Skip to main content
Vraag

Harde reset van Experia Box V10 leidt tot nieuw IPv6 adres voor NAS

• August 13, 2026
  • 15 reacties
  • 116 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Afgelopen zondag ontsond er een raar probleem in onze V10 modem, waarbij deze vastliep en niet verder opstartte dan het Power-lampje. Uiteindelijk heeft de modem vanuit het KPN netwerk een opdracht tot harde reset doorgekregen en werkte alles weer.

Maar vandaag heb ik nog iets extra's erbij geleerd over de harde reset (van een V10 modem).

Bij een harde reset (handmatig d.m.v. paperclip of geïnitieerd vanuit de KPN-server):

• Wordt de modem teruggezet naar fabrieksinstellingen
  • De IPv4 en IPv6 van de modem blijft in het algemeen behouden
  • Gelukkig worden de instellingen van de modem snel weer teruggehaald van de KPN-server
    • WiFi
    • DHCP-instelingen en -toewijzingen
    • Gereserveerde IP-adressen
    • Apparaatnamen
    • Port forwarding-regels
  • MAAR !
    • Alle apparaten op het interne netwerk hebben nieuwe, andere IPv6 adressen toegewezen gekregen
      • En dus dienen IPv6 Port forwarding-regels aangepast worden
      • EN dienen evt. AAAA-records bij de DNS Hosting provider worden bijgewerkt

15 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

Zit de verandering in de eerste drie groepen van het IPv6 adres? Dan is de toegewezen prefix op een of andere manier veranderd. Is het externe IPv4 adres ook veranderd? Kloppen de IPv4 adres en IPv6 prefix nog met de gegevens in Mijn KPN? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 13, 2026

Allen her laatste, interne deel van het IPv6 adres was veranderd.

Zoals ik al schreef: de externe IPv4- en IPv6-adressen heeft KPN behouden

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 14, 2026

De router vertelt de NAS wat de 1e 64 bits zijn, de NAS bepaalt zelf de rest. Er zijn verschillende mogelijkheden voor IPv6 adres generatie: vast gebaseerd op  MAC adres, vast, random, en er kan ook een tijdelijk adres bijgevoegd worden i.v.m. privacy, dat na een tijd of na reboot verloopt. Het kan zijn dat bij het invoeren van “IPv6 port forwarding” een tijdelijk adres gepresenteerd wordt. Dat kun je de router niet kwalijk nemen, met dit adres communiceert de NAS naar buiten, maar  het is niet correct voor toegang naar binnen.  Mogelijk kan de configuratie of status pagina van de NAS hier uitsluitsel geven. Of inloggen in het NAS operating system indien mogelijk. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@StephanP, welkom op onze community! Ik zie dat ​@hmmsjan_2 al heel goed meedenkt. Ik zit er zelf niet zo diep in, geeft dit je wat verduidelijking?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Dag ​@Thomas van KPN , welkom op deze community!
Mijn bericht was niet zozeer een vraag, maar een constatering.
N.a.v. ​@hmmsjan_2 heb ik op het forum van mijn openmediavault NAS nog de vraag gesteld hoe het systeem omgaat met het aanvragen/verkrijgen van een (nieuw) IPv6 adres. Nog geen reactie daarop.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Ik heb hier OpenMediaVault in een virtuele machine. Het is een Debian 13 Linux systeem, met standaard IPv6 autoconfiguratie. Gebruik gemaakt is van “netplan”, PermanentMacAddress=52:54… en IPv6AcceptRA=yes.  

De router advertisement leidt tot een enkel adres dat afgeleid is van het MAC adres. (EUI-64)

De router toont de correcte naam en het correcte, enige IPv6 adres.

De theorie van een tijdelijk adres zou dus niet opgaan:  het IPv6 adres is alleen afhankelijk van de prefix die vanuit de router komt en het vaste MAC adres. De laatste vier blokken zouden dus niet mogen veranderen.

cat /etc/netplan/20-openmediavault-ens3.yaml 
network:
ethernets:
ens3:
match:
macaddress: "52:54:00:c8:0a:9b"
accept-ra: true #IPv6 autoconfiguration (SLAAC)
dhcp4: yes
dhcp4-overrides:
use-dns: true
use-domains: true
dhcp6: no #No DHCPv6
link-local: [ipv4, ipv6]

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Lekker bezig, ​@hmmsjan_2 .

Zie mijn vraag op het omv-forum: https://forum.openmediavault.org/index.php?thread/59444-understanding-network-interfaces-ipv6-method/

Bij mij staat de instelling Network - Interfaces - IPv6 - Method (standaard?) op Automatic en ik merkte op dat er een wijziging was opgetreden. Nou ja.... misschien was er dan geen relatie met de harde reset van de modem…

Het hoeft niet volledig tot op de bodem uitgezocht. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 17, 2026

Bij mij staat de instelling Network - Interfaces - IPv6 - Method (standaard?) op Automatic en ik merkte op dat er een wijziging was opgetreden.

Bij automatisch is nooit de garantie dat je hetzelfde ip adres weer krijgt. Meestal geeft de router wegens arp cache hetzeflde ip adres aan hetzelfde apparaat. Maar bij een reset is de cache leeg, dus is heel logisch dat jouw apparaten een toevallig ip adres krijgen. DHCP bij IPv6 is eigenlijk een paradox, IPv6 is om overal bereikbaar te zijn, maar bij DHCPv6 moet men weer een soort port forwarding gebruiken omdat het IPv6 adres niet vast staat. Het is aan te raden SLAAC te gebruiken en DNS via DHCP te krijgen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Network - Interface - IPv6 opties: disabled, dhcp, automatic, static.

Wat is SLAAC?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 17, 2026

Wat is SLAAC?

Stateless Address Autoconfiguration, dus static maar het IPv6 adres wordt berekent uit het MAC adres en IPv6 prefix, dus altijd constant. Zelfs bij een verandering van IPv6 prefix (andere provider) verandert het laatste gedeelte niet. SLAAC kan je niet via web-ui van jouw NAS instellen (wel in de console). In de UI stel je IPv6 op statisch en berekent het IPv6 adres en vul het in de web-ui. Het algoritme te berekenen kan je zoeken in internet, is ook niet ingewikkeld, maar eenvoudiger een kant en klaar calculator te gebruiken. B.v. 

https://ipv6subnetting.com/

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 17, 2026

Installatie was heel gemakkelijk, en ik wilde er toch een keer naar kijken.

Je vragen: Automatisch vertaalt naar SLAAC. Bij ontvangst van een router advertisement stelt de NAS zelf een adres samen uit prefix en MAC adres. De eerste 4 blokken komen van KPN, de laatste vier uit het MAC adres in zijn altijd hetzelfde. Je kunt het dus gebruiken in “port forwarding” (eigenlijk inkomende firewall)

DHCP wordt door KPN (momenteel?)  niet ondersteund en geeft dus geen IPv6 adres.

Een vast adres heeft eigenlijk geen voordeel. In principe is ieder van de 2 tot de macht 64 combinaties goed zolang die niet in gebruik is. Nadeel: mocht onverhoopt de prefix van KPN veranderen, is het adres ongeldig.

Dus: automatisch is prima. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 18, 2026

Automatisch vertaalt naar SLAAC.

Nee, in web UI is DHCP, uit deze reden krijgt hij een andere IPv6 adres na een reset

SLAAC krijgt men via console

sysctl -w net.ipv6.conf.eth0.accept_ra=2
iface eth0 inet6 auto

Als men toch DHCP wil

iface eth0 inet6 dhcp

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 18, 2026

Bij de versie die ik heb zit er een laag boven, systemd-networkd. 

De “gecompileerde” versie in /run/systemd/network/10-netplan-ens3.network bevat de regel

“IPv6acceptRA=yes”,

wat betekent dat RA’s verwerkt wordt en eventueel DHCPv6 te hulp wordt geroepen voor extra informatie als DNS server. 

Standaard wordt het IPv6 adres afgeleid uit het MAC adres, dus altijd hetzelfde. 

DHCPv6 zal niet werken omdat de KPN router dat niet ondersteunt.

In de stand DHCP staat nog steeds accept-ra op true,  en er is nog steeds hetzelfde IPv6 adres. Als er wel een DHCPv6 server loopt komt zou er nog een /128 IPv6 adres bij komen. 

Maar ik moet er bij gelegenheid nog eens verder naar kijken: in de netplan file wordt DHCPv6 aangezet, maar ik zie geen enkel verschil in de “gecompileerde” file, dus dat lijkt nogal vreemd. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 18, 2026

DHCPv6 zal niet werken omdat de KPN router dat niet ondersteunt.

Nee DHCPv6 server is altijd actief met DHCPv4, men kan het niet deactiveren. De PD kan men instellen met Aan, Aan met DHCPv6 en Uit. SLAAC is simpel gezegd, de client berekend zijn IPv6 adres en laat de router checken op duplicaten, indien geen bezwaar krijgt hij dit IPv6 adres. Bij DHCPv6 wijst de router een IPv6 adres toe en de cliënt heeft te accepteren.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • August 19, 2026

In een IPv6 configuratie met router advertisements wordt het gebruik van DHCP gestuurd door die router advertisements en niet door de client. Als in die advertisement “managed” staat wordt een IPv6 ::/128 adres opgehaalt van de DHCPv6 server. De stand automatisch/dhcp verandert daar niets aan.

In de KPN configuratie staat in de advertisement die “Managed” vlag uit en “Autonomous Adres conf” op aan, dus er wordt geen adres aan de DHCP server gevraagd en mag openmediavault zelf een adres aanmaken. 

Praktisch heb je dus de keuze “Automatisch” of “Static”, ik zou gewoon automatisch gebruiken.