Skip to main content
Vraag

Experia Box V10: Geen 2.4 GHz op gastennetwerk na update

• 6 februari 2025
  • 28 reacties
  • 197 keer bekeken

Sinds 2 dagen werken mij IOT apparaten niet meer.

Na een kort onderzoek ben ik er achter gekomen dat mijn modem (Expira V10) geen 2.4ghz sicnaal uitzend in het gasten netwerk. Het normale draadloze netwerk zend wel gewoon 2.4ghz en 5ghz uit. (Dit bevestigd met wifi analizer op verschillende apparaten)

Tot een paar dagen geleden werkte alles naar behoren.

ik vermoed dat er een software update is geweest aangezien het modem bij tijd actief nog geen 2 dagen had staan.

Samenvatting:

Eigen netwerk 2.4ghz en 5ghz.

Gasten netwerk alleen 5ghz.

Wat heb ik al geprobeerd:

Modem opnieuw opstarten vanuit de software.

Bij geen resultaat modem opnieuw opgestart middels stekker er uit en 30 seconden later weer aan.

Rondneuzen in de instellingen of standaard en gasten netwerk tegenwoordig apparte bediening ber band hebben maar dat lijkt niet zo te zijn.

Hardware:

Experiabox V10

Firmware V10.C.24.12.15

28 reacties

• 1 reactie
  • 6 februari 2025

Ik constateer zonet precies hetzelfde bij mij: mijn thermostaat op het 2.4ghz netwerk klaagt over een verbroken verbinding.

Mijn 5ghz en 2.4ghz netwerk heb ik altijd verschillende namen/ssid’s gegeven zodat ik zeker weet op welke ik zit.

Na de reset / het onderhoud van vannacht door kpn is het ssid van het 2.4ghz netwerk veranderd en afgeleid (waarschijnlijk automatisch gegenereerd) van het 5ghz ssid en dat gaat niet werken hier.

Ik kan me niet herinneren dat dit onderhoud werd aangekondigd.

Update: ik lees net deze aankondiging, nooit opgevallen….

https://community.kpn.com/product%2Dupdates/experia%2Dbox%2Dv10%2Dupdate%2Dnaar%2Dv10%2Dc24%2D12%2D15%2D628140#Aandachtspunten+van+de+overgang+(migratie)+naar+KPN+Software

• 3144 reacties
  • 6 februari 2025

Jullie hebben nu nieuwe firmware gekregen. Daarbij kan 2,4 Ghz en 5 Ghz niet meer gescheiden worden. Oo het gastennetwerk is wel 2,4 Ghz, maar de Experiabox probeert soms apparaten naar 5 Ghz te "pushen". 

De oplossing is het "Extra WiFi" netwerk te gebruiken. Daarbij kan je wel 2,4 en 5 Ghz scheiden.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 februari 2025
Marlon92 schreef:

Jullie hebben nu nieuwe firmware gekregen. Daarbij kan 2,4 Ghz en 5 Ghz niet meer gescheiden worden. Oo het gastennetwerk is wel 2,4 Ghz, maar de Experiabox probeert soms apparaten naar 5 Ghz te "pushen". 

De oplossing is het "Extra WiFi" netwerk te gebruiken. Daarbij kan je wel 2,4 en 5 Ghz scheiden.

De extra wifi werkt zover ik weet alleen in het eigen netwerk en niet in het gasten netwerk.

Je schrijft dat wij nog wel 2.4 Ghz hebben op het gasten netwerk maar dat is onjuist. Met analyse vastgesteld dat het 2.4 Ghz signaal niet word uitgezonden.

• 3144 reacties
  • 6 februari 2025
Woetter22 schreef:

De extra wifi werkt zover ik weet alleen in het eigen netwerk en niet in het gasten netwerk.

Dat klopt.

Woetter22 schreef:

Je schrijft dat wij nog wel 2.4 Ghz hebben op het gasten netwerk maar dat is onjuist. Met analyse vastgesteld dat het 2.4 Ghz signaal niet word uitgezonden.

Ik weet niet precies hoe het werkt. Het is er wel. Het heeft dezelfde naam als het 5 Ghz WiFi netwerk. Maar het modem trekt dat volgens mij terug om te proberen de apparatuur op het 5 Ghz netwerk te laten verbinden. 

Dat is op het hoofdnetwerk ook zo. Normale apparaten zoals mobiel en laptop hebben daar geen last van. Simpele 2,4 Ghz only apparaten soms wel.

Ik heb er zelf geen last van. Ik heb zelf 2 TP-Link Omada WiFi punten in huis hangen waar ik deze apparaten aan verbind.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 februari 2025

Ik dacht ik hang even een los wifi punt aan de poort 4 van de experia box.
Nu het volgende probleem, als ik het schuifje aanzet in de interface dat poort 4 onderdeel is van het gasten netwerk dan gaat dat schuifje automatische weer uit. Ik snap er niets van behalve dat deze update volgens mij niet helemaal goed is gegaan.

• 3144 reacties
  • 6 februari 2025

Wat voor WiFi punt gebruik je? Merk en type?

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 februari 2025
Marlon92 schreef:

Wat voor WiFi punt gebruik je? Merk en type?

Ik heb de kpn Experia wifi er aan gekoppeld.
En ook een test gedaan met een oude linksys router.

Maar ongeacht het type WiFi punt zou dat schuifje toch aan moetten blijven staan?

Ben wel benieuwd of ​@Erik van KPN hier meer meldingen van heeft gekregen?

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 6 februari 2025
Marlon92 schreef:
Woetter22 schreef:

Dat klopt.

Woetter22 schreef:

Ik weet niet precies hoe het werkt. Het is er wel. Het heeft dezelfde naam als het 5 Ghz WiFi netwerk. Maar het modem trekt dat volgens mij terug om te proberen de apparatuur op het 5 Ghz netwerk te laten verbinden. 

Dat is op het hoofdnetwerk ook zo. Normale apparaten zoals mobiel en laptop hebben daar geen last van. Simpele 2,4 Ghz only apparaten soms wel.

Ik heb er zelf geen last van. Ik heb zelf 2 TP-Link Omada WiFi punten in huis hangen waar ik deze apparaten aan verbind.

​@Marlon92 Hier had je gelijk,
Ik had een eigen netwerk en ene gasten netwerk.
Beiden haddne 2.4 en 5 Ghz.

na de update had ik in de instellingen nog de naam staan van het gasten netwerk.
En dat netwerk was nog online met zijn eigen naam op 5 Ghz.

En daarnaast word er een WiFi netwerk uitgezonden op 2.4 Ghz met de naam van mijn eigen wifi met guest. Deze netwerk naam is nergens in de instellingen terug te vinden. Ook het bijbehorende wachtwoord is nergens te vinden. 

Ik ben bang dat er niets anders op zit dan een reset naar fabrieks instellingen en hopen dat het dan goed gaat.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025

Nog een kleine update, als ik niets aansluit op poort 4 kan ik het gasten netwerk aanzetten.
Zodra ik de Experia Wifi aansluit vast hij automatische terug naar eigen netwerk?

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025
Woetter22 schreef:

Nog een kleine update, als ik niets aansluit op poort 4 kan ik het gasten netwerk aanzetten.
Zodra ik de Experia Wifi aansluit vast hij automatische terug naar eigen netwerk?

Dat kan ik wel snappen. De Experia WiFi is niet bedoeld om zo aan te sluiten. De firmware zal de Experia WiFi herkennen en het gastennetwerk automatisch deactiveren. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025

Dus samengevat,

Kpn geeft een update van de firmware waardoor ik geen 2.5 ghz apparaten kan koppelen aan mijn gasten netwerk. 

Omdat er nog geen update is voor de expiria wifi werken die niet samen met de v 10 en moet ik alles los instellen op de web interface van de experia wifi. (Ik had dus mijn normale netwerk als los wifi netwerk op de experia wifi) en het gasten netwerk rechtstreeks vanuit de experiabox.

Maar als ik dan een experia wifi aansluit op poort 4 dan herkent de experiabox het wel en zet gasten netwerk uit op die poort ondanks dat ik de experia wifi als apparaat moet instellen. Er zal vast logica in zitten maar die ontgaat mij. Als de experia wifi geüpdatet was snap ik het dan kan je normale wifi en gasten wifi uitzenden op alle experia wifi. Maar in de huidige situatie is het best wel een zootje geworden.

Dus door deze update word ik gedwongen om een andere router aan te schaffen deze aan poort 4 te koppelen en die dan een gasten wifi uit te laten zenden zodat mijn iot apparatuur weer online komt. 

Ik mag blij zijn dat ICT toch een beetje hobby is want dit is niet uit te leggen aan een normale consument. En toch eigenlijk wel beneden maatse dienstverlening door KPN. (Om problemen te voorkomen heb ik alle creatieve netwerk apparatuur de deur uit gedaan en alles 100% kpn zodat het gewoon werkt, dat ook als ik van huis ben en iets werkt niet dat het dan simpel op te lossen is door het thuisfront) 

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025

Had jij voor de update de Experia WiFi's ook gewoon aangesloten? 

Iemand die Experia WiFi's gebruik had deze update helemaal niet horen te krijgen.

Waarom koppel je ze niet gewoon aan het Extra WiFi netwerk? Daar is dat voor bedoeld. 

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025
Woetter22 schreef:

(Ik had dus mijn normale netwerk als los wifi netwerk op de experia wifi) en het gasten netwerk rechtstreeks vanuit de experiabox.

Dit hoort helemaal niet. Als je de Experia WiFi's gebruikte bij de oude firmware, dan hoorde WiFi op de Experiabox uit te staan. Misschien heb jij hierdoor onterecht de nieuwe firmware gekregen. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025
Marlon92 schreef:

Had jij voor de update de Experia WiFi's ook gewoon aangesloten? 

Iemand die Experia WiFi's gebruik had deze update helemaal niet horen te krijgen.

Waarom koppel je ze niet gewoon aan het Extra WiFi netwerk? Daar is dat voor bedoeld. 

Ik had voor de update de Experiawifi ook aangesloten. Er is in december een monteur langsgeweest omdat het inderdaad niet had mogen gebeuren dat ik de update al zou krijgen. Binnen KPN snappen ze ook niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Het extra wifi netwerk is zover ik weet geen Gasten netwerk en ik wil graag alle IOT niet binnen mijn thuisnetwerk hebben.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025
Marlon92 schreef:
Woetter22 schreef:

(Ik had dus mijn normale netwerk als los wifi netwerk op de experia wifi) en het gasten netwerk rechtstreeks vanuit de experiabox.

Dit hoort helemaal niet. Als je de Experia WiFi's gebruikte bij de oude firmware, dan hoorde WiFi op de Experiabox uit te staan. Misschien heb jij hierdoor onterecht de nieuwe firmware gekregen. 

Bij de oude firmware, had ik alles correct aangesloten en stond inderdaad de wifi op de experiabox zelf uit.

Bij de december update naar de nieuwe firmware ging alles mis waarna ik in overleg met kpn alle wifi punten dus los ingesteld heb. Aangezien de comminucatie tussen experiabox en experiawifi er nu niet meer is.

Na de januari/februari update zij  de problemen us groter geworden 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7558 reacties
  • 7 februari 2025

Goedemorgen ​@Woetter22 en bedankt voor jouw bericht :)

Mijn advies zou in dit geval ook zijn om de Experia Box v10 eens te resetten, heb je dat inmiddels gedaan? En zo ja, is je probleem hiermee ook opgelost? Mocht dat onverhoopt niet het geval zijn, dan moet hier natuurlijk naar gekeken worden en dat gaan we dan natuurlijk ook doen! Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet!

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025
Woetter22 schreef:

Bij de december update naar de nieuwe firmware ging alles mis waarna ik in overleg met kpn alle wifi punten dus los ingesteld heb.

Dat moet toch al als je de Experiabox v10 hebt. 

Woetter22 schreef:

Aangezien de comminucatie tussen experiabox en experiawifi er nu niet meer is.

Die is er nooit geweest. Bij de Experiabox v10 met Experia WiFi's moet WiFi op de Experiabox uit. De Experia WiFi's werken volledig op zichzelf en nemen geen gegevens over van de Experiabox. 

Met de nieuwe firmware is de situatie hetzelfde. Ook daarbij is er geen uitwisseling van instellingen tussen Experiabox en Experia WiFi's. Dus ook bij de nieuwe firmware kan de WiFi het beste gewoon uit.

In die situatie heb je dus effectief hetzelfde als wat je vroeger had.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025

Dat klopt maar in de oude situatie stelde je via de kpn thuis app alles in. Dan werd het netwerk overgezet van de Experiabox naar de Experiawifi. En dan werkte je eigen wifi +de gasten wifi via de experia wifi (zolang die de dhcp had)

In de nieuwe situatie geeft de experiabox geen dhcp af voor het gasten netwerk als je alles laat zitten zo als origineel ingesteld. 

Voor nu ben ik dus afhankelijk van gasten netwerk met dhcp op de Experiabox. Aangezien die voor nu niet op de experia wifi kan.

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025

De Experia WiFi's hebben ook een gastennetwerk. Dat kun je instellen via de webinterface van de Experia WiFi's zelf. De thuis app kun je helaas niet meer gebruiken. Want die ziet dat de Experiabox de nieuwe update heeft gehad en stuurt je dan door naar de MijnKPN app. 

Ik hoop dat een KPN medewerker hier kan verklaren waarom jij de nieuwe firmware op de Experiabox gekregen heb. Want dat had helemaal niet gemoeten. 

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025

De Experia WiFi's hebben ook een gastennetwerk. Dat kun je instellen via de webinterface van de Experia WiFi's zelf. De thuis app kun je helaas niet meer gebruiken. Want die ziet dat de Experiabox de nieuwe update heeft gehad en stuurt je dan door naar de MijnKPN app. 

Ik hoop dat een KPN medewerker hier kan verklaren waarom jij de nieuwe firmware op de Experiabox gekregen heb. Want dat had helemaal niet gemoeten. 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27444 reacties
  • 7 februari 2025
Marlon92 schreef:

​@Marlon92 :  het spamfilter vindt jouw comments op de een of andere manier spamwaardig.  Ik vis ze er telkens handmatig uit. Mocht je denken “He waar is mijn comment gebleven, geeft het even, dan zet ik ze weer terug)  → uiteraard werken we aan de permanente oplossing, zodat je jij (en wij) hier geen last meer van hebben.

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025
Marlon92 schreef:

Ik heb dat geprobeerd maar het gasten netwerk krijgt sinds de firmware update geen dhcp. Ofwel je zend wel het wifi signaal uit maar apparaten die proberen te verbinden krijgen geen ip toegewezen.

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025

​@Erwin van KPN ok. Fijn om te lezen dat er wat aan gedaan word.

• 3144 reacties
  • 7 februari 2025
Woetter22 schreef:

Ik heb dat geprobeerd maar het gasten netwerk krijgt sinds de firmware update geen dhcp. Ofwel je zend wel het wifi signaal uit maar apparaten die proberen te verbinden krijgen geen ip toegewezen.

Dat is dan heel raar. Ik gebruik de Experia WiFi's achter een eigen router. Niet van KPN dus. En het gastennetwerk werkt gewoon. Het gebruikt dezelfde dhcp server met hetzelfde subnet als het normale WiFi netwerk. 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 7 februari 2025
Marlon92 schreef:
Woetter22 schreef:

Dat is dan heel raar. Ik gebruik de Experia WiFi's achter een eigen router. Niet van KPN dus. En het gastennetwerk werkt gewoon. Het gebruikt dezelfde dhcp server met hetzelfde subnet als het normale WiFi netwerk. 

Met de zelfde dhcp en subnet, is het dan nog wel een gescheiden netwerk?

Reageer