Skip to main content
Vraag

Herhaaldelijke netwerkproblemen met V12, ook bekabeld

• September 23, 2026
  • 4 reacties
  • 48 keer bekeken

Ik heb al langere tijd, met enige regelmaat, netwerkproblemen met mijn KPN Box 12 (firmware V12.C.26.04.02, glasvezel). Het gebeurt niet op een vast tijdstip of interval, maar komt met enige regelmaat terug. Inmiddels bijna dagelijks, vandaag zelfs twee keer.
Wat ik precies zie:
* De internetverbinding valt weg, zowel bekabeld als via wifi.
* Op het overzicht in de webinterface (192.168.2.254) zag ik na het optreden van het probleem "0" bekabelde apparaten staan, terwijl er wel degelijk een apparaat via ethernet direct op de Box was aangesloten.
* Ook op apparaten die alleen via wifi verbinden (bijvoorbeeld een iPad) viel de internetverbinding tijdelijk weg.
* De storingspagina van KPN gaf op dat moment geen bekende storing aan voor mijn regio.
Wat ik al heb geprobeerd, vóór ik dit meld:
1. De Box 12 herstart via de webinterface — hielp niet blijvend.
2. Een volledige, handmatige herstart: eerst het glasvezelkastje een minuut van stroom gehaald, weer aangesloten, een minuut gewacht, en pas daarna de Box 12 zelf een minuut van stroom gehaald en weer aangesloten. Dit lost het probleem op dat moment wel op, maar het probleem komt met enige regelmaat terug.
3. De ethernetkabel van een van mijn bekabelde apparaten vervangen, om een kapotte kabel als oorzaak uit te sluiten.
4. De kabels lopen rechtstreeks van de Box naar de devices.
Mijn vraag:
* Is er een bekend probleem met deze firmwareversie (V12.C.26.04.02) dat dit soort klachten kan verklaren?
* Is er inmiddels een firmware-update beschikbaar die dit verhelpt?
* Als dit niet via software op te lossen is, komt mijn Box 12 in aanmerking voor omruiling?
Ik zie dat dit type klacht (Box 12 die regelmatig zelf herstart of de verbinding verliest) vaker op dit forum voorkomt. Graag hoor ik of er inmiddels meer bekend is over de oorzaak.
Alvast bedankt.

4 reacties

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Ik heb ook het probleem dat mijn verbinding wegvalt, met een Box 12 modem. Ik heb een aantal keer een ping laten lopen naar het IP-adres van de modem (default 192.168.2.254) en merk bij uitval van de verbinding dat de ping naar de modem 12 tot 13 pings loss geeft.

Als ik na de onderbreking in het modem kijk via de browser zie ik dat de uptime en de verbindingstijd niet gereset zijn, de modem zelf is dus niet gereboot in mijn geval.

De onderbreking is ook niet lang genoeg om te kunnen zien of de status van de leds op de modem iets anders aan hebben gegeven tijdens de uitval.

Er is niet sprake van een bepaalde regelmaat, vandaag toevallig 2 keer met ongeveer een half uur ertussen. En ook wel eens een dag niet.

Ik heb ook al een factory-reset uitgevoerd afgelopen dinsdagavond en het modem even uit gehad, maar helaas zonder resultaat.

Als ik in de system eventlog van mijn Windows computers kijk dan zie ik op het moment van de uitval consequent een “DNS Client Events” melding terug. Op zich niet raar, want de modem is ook DNS proxy voor het interne netwerk.

De problemen zijn pas recent begonnen, met de vorige firmware had ik het issue in ieder geval niet.

Ik ga ook nog even proberen om zowel de ONT als de modem even een minuut uit te zetten, dat geeft Google AI nog als suggestie.

Ik heb ook even gechecked of mijn voedingsadapter een probleem zou kunnen hebben, maar daarvan geeft de KPN site aan dat die in orde zou moeten zijn op basis van het serienummer. Gezien het modem niet herstart is verwacht ik daar niet een oorzaak in mijn geval. Als de modem wel herstart moet worden om de verbinding terug te krijgen zou ik de voedingsadapter wel even checken op de KPN site: https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Ik herken dit probleem sterk. Ook bij mij valt de verbinding meerdere keren per week kort weg. Inmiddels is mijn oude Box 12 vervangen door een nieuwe Box 12B en is ook de kabel tussen ONT en modem vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Wat ik inmiddels heb kunnen vaststellen, is dat tijdens zo'n storing de modem (192.168.2.254) niet meer reageert op pings en ook de webinterface niet bereikbaar is. Tegelijkertijd blijven pings naar externe adressen zoals 8.8.8.8, 1.1.1.1 en 9.9.9.9 gewoon doorlopen zonder packet loss.

Het opvallende is dus dat de internetverbinding zelf lijkt te blijven werken, terwijl de Box 12B tijdelijk niet meer reageert op lokaal verkeer. De uptime van de modem wordt bij mij ook niet gereset, dus er lijkt geen volledige reboot plaats te vinden.

Ik ben benieuwd of meer mensen met firmware V12.C.26.04.02 dit herkennen. Dat zou kunnen wijzen op een firmware- of softwareprobleem in de Box 12(B).

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Dat is een goede aanvulling, ik had zelf geen ping getest naar de genoemde DNS resolvers. Wel is het zo dat mijn VPN verbinding (over poort 443) wegvalt op het moment dat de modem ook niet meer op pings reageert.

• Nieuwkomer
  • September 24, 2026

Dat is wel interessant, want als op hetzelfde moment ook je VPN-verbinding wegvalt, lijkt het inderdaad niet alleen om DNS of het niet beantwoorden van pings te gaan. Dat sluit eigenlijk wel aan bij de klachten die ik zelf zie.