Skip to main content

Goedemiddag allemaal,

 

Na lang en breed gezocht te hebben, zowel hier op de forums alsook 'gewoon' google, kom ik er nog steeds niet uit, dus vandaar een thread hiero :)

 

Wij hebben hier in huis al langere tijd problemen met onze Experiabox v10a. De problemen liggen hem vooral in het feit dat de box vaak uit zichzelf opnieuw opstart, en dat de box vaak weigert IP adressen toe te wijzen aan apparaten hier in huis.

 

Het herstarten lijkt geen logica in te zitten; soms gebeurt het in de ochtend, soms in the middag, soms in de avond; soms maar eens per dag, soms meerdere keren. De box start altijd compleet nieuw op: we horen een klik, vervolgens gaat het lampje voorop uit->rood->blauw (knipperend)->groen

 

Wat betreft de IP adressen, het lijkt er op neer te komen dat apparaten geen IP adres toegewezen krijgen. Op desktops/laptops is de foutmelding vaak 'kan geen IP adres krijgen', en smartphones geven vaak dezelfde foutmeldingen. Het ligt dus ook niet aan een specifiek apparaat, dit gebeurt door het hele huis, via wifi of ethernet.

Voorheen was dit minder extreem; soms kwam het voor dat iemand thuiskwam van school/werk, en hun telefoon wel verbinding maakte met de wifi, maar niet daadwerkelijk het internet op kon. De laaste tijd gebeurt het echter vaker, en ook terwijl apparaten gebruik maken van het internet (vergeleken met voorheen, waarbij geen adres toegewezen kregen direct nadat ze verbinding hadden gemaakt.

De enige manier om de box te 'forceren' een IP adres toe te wijzen aan alle apparaten in ons huis is door de box te resetten. Dit is echter maar een tijdelijke oplossing, want vaak duurt het nog geen dag voordat er weer kuren zijn.

 

Heeft iemand misschien enig idee wat het probleem zou kunnen zijn? De verbinding zelf is prima (wanneer alles werk zoals het hoort) Ik heb de standaard riedeltjes ook al gedaan (reset via de stekker eruit, harde reset, etc), maar niks helpt :/

 

Ik zou eerst een full factory reset doen, en als het niet beter wordt: bellen en om een nieuw modem/router vragen.