid advies heeft gegeven. đŸ™‚ Is het daarmee gelukt om het weer draaiende te krijgen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 8, 2025

Ik had de werkwijze elders ook al gevonden en een paar dagen geleden al uitgevoerd. Heeft toen niet geholpen. Wel draait het hier nu al bijna 2,5 dagen zonder probleem. Het enige verschil is dat ik 3 wifi apparaten heb uitgezet (3 lampen).  Het geheugen zit op 95% vol. Dus dat is geen verschil met voorheen. Wel wordt er in de topology één SW1 punt 2x aangegeven. Eén keer als onbereikbaar en één keer goed, maar met 0 aangesloten wifi apparaten. Ik laat dit even nog met rust want op alles branden de lampjes groen. (kan dus fout zijn in de weergave).

Ik kijk het nog even aan en ga als ik weer even tijd heb de lampen ook weer aan zetten om te kijken of het dan weer mis gaat.

Ik laat het hier wel weten hoe het verloopt.

Nog even ter info: op de Box 10 zitten nu 30 Ă  35 wifi apparaten en op de SW1 ongeveer 10.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Prima! Fijn dat het nu stabiel lijkt te draaien en ik hoop ook dat het zo blijft. Dank voor het laten weten. đŸ˜„

Wat de topologie betreft, we merken inderdaad dat die qua SuperWifi punten niet altijd klopt. We zijn nog aan het werk om dit te verbeteren.
Hopelijk gaat het met de lampen aan nu ook goed. Zo niet, laat het gerust weten!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Na de update van de V10 van gisteren loopt alles stukken beter. Zag in de beschrijving veel punten waar ik ook last van had. Ze waren dus bekend, en zijn nu dus opgelost. Ik wacht nu nog op de update voor de SW1 punten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heel fijn! Goed om te lezen dat de update heeft geholpen. De update voor de SuperWifi 1 punten komt er inderdaad ook aan, hopelijk zorgt die er dan ook voor dat de toplogie klopt. đŸ™‚

Dank voor de update!  

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • November 20, 2025

Na update van de sw punten draait alles weer als voorheen, Goed en zonder problemen.

De topologie geeft in de tekst nog steeds 3 extenders aan ( ik heb er maar twee) maar in het schema overzicht staan er 2.

Maar daar heb ik geen last van.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heel fijn dat de updates verbeteringen met zich mee brengen en dat je dit laat weten. đŸ™‚ Nu nog wat laatste eindjes (zoals de toplogie) en dan werkt alles hopelijk snel helemaal naar wens.