Skip to main content
Vraag

Herhaaldelijke netwerkproblemen met V12, ook bekabeld

• September 23, 2026
  • 12 reacties
  • 103 keer bekeken

Ik heb al langere tijd, met enige regelmaat, netwerkproblemen met mijn KPN Box 12 (firmware V12.C.26.04.02, glasvezel). Het gebeurt niet op een vast tijdstip of interval, maar komt met enige regelmaat terug. Inmiddels bijna dagelijks, vandaag zelfs twee keer.
Wat ik precies zie:
* De internetverbinding valt weg, zowel bekabeld als via wifi.
* Op het overzicht in de webinterface (192.168.2.254) zag ik na het optreden van het probleem "0" bekabelde apparaten staan, terwijl er wel degelijk een apparaat via ethernet direct op de Box was aangesloten.
* Ook op apparaten die alleen via wifi verbinden (bijvoorbeeld een iPad) viel de internetverbinding tijdelijk weg.
* De storingspagina van KPN gaf op dat moment geen bekende storing aan voor mijn regio.
Wat ik al heb geprobeerd, vóór ik dit meld:
1. De Box 12 herstart via de webinterface — hielp niet blijvend.
2. Een volledige, handmatige herstart: eerst het glasvezelkastje een minuut van stroom gehaald, weer aangesloten, een minuut gewacht, en pas daarna de Box 12 zelf een minuut van stroom gehaald en weer aangesloten. Dit lost het probleem op dat moment wel op, maar het probleem komt met enige regelmaat terug.
3. De ethernetkabel van een van mijn bekabelde apparaten vervangen, om een kapotte kabel als oorzaak uit te sluiten.
4. De kabels lopen rechtstreeks van de Box naar de devices.
Mijn vraag:
* Is er een bekend probleem met deze firmwareversie (V12.C.26.04.02) dat dit soort klachten kan verklaren?
* Is er inmiddels een firmware-update beschikbaar die dit verhelpt?
* Als dit niet via software op te lossen is, komt mijn Box 12 in aanmerking voor omruiling?
Ik zie dat dit type klacht (Box 12 die regelmatig zelf herstart of de verbinding verliest) vaker op dit forum voorkomt. Graag hoor ik of er inmiddels meer bekend is over de oorzaak.
Alvast bedankt.

12 reacties

• Deelnemer
  • September 24, 2026

Ik heb ook het probleem dat mijn verbinding wegvalt, met een Box 12 modem. Ik heb een aantal keer een ping laten lopen naar het IP-adres van de modem (default 192.168.2.254) en merk bij uitval van de verbinding dat de ping naar de modem 12 tot 13 pings loss geeft.

Als ik na de onderbreking in het modem kijk via de browser zie ik dat de uptime en de verbindingstijd niet gereset zijn, de modem zelf is dus niet gereboot in mijn geval.

De onderbreking is ook niet lang genoeg om te kunnen zien of de status van de leds op de modem iets anders aan hebben gegeven tijdens de uitval.

Er is niet sprake van een bepaalde regelmaat, vandaag toevallig 2 keer met ongeveer een half uur ertussen. En ook wel eens een dag niet.

Ik heb ook al een factory-reset uitgevoerd afgelopen dinsdagavond en het modem even uit gehad, maar helaas zonder resultaat.

Als ik in de system eventlog van mijn Windows computers kijk dan zie ik op het moment van de uitval consequent een “DNS Client Events” melding terug. Op zich niet raar, want de modem is ook DNS proxy voor het interne netwerk.

De problemen zijn pas recent begonnen, met de vorige firmware had ik het issue in ieder geval niet.

Ik ga ook nog even proberen om zowel de ONT als de modem even een minuut uit te zetten, dat geeft Google AI nog als suggestie.

Ik heb ook even gechecked of mijn voedingsadapter een probleem zou kunnen hebben, maar daarvan geeft de KPN site aan dat die in orde zou moeten zijn op basis van het serienummer. Gezien het modem niet herstart is verwacht ik daar niet een oorzaak in mijn geval. Als de modem wel herstart moet worden om de verbinding terug te krijgen zou ik de voedingsadapter wel even checken op de KPN site: https://www.kpn.com/service/internet/adaptervervangen

• Deelnemer
  • September 24, 2026

Ik herken dit probleem sterk. Ook bij mij valt de verbinding meerdere keren per week kort weg. Inmiddels is mijn oude Box 12 vervangen door een nieuwe Box 12B en is ook de kabel tussen ONT en modem vervangen, maar het probleem blijft bestaan.

Wat ik inmiddels heb kunnen vaststellen, is dat tijdens zo'n storing de modem (192.168.2.254) niet meer reageert op pings en ook de webinterface niet bereikbaar is. Tegelijkertijd blijven pings naar externe adressen zoals 8.8.8.8, 1.1.1.1 en 9.9.9.9 gewoon doorlopen zonder packet loss.

Het opvallende is dus dat de internetverbinding zelf lijkt te blijven werken, terwijl de Box 12B tijdelijk niet meer reageert op lokaal verkeer. De uptime van de modem wordt bij mij ook niet gereset, dus er lijkt geen volledige reboot plaats te vinden.

Ik ben benieuwd of meer mensen met firmware V12.C.26.04.02 dit herkennen. Dat zou kunnen wijzen op een firmware- of softwareprobleem in de Box 12(B).

• Deelnemer
  • September 24, 2026

Dat is een goede aanvulling, ik had zelf geen ping getest naar de genoemde DNS resolvers. Wel is het zo dat mijn VPN verbinding (over poort 443) wegvalt op het moment dat de modem ook niet meer op pings reageert.

• Deelnemer
  • September 24, 2026

Dat is wel interessant, want als op hetzelfde moment ook je VPN-verbinding wegvalt, lijkt het inderdaad niet alleen om DNS of het niet beantwoorden van pings te gaan. Dat sluit eigenlijk wel aan bij de klachten die ik zelf zie.

• Deelnemer
  • September 25, 2026

Nog een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Ik heb inmiddels een monitoringsscript draaien dat gelijktijdig de modem (192.168.2.254) en externe adressen controleert.

Vandaag werd het volgende geregistreerd:

11:22:32 UITVAL Box12B (192.168.2.254)

11:22:36 UITVAL Cloudflare (1.1.1.1)

11:22:40 UITVAL Google (8.8.8.8)

11:22:54 HERSTELD Box12B

11:22:54 HERSTELD Cloudflare

11:22:54 HERSTELD Google

Hierbij werd eerst de modem onbereikbaar, gevolgd door de externe adressen. Rond 11:22:54 waren alle verbindingen weer hersteld.

Daarnaast zie ik ook kortdurende onderbrekingen van ongeveer 1 seconde naar externe adressen, bijvoorbeeld:

10:11:55 UITVAL Cloudflare (1.1.1.1)

10:11:56 HERSTELD Cloudflare (1.1.1.1)

De meting suggereert dat tijdens sommige storingen eerst de modem onbereikbaar wordt en enkele seconden later ook externe verbindingen wegvallen. Daarna komen alle verbindingen vrijwel gelijktijdig terug.

Ik voeg deze gegevens toe omdat ze mogelijk helpen bij het vergelijken van ervaringen van andere gebruikers met een Box 12(B).

• Deelnemer
  • September 25, 2026

Bij mij viel om 13:09 de verbinding weer heel even weg volgens de eventlog, ik heb alleen geen exacte tijden omdat ik een doorlopende ping naar het modem had lopen en een doorlopende ping naar 8.8.8.8. De ping naar het modem had 10 verloren pings en naar 8.8.8.8 waren dat er 13. Aangezien ik niet een harde timeout op een ping heb gezet zou dat het verschil kunnen verklaren. Ik heb dat nu op 1 seconde gezet (-w 1000).

• Deelnemer
  • September 25, 2026

Zojuist weer een onderbreking, nu vanwege de timeout van 1 seconde, zie ik dat de onderbreking 31 seconden heeft geduurd en google dns 32 seconden onbereikbaar was.

• Nieuwkomer
  • September 25, 2026

Ik heb hier al een tijdje hetzelfde gedrag en heb gisteren toevallig een vrij overtuigende test kunnen doen, dus ik deel het hier maar even.

Wat ik zie: korte totale netwerkuitval, kabel én wifi tegelijk, meestal 2-4 seconden maar soms 20-40 seconden. Games vliegen eruit. En als het een tijdje aanhoudt verliezen mijn SuperWifi-punten de sync (paired maar niet synced) totdat ik alles herstart. Herkent iemand dat?

Omdat KPN bij mij ook niets ziet (twee tickets, twee keer afgewezen) ben ik zelf gaan meten. Een bekabelde server pingt hier elke 2 seconden de gateway en 1.1.1.1. Bij elke storing vallen die tegelijk weg, dus de hele Box bevriest even, switching incluis. Het gekke: in het syslog van de Box zelf staat op die momenten niets. Geen PPP-down, niets. De PPP-sessie blijft gewoon staan — vandaar dat het bij KPN niet zichtbaar is, denk ik.

Nu de test van gisteren. Mijn eigen Box draaide C26.04.02 en storde gemiddeld 20-30 keer per dag. Toen heb ik een Box 12 van een buur gepakt die nog op de oude C24.05.08 zat, die bij mij in huis gezet — zelfde SuperWifi's, zelfde apparaten, zelfde alles. Eerst wat gedoe bij de overstap, maar na één herstart: ruim 4 uur geen enkele storing. Nul.

Daarna die buur-Box via de app geüpdatet naar C26.04.02. Binnen 2,5 uur de eerste storingen, precies hetzelfde patroon als bij mijn eigen Box: 23:01, 23:13 en 23:19 vanavond, gateway en WAN tegelijk weg, syslog weer doodstil.

Zelfde huis, zelfde spullen, enige verschil is de firmware. Voor mij is het duidelijk: het volgt de software, niet het apparaat. Vervangen heeft dus geen zin, dan krijg ik dezelfde versie terug.

@KPN: factory reset heb ik inmiddels gehad, op advies van de helpdesk — niks veranderd. Kan dit naar het firmwareteam? Meetdata op 2 seconden resolutie en syslogs heb ik liggen.

• Deelnemer
  • September 26, 2026

Het is jammer dat de Box 12 zover is dichtgezet dat je niet zelf de firmware kunt terugzetten naar de vorige versie (V12.C.25.08.16 in mijn geval) en daar zelf beheer op kunt doen. Die vorige versie was heel stabiel bij mij en ik had deze issues daarmee niet.

Ik ben er ook van overtuigd dat het niet aan de hardware ligt maar aan de firmware. Gezien de verschillende ervaringen heb ik het vermoeden dat het type verkeer en de hoeveelheid daarvan dat door de modem gaat iets te maken heeft met de mate waarin het probleem zich voordoet. Bij mij is het voornamelijk VPN, Teams, browser en mail verkeer.

​@mmos Hoe kon het dat de Box 12 van de buren niet bijgewerkt was, was die niet in gebruik (wellicht omdat ze een eigen modem gebruiken)?

• Deelnemer
  • September 26, 2026

Ik herken veel van wat hier beschreven wordt. Ik monitor continu pings naar zowel mijn Box 12B (192.168.2.254) als naar 1.1.1.1 en 8.8.8.8. Tijdens storingen valt steeds eerst de Box 12B weg en enkele seconden later pas Cloudflare en Google DNS.

Voorbeelden van vanochtend:

• 04:50:32 Box12B weg, 04:50:36 Cloudflare weg, 04:50:40 Google weg
  • 06:12:14 Box12B weg, 06:12:18 Cloudflare weg, 06:12:22 Google weg

Daarnaast had ik een storing waarbij de Box12B ruim 6 minuten onbereikbaar was.

Ook zie ik op mijn TP-Link-switch veel RxBadPkt op de poort van de Box12B. Toen ik de Box van poort 2 naar poort 10 verplaatste, verschenen deze fouten opnieuw op de nieuwe poort.

Ik kan niet aantonen of dit een hardware- of firmwareprobleem is, maar mijn metingen wijzen er wel op dat de storing rond de Box12B zelf ontstaat en niet alleen ergens verderop in het internetverkeer.

• Deelnemer
  • September 26, 2026

Uptime van de Box 12 en de PPP uptime blijven vrijwel gelijk en zijn na een onderbreking niet gereset. Verder valt op dat het bekijken van de Syslog op de modem heel traag is, maar als je dan naar het CPU en memory gebruik kijkt nadien dan is dat niet bijzonder hoog (zelfs vrij laag).

• Nieuwkomer
  • September 26, 2026

Het is jammer dat de Box 12 zover is dichtgezet dat je niet zelf de firmware kunt terugzetten naar de vorige versie (V12.C.25.08.16 in mijn geval) en daar zelf beheer op kunt doen. Die vorige versie was heel stabiel bij mij en ik had deze issues daarmee niet.

Ik ben er ook van overtuigd dat het niet aan de hardware ligt maar aan de firmware. Gezien de verschillende ervaringen heb ik het vermoeden dat het type verkeer en de hoeveelheid daarvan dat door de modem gaat iets te maken heeft met de mate waarin het probleem zich voordoet. Bij mij is het voornamelijk VPN, Teams, browser en mail verkeer.

​@mmos Hoe kon het dat de Box 12 van de buren niet bijgewerkt was, was die niet in gebruik (wellicht omdat ze een eigen modem gebruiken)?

Klopt, mijn buurman had die Box opgeborgen omdat hij zijn eigen router gebruikt. Ik had gehoopt dat mijn eigen box defect was, maar na de update en hetzelfde storingspatroon is het wel duidelijk dat dat niet zo is.