Skip to main content

Mijn box 12 heeft blijkbaar de afgelopen dagen de update gekregen. (Ik kreeg maandag een SMS dat dit eraan zat te komen.) Alleen bleek eerder vandaag dat de IPv6 niet meer werkte omdat ik adressen binnen een verkeerde reeks had. Dus maar voor de zekerheid de box uit en aan gezet. Daarna had ik wel goede adressen, maar ook nog de foute. En toen stopte de IPv4 met werken… Nog een keer alles uit en aan gezet en tot nu toe werkt het. Alleen krijg ik dus dit van de box:

17:01:31.796923 IP6 (hlim 255, next-header ICMPv6 (58) payload length: 136) fe80::861e:a3ff:feb9:1310 > ff02::1: 1icmp6 sum ok] ICMP6, router advertisement, length 136
        hop limit 64, Flags other stateful], pref high, router lifetime 180s, reachable time 0ms, retrans timer 0ms
          prefix info option (3), length 32 (4): fd4c:4b32:3130::/64, Flags oonlink, auto], valid time 900s, pref. time 300s
            0x0000:  40c0 0000 0384 0000 012c 0000 0000 fd4c
            0x0010:  4b32 3130 0000 0000 0000 0000 0000
          prefix info option (3), length 32 (4): 2a02:a45f:bf57::/64, Flags 4onlink, auto], valid time 259200s, pref. time 172800s
            0x0000:  40c0 0003 f480 0002 a300 0000 0000 2a02
            0x0010:  a45f bf57 0000 0000 0000 0000 0000
          rdnss option (25), length 24 (3):  lifetime 60s, addr: 2a02:a45f:bf57:0:861e:a3ff:feb9:1310

Die fd4c:… adressen zijn “unique site local”, zodat je, in een groter netwerk met meerdere routers, ook IPv6 kan doen als je niet aan het internet gekoppeld bent. Deze adressen heb je als thuisgebruiker helemaal niks aan, dus zelfs als de box denkt mij hiermee een dienst te bewijzen op het moment dat de “echte” IPv6-adressen nog niet beschikbaar zijn dan is dat niet correct: mijn computer denkt dan dat ik IPv6 heb, maar ik kan niks bereiken over IPv6, dus alles werkt alleen maar slechter.

De box moet dus NOOIT dit soort adressen adverteren.

Als ik inlog in de box kan ik hier verder nergens iets over vinden, dus zelf uitzetten kan blijkbaar niet (en zou ook niet nodig moeten zijn).

Zie ook RFC 7084 waar aangegeven wordt dat deze adressen niet op hun plaats zijn op thuisrouters.

Het lijkt mij ook dat ULA's in ieder geval geen probleem op zouden moeten leveren. 

Verder: thuisgebruikers willen soms ook wel eens van alles uit proberen. Misschien heeft het niet zoveel nut. Maar wat maakt het uit? Door er een beetje mee te knutselen kan je er wel heel veel van leren. En dan is het toch leuk als de router het ondersteund. 


ZO vermoeiend wanneer mensen problemen ontkennen!

Ik had vorige week goedwerkende IPv6. Nu een upgrade later een extra dingetje dat hoofdpijn op kan leveren EN WAAR GEEN ENKELE NORMALE CONSUMENT OOIT VOORDEEL VAN ZAL HEBBEN. Zelfs niet als ze van experimenteren houden. ZELFS NIET ALS ZE EEN TWEEDE THUISROUTER ACHTER DE BOX 12 HANGEN. DIT IS BEDOELD VOOR GROTERE NETWERKEN.

 

KPN, vertel Sagem aub dat ze dit er weer uit halen. Dit was een fout.

 

In het beste geval heb je er geen last van, maar, zoals gezegd, ik had er WEL last van. Je hebt niet 100% van de tijd het beste geval.

Als iemand nog een redenatie wil opzetten waarom dit toch nuttig is, graag voorbeeld van een usecase waar een thuisrouter die ULAs genereert voordeel oplevert boven één die dat NIET doet.

En qua RFCs: lees die over CPE requirements. Die is specifiek geschreven voor dit soort thuisrouters. Er staat weliswaar geen verbod op ULAs in, maar er wordt wel vermeld dat ze niet nodig zijn.


En qua RFCs: lees die over CPE requirements. Die is specifiek geschreven voor dit soort thuisrouters. Er staat weliswaar geen verbod op ULAs in, maar er wordt wel vermeld dat ze niet nodig zijn.

Dat ze niet nodig (nuttig) zijn daar waren we het al wel over eens, maar dat is iets anders dan dat ze er niet thuishoren.

En nogmaals, ook met die ULA's zal alles probleemloos functioneren, ik zie geen enkel probleem.

En als je RFC 7084 bedoelt, waarom wijdt deze dan zoveel aandacht aan het gebruik van ULA op het LAN?

Zie ook mijn vorige bericht.


Aparte fundamentele discussie is dit geworden even teruglezend. 

In eerste aanzien is dit vanuit KPN denk ik wel gepositioneerd als een consumenten router maar het wordt ook door (klein)zakelijke segmenten gebruikt. Mogelijk dat de blik niet alleen staat afgesteld op consumenten gebruik.

Daarnaast bevat de router ook Prefix Delegation optie(of het werkt ik heb het niet geprobeerd) waardoor er dus meer sub prefixes eventueel achter andere apparatuur kan zitten. 

Een punt wat mij nog steeds niet helemaal helder is in het geschetste verhaal; op het moment dat het initieel niet werkte en het aangesloten apparaat beide prefixes had (ULA en GUA) vraag ik me af of er toen niet een situatie was waarbij de router op de WAN zijde dus zelf geen valide ipv6 connectiviteit had maar verzuimd om de global prefix richting lan devices in te trekken. 

Als dit goed gekoppeld is aan de actuele interface status op de WAN zijde dan zie ik geen probleem voor ULA adres gebruik ondanks dat er misschien een een soort van recommendation bestaat om dit niet in thuis routers te stoppen.

 


Ik heb op mijn thuisnetwerk een monitor systeem. Ik maak grafieken van mijn weerstation, de slimme meter, mijn zonnepanelen, etc. Woensdagmorgen merkte ik dat het niet lekker liep, maar ik had geen tijd het te onderzoeken. In de loop van woensdag en donderdag was het network traag en onbetrouwbaar. Er vielen grote gaten in de grafieken. Gisteren, vrijdag, had ik tijd om te kijken wat er aan de hand was. Het bleek dat al mijn systemen voor IPv6 andere adressen hadden gekregen, niet de vertrouwde die beginnen met 2A02:, maar ze begonnen met fc00:. Ingelogd op de Experia Box V10A kwam ik op de pagina die hieronder staat. Daar was ULA-ondersteuning aangevinkt. Ik heb dat gauw uitgezet en langzamerhand kwam alles weer op gang. Opgelost.

Als ik terug kijk in mijn log files, dan zie ik dat het in de nacht van dinsdag op woensdag rond 2 uur begonnen is. Wij lagen op bed, dus ik vermoed dat KPN iets heeft gedaan. Ik zou het eigenlijk onacceptabel vinden dat KPN een instelling activeert, waar niemand baat bij heeft, maar die wel problemen opleveren. Als ik lees waar ULA voor bedoeld is, dan begrijp ik ook niet waarom KPN dit zou aanzetten, zeker niet bij klanten die al een werkende IPv6 verbinding hebben.

 


Dat ze niet nodig (nuttig) zijn daar waren we het al wel over eens, maar dat is iets anders dan dat ze er niet thuishoren.

En nogmaals, ook met die ULA's zal alles probleemloos functioneren, ik zie geen enkel probleem.

Ook in mijn geval blijken ULA’s dus niet alleen onnodig, maar zelfs problematisch. Ik heb twee dagen een slecht werkend netwerk gehad en ben daarna enkele uren bezig gewest om het probleem te lokaliseren en op te lossen.

 

KPN: Alsjeblieft, zet ULA niet automatisch aan. Als er perse ULA ondersteuning moet zijn, dan alleen als de klant erom vraagt via een instelling die normaal uit hoort te staan..


Ik kwam dit topic tegen en ik was even nieuwsgierig en wil jullie bevindingen ook terugkoppelen.

Mijn box 12 heeft blijkbaar de afgelopen dagen de update gekregen. (Ik kreeg maandag een SMS dat dit eraan zat te komen.) Alleen bleek eerder vandaag dat de IPv6 niet meer werkte omdat ik adressen binnen een verkeerde reeks had. Dus maar voor de zekerheid de box uit en aan gezet. Daarna had ik wel goede adressen, maar ook nog de foute. En toen stopte de IPv4 met werken… Nog een keer alles uit en aan gezet en tot nu toe werkt het. Alleen krijg ik dus dit van de box:

……

 

 

Heb je op dit moment ook de laatst firmware draaien?