Skip to main content
Antwoord

Gastnetwerk op de KPN Box 14 werkt niet op LAN4 (wel op wifi)

• November 13, 2025
  • 2 reacties
  • 170 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik wil gebruik maken van het bekabeld (lan poort 4) gast netwerk op de KPN Box 14. Echter werkt dit voor mij (nog) niet.

De Box 14 kan wel zien dat er 2 apparaten verbonden zijn (op moment dat het gast netwerk aan staat op lan poort 4 en er een host is aangesloten), maar normaal krijg je hier ook een lijst met de dhcp leases en hun corresponderende mac adressen.

Onder het Home network kan ik zien dat het gast netwerk uit staat, maar zodra ik deze aan zet en de pagina refresh, gaat deze weer uit:

Ik ben begonnen met een reboot van de Box 14 en heb het Wifi Gast Netwerk aan gezet. Deze deed het wel, onder Home Network → Connected devices krijg ik nu wel een lease lijst en het apparaat die op het Gast-Netwerk is verbonden heeft een ip lease vanuit het gast pool:

Als ik na de reboot het Guest Network uit zet op Port 4, dan krijgt de host prima een ip lease, maar dan wel van het normale netwerk pool en het internet doet het dan ook op die host:

Verder heb ik ook:

→ de Box 14 een fabrieksherstel gegeven met hetzelfde resultaat

→ Er zijn ook geen verdere updates beschikbaar (Firmware version V14.C.25.08.08)

→ Ik heb gegoogled maar kan niemand vinden met ditzelfde probleem.

→ Dit met andere kabels en hosts geprobeerd.

→ Niet dat het uit zou moeten maken maar STP aan gezet.

Ik heb daarna het gastnetwerk op lanpoort 4 aangezet, alle kabels eraf gehaald behalve lanpoort 4 en de Box 14 een reboot gegegeven. Nu heeft mijn host WEL een lease vanuit het Gast pool, maar ik kan nogsteeds niet de rest van de hosts op het Connected devices tab zien, alleen dat ze verbonden zijn.

Ik kan in het arp tabel wel de rest van de hosts zien:

Met dit wetende heb ik dezelfde procedure gedaan voor de host die ik wel wou aansluiten en alles doet het.

Het enige wat niet werkt en waar ik nog vragen over heb is:

→ Het Connected devices overzicht. Deze laat geen lease tabel zien op moment dat ik een bekabeld host aansluit op poort 4 en het poort op Gast netwerk staat ingesteld. Wel als die poort NIET op gast netwerk staat ingesteld.

→ Ditzelfde lan poort 4 blijft dus op Guest network off maar deelt wel een ip uit het juiste gast pool.

→ Als laatste kan ik niet het IP reserveren vanuit het gast pool. Maar dit vond ik genoeg troubleshooting voor een dag.

Misschien dat er nog iets anders in de achtergrond het hierdoor ook niet doet, maar dat kom ik vanzelf wel tegen.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Cruzz en welkom bij de KPN Community! Wat ontzettend fijn dat je dit zo uitgebreid terugkoppelt en getest hebt. 💚

Ik ben dit issue ook niet eerder tegengekomen, dus alle informatie is enorm welkom. Fijn dat je alle stappen zo nauwkeurig hebt beschreven. 
Je hebt inderdaad de meest recente software voor de Box 14 (zie hiervoor ook de Box 14 Product Update). Daar kun je in de bekende beperkingen vinden dat er nog wat problemen zijn met de topologie. 

Ik vermoed dat het Connected Devices overzicht daardoor ook niet goed weergeven wordt, maar ik zet je melding in elk geval door naar de ontwikkelaars. Ook wat betreft het reserveren van het IP adres. 
Ik weet dat er ook nog wat zaken niet lekker lopen wat betreft MAC-filtering, dus vermoedelijk heeft dat hier ook mee te maken. 

Ik zet je topic door in de feedback. Houd in de tussentijd de Box 14 Product Updates in de gaten (via de ‘Abonneren’ knop rechts bovenin krijg je een mail zodra er een nieuwe update is).
Mochten we in de tussentijd nog terugkoppeling krijgen op jouw specifieke issue dan laten we het hier weten! 

2 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 15, 2025

Hi ​@Cruzz en welkom bij de KPN Community! Wat ontzettend fijn dat je dit zo uitgebreid terugkoppelt en getest hebt. 💚

Ik ben dit issue ook niet eerder tegengekomen, dus alle informatie is enorm welkom. Fijn dat je alle stappen zo nauwkeurig hebt beschreven. 
Je hebt inderdaad de meest recente software voor de Box 14 (zie hiervoor ook de Box 14 Product Update). Daar kun je in de bekende beperkingen vinden dat er nog wat problemen zijn met de topologie. 

Ik vermoed dat het Connected Devices overzicht daardoor ook niet goed weergeven wordt, maar ik zet je melding in elk geval door naar de ontwikkelaars. Ook wat betreft het reserveren van het IP adres. 
Ik weet dat er ook nog wat zaken niet lekker lopen wat betreft MAC-filtering, dus vermoedelijk heeft dat hier ook mee te maken. 

Ik zet je topic door in de feedback. Houd in de tussentijd de Box 14 Product Updates in de gaten (via de ‘Abonneren’ knop rechts bovenin krijg je een mail zodra er een nieuwe update is).
Mochten we in de tussentijd nog terugkoppeling krijgen op jouw specifieke issue dan laten we het hier weten! 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Hoi Sanne,

Bedankt voor het doorgeven.