Skip to main content

Ik wil mijn Fritzbox 5530 Fiber rechtstreeks aan de glasvezel kabel hangen.

Maar hoe kom ik erachter of ik protocol AON of GPON heb ?

Dit is mijn aansluit kastje

 

 

 

Hallo @Cobra1962 , als je een foto van je glaskastje plaatst of het merk en typenummer doorgeeft, zijn er vast mensen op het forum die je verder kunnen helpen.

 


Je kan het waarschijnlijk ook googlen op basis van het merk/type kastje.


 


Staat er aan de onderkant nog een type/merk? Dit is voor mij net iets te blanco ;)


Volgens mij is dit een FTU - TK01 PAtch


Ik zie dat glasvezel je kastje binnenkomt via de dikke oranje kabel, en er weer uit gaat via de gele draad met groen koppelstuk (dat is al een aanwijzing). Heb je nu ook al een patchcover voor een Fritzbox erop zitten? KPN heeft die gele draad er niet uit, maar een aansluiting voor een netwerkkabel.


Deze FTU TK01 is overigens voor XGS-PON, het lijkt mij een Fritz product.


Dit is een odido product die er momenteel nog aan hangt

 


Van deze patch gaat het de huawei in zie foto en van daaruit naar het modem met utp

 


Je zou eens kunnen kijken op de postcodecheck van https://www.kpn.com/internet/glasvezel/glasvezelcheck wat je maximale snelheid is.

Als dat 4Gbits is, dan weet je zeker dat je XGS-PON hebt.

-edit: URL gewijzigd


En volgens mij is het morgen de bedoeling dat ik vanuit de patch de groene die het huawei in gaat ontkoppel en die groene dan in mijn  fritzbox 5530 fiber stop! Maar gebruik ik dan de AON SFP of de GPON SFP daar gaat het volgens mij om ?


Verder heb ik er weinig verstand van en word er weinig informatie hierover gedeeld of kan ik het niet vinden. Ik heb hier ondersteuning tot 4gb


En volgens mij is het morgen de bedoeling dat ik vanuit de patch de groene die het huawei in gaat ontkoppel en die groene dan in mijn  fritzbox 5530 fiber stop! Maar gebruik ik dan de AON SFP of de GPON SFP daar gaat het volgens mij om ?

Je moet sowieso opletten met de kleuren: De kleur geeft aan of de vezel recht of schuin is afgesneden. De verkeerde kleuren koppelen kan schade aan het uiteinde van de vezel geven. Doe dus eerst even de postcodecheck: bij een max van 4gbits (“ De snelheid op jouw adres is 4 Gbit/s download en 4 Gbit/s upload “) heb je XGS-PON.


Overigens is het ook van belang welke versie van de Fritzbox 5530 je hebt: daar zijn een AON en een GPON variant van. Ik weet niet of het alleen de SFP-module is, of dat er intern ook nog verschillen zijn.


Ik heb de fritzbox 5530 Fiber met de laatste software 8.00 en een AON SFP - GPON SFP - en een XGS-PON SFP dus alle mogelijke variatie's r handen ik ga morgen wel zien wat het word als mijn glasvezel lijntje van odido naar kpn veranderd. Bedankt voor de feedback Arjan


Succes, en laat maar eventjes weten of het is gelukt!


Ik wil mijn Fritzbox 5530 Fiber rechtstreeks aan de glasvezel kabel hangen.

Maar hoe kom ik erachter of ik protocol AON of GPON heb ?

Dit is mijn aansluit kastje

 

 

 

Je hebt al antwoorden gekregen. Maar het is eigenlijk heel eenvoudig om te bepalen wat voor glasvezel je hebt. Wanneer je media convertor (het losse zwarte kastje) via de gele glasvezel hebt aangesloten heb je GPON-glasvezel. Je kunt dan de FRITZ!Box 5530 fiber NIET rechtstreeks op glasvezel aansluiten omdat de de kpn geen GPON-glasvezel aansluiting ondersteund. Alleen AON en XGS-PON.

De GPON glasvezel moet dan omgezet worden naar XGS-PON en er wordt een XGS-PON media convertor over de FTU geschoven.

Maar dan ben je er nog niet met het rechtstreeks aansluiten op glasvezel. Je moet dan een patch glasvezelkabel hebben met die goede connectoren, een FRITZ!SFP+ XGS-PON- module, een FTU cover patch en je moet dan ook het Modem-ID aan de kpn doorgeven. Dit is allemaal niet zo eenvoudig gemaakt bij de kpn. Maar wanneer je de goede spullen heb prima te doen.

Ik heb al vanaf 30 mei 2022 eerst de FRITZ!Box 5530 fiber en nu een FRITZ!Box 5590 fiber rechtstreeks op XGS-glasvezel aangesloten en dat bevalt nog steeds erg goed.


Ik heb ook mijn glasvezel kabel rechtstreeks in mijn Fritzbox! 5590 Fiber aangesloten en nog nooit klachten gehad! Kom nog van XS4all dus wilde graag een Fritzbox modem blijven gebruiken dus heb besloten om er zelf maar 1 aan te schaffen! Minder componenten en stekkers in mijn meterkast en KPN kan alles uitlezen wat ze moeten weten over mijn verbinding!


Reageer