Skip to main content

Beste KPN,

Mijn KPN modem blokkeert FTP. Op 

 staat hoe ik FTP weer kan toestaan. Ik heb in zowel IPv4 en IPv6 ftp poort 20-21 uitgezet (schuifje naar grijs). Maar nog steeds lukt FTP niet. Als ik het beveiligingsniveau op ‘laag’ zet lukt het wel. Maar dat wil ik natuurlijk niet zo laten. Wat te doen?

 

Is bij aangepast eerst alles toelaten knop geselecteerd en daarna het schuifje ftp op uit?


Beste BruisTablet, dat heb ik inderdaad nu zo ingesteld en FTP werkt nu wel. Maar … staat er nu niet veel te veel open? Ik heb nauwelijks verstand van al die protocollen en poorten. Ik snap niet waarom FTP niet werkt als ik alle schuifjes op groen zet en FTP poort 21 op ‘toestaan’ zet.

 


Beste BruisTablet, dat heb ik inderdaad nu zo ingesteld en FTP werkt nu wel. Maar … staat er nu niet veel te veel open? Ik heb nauwelijks verstand van al die protocollen en poorten. Ik snap niet waarom FTP niet werkt als ik alle schuifjes op groen zet en FTP poort 21 op ‘toestaan’ zet.

 

 

Het ziet er overweldigend uit deze menu optie maar het werkt vrij simpel. De eerste knop alles toelaten of alles blokkeren is de hoofdbepalende actie.

Als er in eerste instantie gekozen is voor alles toelaten dan zijn alle toelaat regels(actie symbool toelaten) niet meer relevant. Vandaar dat ze uitstaan. Zou je een van die regels dus actief zetten dan doet dit dus niets.

De regels die wel relevant zijn, zijn de blokkeer regels (actie symbool blokkering). Vandaar dat die groen actief staan.

In uw geval heeft u FTP nodig. Door bij deze regel nu de schuif op grijs te zetten wordt deze specifieke blokkering dus opgeheven en werkt het weer. De rest van de groene regels blijven echter nog steeds blokkeren.

Uw heeft nu hetzelfde profiel als “middel” minus de blokkade op FTP.

 


Als nu als eerste actie “alles blokkeren” wordt geselecteerd geldt eigenlijk hetzelfde verhaal alleen is alles precies omgekeerd toegepast. Dus standaard wordt alles geblokkeerd exclusief de (groene) regels die nu juist iets toelaten.


Overigens gebeurt er zelfs op niveau “laag” niets bijzonders omdat deze functie van de firewall alleen gaat over vertrekkend verkeer van het thuisnetwerk. Dus als er iets start vanuit het internet naar binnen toe dan wordt dit op alle niveau,s tegengehouden.

 

 


Reageer