Skip to main content

Deze week opnieuw het probleem dat ik FTP niet meer kon gebruiken om een aantal van de websites die ik beheer bij te werken. Een paar maanden geleden had ik daarvoor ook al de modem instellingen moeten aanpassen.

Na heel veel gepruts is het me weer gelukt om het voor elkaar te krijgen, maar ik heb geen idee, hoe ik het voor elkaar heb gekregen. En ik heb ook geen idee of ik met mijn huidige instellingen wel veilig ben.

Bij ‘Beveiligingniveau laag’ lijkt FTP niet te werken.

Ik heb daarom gekozen voor ‘Beveiligingsniveau aangeapst’.

Ik heb ook een regel voor port 21 toegevoegd. Normaal zijn poorten 20 en 21 in gebruikt voor FTP. Mogelijk dat hierin iets veranderd is in de laatste modem update.

Als er in de komende tijd weer iets veranderd aan de modem instellingen bij een modem update, dan ga ik denk ik wel kijken naar een andere provider. Vind het namelijk zeer irritant dat ik hier nu al voor de tweede keren een aantal uren mee bezig ben geweest om uit te zoeken wat ik nu weer moet instellen.

Hallo ​@Frans Faase , je zou ook kunnen overwegen om een andere router aan te schaffen. Eentje die gewoon uit-ontwikkeld is, bevoorbeeld een Fritzbox.

Verder lijkt het me wel zinvol om eens te kijken of je de websites die je onderhoudt niet kan benaderen via SFTP. Dat werkt over SSH en is een veiliger protocol dan FTP.

Reageer