Skip to main content
Beantwoord

Experiabox V10 telefoon dood na update

• 9 april 2025
  • 20 reacties
  • 118 keer bekeken

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2

Na de upgrade (zeg maar downgrade 😣 ) van mijn experia10 box werkte niets meer goed. (IP adressen van static naar dynamic gesprongen waardoor niets meer goed werkte, mailproblemen, enz...)

Volgens mij werkt bijna alles weer, maar nu blijkt dat mijn telefoon ook al sinds de downgrade niet meer werkt. (men probeerde mij al die tijd te bereiken en dacht dat er wat ergs gebeurd was omdat de lijn steeds bezettoon gaf)

Opgave: “landline telephony not active”. Volgens opgave zou dat automatisch moeten worden ingevuld, handmatig kan niet.

Hoe krijg ik dat weer ASAP werkend???

Fijn hoor, zo’n upgrade…

Peter

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Imarco. Als je veel instellingen in je modem hebt staan en je kunt dit allemaal weer opnieuw gaan instellen na een modemupdate, kan ik mij voorstellen dat je daar van baalt. Dit betreft een migratie van fabrikanten software naar eigen KPN Software, dus dat heeft heel wat voeten in de aarde. We proberen dat zo smooth mogelijk te laten verlopen met zo min mogelijk pijn voor de eindgebruiker, maar helaas ontkomen we daar niet altijd aan. Excuses daarvoor. 

Ik begrijp dat je het meeste al weer hebt hersteld, maar dat je nog zit met je vaste telefoonnummer. Dit is te herstellen met een harde reset, zodat de telefoniegegevens weer goed worden ingeladen in het modem. Maar je kunt ook proberen om de telefoniegegevens te synchroniseren met deze Vast Bellen servicetool. Dat heeft wat minder impact en geeft ook goede resultaten. 

Wat betreft de glasvezelaanleg lijkt dat helemaal stil te liggen. Heb je al eens gebeld met KPN Netwerk om navraag te doen wat er precies speelt en of er nog weer actie komt? Je kunt ze bereiken via telefoonnummer 088 006 37 44. 

Bekijk origineel

20 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • 1865 reacties
  • 9 april 2025

Zet in je modem bij vastbellen  eens op poort 2  en als die poort 2 er al staat dan proberen naar poort 1

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 9 april 2025

Dat kan niet. Beide poorten en telefoonnummers staan uit en zijn niet aan te zetten.

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • 1865 reacties
  • 9 april 2025
Imarco schreef:

Dat kan niet. Beide poorten en telefoonnummers staan uit en zijn niet aan te zetten.

Dan lijkt mij het beste dat je de klantenservice op 0800-0402 belt en aangeeft dat je een storing hebt

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 9 april 2025

Heeft wel wat hilarisch: klantenservice moeten bellen als je telefoon niet werkt… 😀

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • 1865 reacties
  • 9 april 2025
Imarco schreef:

Heeft wel wat hilarisch: klantenservice moeten bellen als je telefoon niet werkt… 😀

In dat geval zul je helaas moeten wachten totdat een moderator je topic oppakt 

Vul in ieder geval je forumprofiel aan met je naam,adres en je klantnummer.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 april 2025

ik ben ook niet blij met deze “down grade”. Ik had netjes de configuratie file bewaard op PC zodat ik die wellicht week terug kan zetten in geval nodig is. Tja nu blijkt dat er helemaal geen functio meer is on een configuratie file te uploaden of te downloaden !?

Fijn dan ma ik dus alles weer eens gaan uitzoeken….

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 9 april 2025

Tja,

Een fatsoenlijke upgrade schijnt te moeilijk te zijn voor ze…

Dit is het enige apparaat wat ik heb waarvan je geen backup kunt maken van de settings en die later terugzetten, heel ergerlijk…

Maar het kan altijd erger: na de firmware downgrade van de Arris itv receiver in 2020 duurde het heel lang voordat het apparaat weer enigszins bruikbaar was. (Op het moment, 5 jaar later, is het ding nog steeds slechter als vóór 2020… 😡 )

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4543 reacties
  • 9 april 2025
Imarco schreef:

Tja,

Een fatsoenlijke upgrade schijnt te moeilijk te zijn voor ze…

Dit is het enige apparaat wat ik heb waarvan je geen backup kunt maken van de settings en die later terugzetten, heel ergerlijk…

Maar het kan altijd erger: na de firmware downgrade van de Arris itv receiver in 2020 duurde het heel lang voordat het apparaat weer enigszins bruikbaar was. (Op het moment, 5 jaar later, is het ding nog steeds slechter als vóór 2020… 😡 )

Stom vraagje maar heb je het modem al eens uit en aan gezet? KPN heeft een onderliggend systeem waarin alle modems zich aanmelden en welke hen beheert. Dit systeempushed o.a. updates, zorgt er voor dat een nieuw modem de oude wifi gegevens krijgt en zet voip gegegeven in uw modem. Helaas gebeurt het af en toe dat dit systeem niet lekker werkt, en een modem probeert zich na het herstarten opnieuw aan te melden. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 9 april 2025

Heb ik al een paar keer gedaan, maar kan het nog wel eens doen…

Schijnbaar ben ik niet de enige, dus wat meer testen voor de upgrade was handig/noodzakelijk geweest...

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 196 reacties
  • 10 april 2025

Voer maar een reset uit van het modem. Paperclipje achterop het modem min 30 sec vast houden. Modem gaat terug naar fabrieksinstellingen. Daarna zal het modem je profiel opnieuw inladen wat bij je abonnement hoort. Geef het even tijd voir dat alles werkt 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 10 april 2025

Heerlijk,

Weer een dag bezig met alle parameters, namen, MAC en IP adressen invoeren en werkend krijgen, daar zat ik echt op te wachten… ( klotezooi… 😡😡😡)

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 196 reacties
  • 10 april 2025

Maar de vraag is werkt je telefoon nu 🫣

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4543 reacties
  • 10 april 2025

En anders toch tijd voor een fritzbox. Mocht je dan ooit je modem moeten resetten dan kan je van te voren de instellingen downloaden en daarna weer uploaden zodat alles weer goed staat.

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 10 april 2025
Maikel Drost schreef:

Maar de vraag is werkt je telefoon nu 🫣

Nee…

Ik wilde ook al een tijdje een Fritz!box aanschaffen, maar ik wacht tot ik (werkende) glasvezel heb. (dat duurt ook al weer ruim anderhalf jaar… 😡 )

Op 30 oktober 2023 kwamen ze volgens afspraak langs om de glasvezel naar de woning te brengen. (2e verd.). Ze zouden ‘s middags terugkomen om het af te maken.

Dat was de laatste keer dat ik iemand gezien heb…  (er zijn nog wel 5 afspraken gemaakt, maar uiteraard kwam er niemand opdagen...)

Er heeft daarna nog één keer iemand gebeld ‘dat het wat langer ging duren’. (daar was ik zo ook wel achtergekomen). Men wist niet hoe de kabel vanuit de kelder op de 2e vedieping te krijgen.  (hoe moeilijk kan dat zijn? Er lopen buizen voor de bestaande bekabeling...)

Hopelijk lukt het aansluiten nog voordat glasvezel obsolete wordt…  😁

Nu een Fritz!box voor pair bonding kopen kan niet, omdat ik niet weet wanneer ik glasvezel krijg...

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • Antwoord
  • 11 april 2025

Hoi ​@Imarco. Als je veel instellingen in je modem hebt staan en je kunt dit allemaal weer opnieuw gaan instellen na een modemupdate, kan ik mij voorstellen dat je daar van baalt. Dit betreft een migratie van fabrikanten software naar eigen KPN Software, dus dat heeft heel wat voeten in de aarde. We proberen dat zo smooth mogelijk te laten verlopen met zo min mogelijk pijn voor de eindgebruiker, maar helaas ontkomen we daar niet altijd aan. Excuses daarvoor. 

Ik begrijp dat je het meeste al weer hebt hersteld, maar dat je nog zit met je vaste telefoonnummer. Dit is te herstellen met een harde reset, zodat de telefoniegegevens weer goed worden ingeladen in het modem. Maar je kunt ook proberen om de telefoniegegevens te synchroniseren met deze Vast Bellen servicetool. Dat heeft wat minder impact en geeft ook goede resultaten. 

Wat betreft de glasvezelaanleg lijkt dat helemaal stil te liggen. Heb je al eens gebeld met KPN Netwerk om navraag te doen wat er precies speelt en of er nog weer actie komt? Je kunt ze bereiken via telefoonnummer 088 006 37 44. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 11 april 2025

Bedankt,

Tool zei dat er niets mis was en geen problemen gevonden, maar na afloop werkte alles weer???

Ik vind de nieuwe firmware veel onoverzichtelijker als de oude, die werkte intuitief. (de nieuwe niet)

De melding “er mag geen splitter tussen experiabox en aansluitpunt zitten” bij de tool is ook nogal verwarrend, (bij pair bonding is die splitter er altijd! 😁 )

Waarom is er eigenlijk geen backup tool voor de experiabox? (bijna ieder apparaat heeft dat tegenwoordig toch?)

Nogmaals dank.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • 14 april 2025

Dan heeft de synchronisatie van je telefoniegegevens toch geholpen. Gelukkig maar :) 

Ik denk dat het uiterlijk en werking van de nieuwe webinterface een kwestie van smaak is. Persoonlijk vind ik het namelijk fijner werken dan de oude firmware. Hopelijk is het voor jou ook een kwestie van wennen. 

Met de splitter wordt een ISDN splitter genoemd, die vroeger werd gebruikt om de vaste telefoonlijn en de internetverbinding te scheiden van elkaar. Zo kon je bellen en internetten op het zelfde moment. Maar als dat er tegenwoordig nog tussen zit, kan dat problemen opleveren met de stabiliteit van de verbinding. Bij pairbonding wordt het als goed is een y-kabel gebruikt, om de twee aders samen te voegen. Maar misschien is er bij jou nog een DSL-aansluitdoosje geplaatst, wat ook weer erg op een splitter kan lijken 😋

Dat laatste is een goede vraag eigenlijk. We hebben in het verleden wel modems gehad waarbij je een back up kon maken, zoals de V8 en de V10a, maar op de V9 en V10 was het bijvoorbeeld weer niet mogelijk. Het zal vooral te maken hebben met de beperking die je je zelf dan oplegt qua firmware updates. Backup files op een eerdere versie, moeten ook weer passen op een latere versie. Dat maakt het weer moeilijker, duurder en tijdrovender om updates uit te brengen. Het zal zeer waarschijnlijk nooit een optie worden met de KPN Software die nu op de modems wordt geplaatst. 

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 14 april 2025

Bedankt,

In de nieuwe firmware worden o.a. ‘rare’ namen gebruikt.

In de oude firmware had je dynamische en statische ip adressen, nu is dat geworden ‘dynamisch’ en ‘gereserveerd’ (geen mens kent dat of weet wat ‘t is...)

Bij een firmware update kost ‘t een fractie van een seconde om de ingestelde parameters twe herstellen. (desnoods door de gebruiker zelf)

Gebruikers dagen lang zelf aan laten modderen om alles weer werkend te krijgen is zeer klant onvriendelijk en niet meer van deze tijd…

Imarco
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 225 reacties
  • 16 april 2025

Wat betreft de glasvezel:

Ik heb contact opgenomen met KPN Netwerk, kreeg daarop dit vreemde antwoordmailtje.

Hartelijk dank voor uw bericht.

Van wat ik kan zien is dat wij op een eerder tijdstip glasvezel bij u hebben proberen aan te sluiten, maar dat dit helaas niet gelukt is. Doordat de opleverdatum van het glasvezel project in uw buurt is verstreken kunnen wij helaas geen nieuwe afspraak meer inplannen. Onze excuses voor het ongemak. Dit betekent echter niet dat u geen glasvezel meer kan krijgen. Zodra u een abonnement afsluit bij één van onze providers, krijgen wij alsnog de opdracht om ervoor te zorgen dat uw adres wordt voorzien van een glasvezelaansluitpunt. Zodra deze opdracht wordt aangemaakt, zetten wij dit meteen door naar onze aannemer die dan op zijn beurt een afspraak met u gaat maken.

Met vriendelijke groet,

Fatiha 

“Excuses voor het ongemak” is wel heel karig na zes afspraken waar niemand op kwam dagen, en anderhalf jaar taal noch teken te hebben gehoord…  (ik heb zes keer vrij moeten nemen)

Mijn vertrouwen in KPN was de laatste jaren al niet groot, en zit nu toch wel ver onder het nulpunt…   Het was toch wel zo netjes geweest om iets te laten horen i.p.v. gewoon helemaal niks meer te zeggen.

(ik schijn niet de enige te zijn die zo behandelt wordt , ik zag meerdere mensen die ook nooit meer iets gehoord hebben)

Ga toch eens kijken of ik een meer betrouwbare provider kan vinden, ik wordt niet graag als oud vuil behandeld… :(

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1229 reacties
  • 18 april 2025

Het verdiend niet de schoonheidsprijs, dat ben ik met je eens. Maar het goede nieuws is wel dat je contact met onze helpdesk kunt opnemen en je bestaande koperverbinding kunt laten omzetten naar glasvezel. Dan wordt het hele circus weer opgetuigd om de glasvezelverbinding in je woning/bedrijfspand in orde te maken. Je kunt dit alles in gang zetten en kijken hoe dit proces verloopt, voordat je eventueel overstapt naar een andere provider. Je contract wordt namelijk niet aangepast of verlengd en je kunt dan ook profiteren van je nieuwe glasvezelverbinding in combinatie met andere providers. 

Hopelijk verloopt dit aansluitproces wat aangenamer zodat je je overstap gaat heroverwegen, maar dat is geheel aan jou. Weet wel dat je bij een andere provider ook met KPN Netwerk en dezelfde onderaannemers te maken had gehad wat betreft de glasvezelaanleg. De aanleg en de communicatie daarover ligt buiten de providers en gaat namelijk via de glasvezelaanbieder. 

Om contact met onze helpdesk te krijgen kun je het beste een terugbelafspraak maken en dan bellen we je op een moment dat dan het beste voor jou uitkomt. 

Reageer