Skip to main content
Vraag

Handmatige port forwarding qBittorrent werkt niet

• August 15, 2026
  • 8 reacties
  • 67 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb een merkwaardig probleem bij het forwarden van een poort voor qBittorrent.

Ik lees diverse keren op deze community dat het Internet IP address leeggelaten kan/moet worden, danwel 0.0.0.0 moet zijn. Maar in beide gevallen wordt bij mij het veld na het opslaan automatisch met 192.168.2.2/32 overschreven.

Een test op https://canyouseeme.org/ vertelt me dat de poort gesloten is (maar qBittorrent geeft in de log aan dat de poort open is)

Als ik UPnP aanzet, dan is de poort volgens https://canyouseeme.org/ wél open en zie ik ook netjes in de automatisch aangemaakte regels dat het veld Internet IP address leeg is.

Kortom: waarom kan ik bij een handmatige forwarding dat veld Internet IP address niet leeglaten? Ik vermoed dat dat problemen geeft.

Mijn firmware is: V10.C.26.06.10

8 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 16, 2026

Dat “internet adres” leeg moet zijn klopt, en 192.168.2.2 komt op het internet niet voor. 

Ik kan het met dezelfde router en dezelfde firmware niet reproduceren. Het enige dat ik kan zeggen is dat de /32 overbodig is. Sites als “canyousee.me” kunnen niet testen of een poort open is, het enige dat ze kunnen testen is of de applicatie erachter bereikbaar is. Als qbittorent zegt dat de poort open is, dan neem ik aan dat het klopt. Wat zegt canyousee.me terwijl qbittorent loopt? 

Een kort testje gedaan op poort 80: 192.168.2.5 in het internet veld blokkeert de port forwarding.

Ik kan helaas maar twee dingen adviseren: laat het zoals het is, als het werkt dan werkt het, of reset de router naar fabrieksinstellingen onder het motto nee heb je, ja kun je krijgen. Maar dan moet alles opnieuw ingesteld worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 16, 2026

Dan zegt canyousee.me dat de poort ‘closed’ is. Alleen als UPnP aanstaat, werkt het.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Ik heb qBittorent voor  Linux geïnstalleerd.  De V10 werkt normaal,. en canyouseeme.org toont een open poort als qbittorent draait.

Heel vreemd. Gebeurt hetzelfde als je het poort nummer in de oorpronkelijke regel verandert en nog een regel invoert met het correcte poortnummer? Ik zou anders toch de router in een gedefinieerde toestand terugzetten, dus factory reset, en nog eens proberen. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@parel76 . Welkom hier.

Ik begrijp dat je het wél werkend kunt krijgen maar nog tegen wat eigenaardigheden aanloopt?

Heb je ook letterlijk onze instructie doorlopen? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 18, 2026

Hoi Erwin,

• Internet IP adres laat je leeg. Hier hoef je alleen iets in te vullen als je wilt instellen dat je interne apparaat maar vanaf één ander IP adres te benaderen is. Bijvoorbeeld, als je een specifieke verbinding zou willen leggen tussen je werk en je thuiscomputer. 

Als ik dit veld leeg laat en alles opsla, dan komt in dit veld 192.168.2.2/32 te staan. Dat is juist zo eigenaardig...

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Iets is er dus niet in orde, want dat hoort niet te gebeuren. Een hardware fout is theoretisch mogelijk, maar dat die zich op deze manier uit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Dat in de firmware na diverse updates iets in de datastructuren verkeerd komt te staan lijkt me meer voor de hand liggend. Reset naar fabrieksinstellingen zou dat kunnen oplossen.  Bij mij werkt het met dezelfde hardware en software goed. Ik weet niet of de browser nog dingen voor je kan invullen die niet de bedoeling zijn, volgens mij is de KPN webapp niet scheutig met vooraf ingevulde formuliervelden, maar je zou een andere PC of andere browser kunnen proberen. Maar goed, ook dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Erwin van KPN
Moderator

Bij jou werkt het dus zoals beoogd, ​@hmmsjan_2 ?  Dan is een reset misschien wel een goed idee, ​@parel76 .   Ik kan het hier niet testen want ik heb geen v10.

Het heeft pas zin om een bugreport te maken als we alles hebben uitgesloten. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

@Erwin van KPN 

Ik heb dit verschijnsel hier nog nooit gezien. Wel is met deze versie de router teruggezet naar fabrieksinstellingen.