Skip to main content
Beantwoord

FTP toegang via WinSCP lukt niet sinds update en via poort 21 of 22

• December 14, 2025
  • 11 reacties
  • 63 keer bekeken

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

De ftp toegang via WinSCP lukt niet sinds de update van de Experiabox. Ik heb toegang nodig op poort 21 of 22 (sftp). Moet ik nog een Internet IP adres invullen en een apparaat bijv. mijn laptop.

Graag een reactie,

Ed Boon

Beste antwoord door Maikel Drost

Wat je nu probeert is een port forwarding dat wil zeggen verkeer van buiten naar binnen maar het moet andersom.

zet de firewall op normaal in de experiabox default staat deze op middel en blokkeerd 21 ftp 

11 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • Antwoord
  • December 14, 2025

Wat je nu probeert is een port forwarding dat wil zeggen verkeer van buiten naar binnen maar het moet andersom.

zet de firewall op normaal in de experiabox default staat deze op middel en blokkeerd 21 ftp 

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

thanks

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

@Maikel Drost Even een vraag. Klopt dit wel, standaard of kan ik niet beter aangepast gebruiken, maar wat stel ik dan in bij de ftp instellingen voor poort 21?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 14, 2025

@Maikel Drost Even een vraag. Klopt dit wel, standaard of kan ik niet beter aangepast gebruiken, maar wat stel ik dan in bij de ftp instellingen voor poort 21?

Poort 21 is een onveilig poort deze standard geblokkeerd in de experiaboxen. Ik zou met normaal beginnen werkt het dan niet kan je nog een stap lager. De forwarding die je toont is niet van toepassing. Of je wilt een ftp server thuis bereikbaar maken voor de buitenwereld 

• December 14, 2025

Allereerst de vraag: werkt het nu?

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

Ik heb een bedrijf aan huis, dus moet ik ftp poort 21 gebruiken of 22 bij ftps.

Ik heb het nu op standaard gezet, jij had het over normaal. Neem aan dat je standaard bedoeld.

Bij standaard werkt het, maar ik heb dan liever aangepast. Ftp alleen voor het inloggen via WinSCP.

Graag verneem ik wat ik kan instellen bij de optie aangepast.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • December 14, 2025

Ik heb een bedrijf aan huis, dus moet ik ftp poort 21 gebruiken of 22 bij ftps.

Ik heb het nu op standaard gezet, jij had het over normaal. Neem aan dat je standaard bedoeld.

Bij standaard werkt het, maar ik heb dan liever aangepast. Ftp alleen voor het inloggen via WinSCP.

Graag verneem ik wat ik kan instellen bij de optie aangepast.

Level standard is ook veilig genoeg. Het gaat hier alleen om uitgaande poort protocollen die wat meer toegelaten worden zoals jou poort 21. Bij middel zijn de wat onveilige applicatie poorten gesloten bij kpn 

• December 14, 2025

Dat heeft helemaal geen nut. Als hij veiliger wilt werken, dan moet je geen ftp gebruiken.

De optie "Standaard" werkt omdat poort 21 voor verkeer van binnen naar buiten open staat.

Dat was vroeger altijd zo. En bij alle andere routers van alle andere providers is dat nog steeds zo.

KPN is nu met dit bijzondere systeem gekomen dat diverse poorten voor verkeer binnen vandaan naar buiten toe dicht staan.

Bij de optie "Middel" of "Aangepast" staat zo doende dus onderandere poort 21 dicht. Dat is misschien veiliger. Maar als jij die dan weer open zet, wat heeft het dan nog voor nut? Helemaal 0 komma 0. 

Dat is alsof je de gordel omdoet in de auto omdat da veiliger is. Maar vervolgens met een schaar de gordel doorknipt omdat je die gordel maar lastig vind. Dan kan je hem net zo goed niet omdoen hé?

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

@Marlon92 ik heb ftp of ftps nodig dus ik begrijp je opmerking niet. Geen ftp gebruiken??

• December 14, 2025

@Marlon92 ik heb ftp of ftps nodig dus ik begrijp je opmerking niet. Geen ftp gebruiken??

Ja. Want FTP is onveilig. Dat is waarom KPN die firewall zo afgesteld heeft. Om jouw er bewust van te maken dat FTP onveilig is.

Maar als jij toch FTP wilt blijven gebruiken, dan kan je de firewall op "Standaard" zetten.

formulierenxprt
Topper
Forum|alt.badge.img+1

@Marlon92 dan maar ftps gaan gebruiken of heb jij nog een alternatief