Skip to main content

Beste forum leden,

Als voormalig XS4ALL gebruiker maak ik sinds 2017 tevreden gebruik van de bovengenoemde modem/router en repeater die met een UTP kabel aan elkaar verbonden zijn.

De repeater loopt regelmatig zodanig vast dat deze geen 4 of 5 Wifi signaal meer afgeeft (AP niet zichtbaar) en/of heeft regelmatig disconnects op meerdere wifi apparaten. Hierbij is niets bijzonder te vinden in de logs en de repeater geeft dan gewoon aan dat alles aanstaat. Om dit te herstellen moet ik deze dagelijks koud herstarten. Deze repeater is voorzien van de laatste firmware en factory defaults maken geen verschil.

De router heeft regelmatig problemen met de LAN verbindingen. Ondanks dat de link op 1GB brand, moet ik in die situatie eerst de ethernetkabel van de aansloten computers opnieuw af- en aan koppelen voordat deze de router weer ‘ziet’ of ik moet de router koud herstarten. Soms werkt het softwarematig uit-/inschakelen van het netwerk interface. De kabels zijn in orde en direct aangesloten, de router is voorzien van de laatste firmware en factory defaults maken ook geen verschil. Verder krijg regelmatig deze meldingen in de kernels wat aangeeft dat de verbinding klappert:
 

p 9884.119496] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Down
b 9888.129857] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Up - 1Gbps/Full - flow control rx/tx
b 9979.073263] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Down
b 9982.698277] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Up - 1Gbps/Full - flow control rx/tx
b 9987.034812] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Down
b 9990.902539] r8169 0000:01:00.0 eth0: Link is Up - 1Gbps/Full - flow control rx/tx

Er is in het log van het modem niets bijzonders te vinden, alleen dat deze ook gemiddeld twee maal daags het glasvezelsignaal ook verliest.

Zover ik het nu kan bepalen, kan dit te maken hebben met bugs in de firmware, of de apparaten zijn end-of-life aan het raken, want er is een correlatie tussen hogere kamertemperaturen en vaker vastlopen of weigeren.

Misschien dat het nog iets anders is en hopelijk heeft iemand eerder hiermee te maken gehad.



 







 

De repeater staat er om bekend dat het niet de besten zijn op hardware gebied, kan dus zomaar een gevalletje end of life van dat exemplaar zijn en is vervangen de enige oplossing.

De 5490 daar in tegen is hardware matig bijna niet kapot te krijgen, ik vraag me 1 ding af, staat je profiel goed in de box onder internet, account information, na de overgang naar KPN is er een kleinigheidje gewijzigd en misschien heeft die daar moeite mee, zet hem eens op KPN en kijk wat dat doet.

Lan, gaat dat gelijk op met de 1750, misschien dat die de boel lam legt, probeer het eens eventjes zonder die aangesloten te hebben.


als je in de buurt van hoorn woont mag je gratis een 1750 bij me ophalen.


Bedankt voor jullie reactie. Als het goed is zijn deze twee apparaten onderdeel van mijn abonnement en dienen deze vervangen te worden door KPN indien defect.

Ik heb de ISP veranderd van ‘XS4ALL’ naar KPN en nu is het even afwachten of dit effect heeft op de ‘The fiber optic connection is interrupted. / The fiber optic connection is available. (Connection rate 1000/1000 Mbit/s).‘ meldingen.

De repeater heb ik nu volledig afgekoppeld omdat de problemen steeds erger werden met uitvallen en vastlopen.

Verder is nu alles behalve twee computers (met verschillende netwerkcontrollers) nog verbonden via LAN an het modem/router. Maar het maakt niet uit of ik een van de twee kabels loshaal, de problemen met de klapperende LAN verbindingen blijven, alleen minder frequent.

Zodra ik het modem 10 min uit laat staan, dan een paar GB over de lijn zet van de ene naar de andere computer , dan zie je de snelheid snel dalen van 910Mbps > 80Mbps en daarna begint deze weer te klapperen totdat ik de boel weer reset door het modem uit te uit/in te schakelen, de kabel eruit te trekken en/of alle network controllers down/up breng.

Ik ben wel bekend met dit fenomeen met switches en hubs, en meestal betekend dat deze dan defect zijn of beginnen te raken. In dit soort modem/routers worden vaak dezelfde chipsets gebruikt.


Bedankt voor jullie reactie. Als het goed is zijn deze twee apparaten onderdeel van mijn abonnement en dienen deze vervangen te worden door KPN indien defect.

De Fritzbox wel, naar mijn weten had XS4ALL niet de optie om die bij te huren en was het enkel koop, in dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor vervanging indien nodig, tenzij er nog garantie op zit uiteraard.

 

Ik ben wel bekend met dit fenomeen met switches en hubs, en meestal betekend dat deze dan defect zijn of beginnen te raken. In dit soort modem/routers worden vaak dezelfde chipsets gebruikt.

 Daar klinkt het wel naar inderdaad, voor de Fritzbox kan je contact opnemen met de servicedesk van XS4ALL, dat is 1-op-1 overgenomen. Als die vervangen wordt krijg je een 7590. Je zou kunnen checken over die repeater maar ik ben er bang voor. Het lijkt me dat er dan ook een monteur langs komt als ze het modem gaan swappen om een NT te plaatsen gezien de 7590 geen optische ingang heeft. Deze heeft dan ook de FritzRepeater 2400 bij zich, momenteel zijn die bij de KPN monteur vrij aantrekkelijk geprijsd, namelijk 65 euro in plaats van de gebruikelijke 90 online.


@XS4NO1 heb je XS4ALL/KPN al eens gevraagd de lijn te testen? Zo weet je of de oorzaak bij jou binnen ligt of bijvoorbeeld in de wijkkast. Ik heb eerder ook zoiets aan de hand gehad (onstabiele glasverbinding). Na check van een monteur is de module in de POP vervangen en was het probleem opgelost. 


Bedankt voor jullie informatie en dan zal ik het bij de XS4ALL helpdesk neerleggen en naar deze page verwijzen. Na de transitie is het wel verwarrend qua support. Maar ik kan hier ook terecht blijkbaar: https://www.kpn.com/service/mail-naar-xs4all.htm

Ik zal ook gelijk vragen of ze de verbinding door willen meten. Het zal mij ook niet verbazen aangezien ze hier in de straat regelmatig de glasverbindingen uit de grond trekken sinds 2013. Verder is de glasvezel hier ook niet echt netjes aangesloten in de meterkast door ruimtegebrek met ISRA, COAX e.d. allemaal op een plek.

Hoe het zit met de repeater, dat zal ik terug moeten kijken in de papieren en een FTU te samen met een 7590 zal wel prima zijn. Welke FTU’s worden tegenwoordig door KPN gebruikt?