Skip to main content
Beantwoord

Herhaaldelijke netwerkproblemen met V12, ook bekabeld

• September 23, 2026
  • 73 reacties
  • 902 keer bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

• Helper
  • October 4, 2026

Ik heb wegens gebrek aan vertrouwen in een KPN oplossing de knoop doorgehakt. Ik heb een Fritzbox met Fritz extenders besteld… 't is gewoon elke keer na een modem software update raak.

Erwin1976
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 4, 2026

​@WifiDoetIeT Alleen een Fritzbox aanschaffen en verder bij kpn blijven en dus feitelijk ze weg laten komen met de puinhoop die ze aan hebben gericht zonder compensatie of oplossing. Of ga je ook overstappen naar een andere provider?

• Nieuwkomer
  • October 4, 2026

Kennelijk is de firmware niet getest. Stelletje prutsers. Van alles geprobeerd maar het is nog steeds ruk. Ik kan nu dus niet werken en dat kost me 100,- euro per uur.

• Helper
  • October 4, 2026

​@WifiDoetIeT Alleen een Fritzbox aanschaffen en verder bij kpn blijven en dus feitelijk ze weg laten komen met de puinhoop die ze aan hebben gericht zonder compensatie of oplossing. Of ga je ook overstappen naar een andere provider?

Mijn abonnement loopt nog tot half mei 2027… Waarschijnlijk is dat het laatste KPN abonnement geweest.

• Helper
  • October 4, 2026

Kennelijk is de firmware niet getest. Stelletje prutsers. Van alles geprobeerd maar het is nog steeds ruk. Ik kan nu dus niet werken en dat kost me 100,- euro per uur.

Herkenbaar. Dat is nu ook de reden dat ik de Fritzbox en bijpassende extenders heb besteld. Kost me wel 600 euro, maar dan is t als t goed is wel opgelost. En ook klaar voor wifi 7. 

• Helper
  • October 5, 2026

En met de Fritzbox werkt t weer naar behoren. Kost ff een paar euri, maar wat een verademing. Ik word ergens deze week nog teruggebeld door klant relaties van KPN.

• Deelnemer
  • October 5, 2026

Ik ervaar exact dezelfde problemen als hierboven, voorheen (voor de update) nergens last van. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, dit is erg vervelend. Inmiddels ook al alles meerdere malen getest en van het stroom afgehaald etc. Maar weinig resultaat.

• Helper
  • October 6, 2026

Ik ervaar exact dezelfde problemen als hierboven, voorheen (voor de update) nergens last van. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, dit is erg vervelend. Inmiddels ook al alles meerdere malen getest en van het stroom afgehaald etc. Maar weinig resultaat.

Verwacht niets van de KPN zelf. Als ik het gisteren goed begrepen heb, hebben ze geen idee waardoor het komt. Zij adviseren een extra wifi netwerk te maken voor je smart apparatuur zodat die niet via je normale wifi gaat en de kanalen vast te zetten op 1 voor het 2.4 netwerk en 36 voor het 5 ghz netwerk. 
Hier was dat in elk geval geen oplossing. Alle modems zouden nu dezelfde software hebben dus modem vervangen is geen oplossing. 

• Deelnemer
  • October 6, 2026

Ik heb gemiddeld 6-10 een uitval per dag! Soms 30 seconden, soms een aantal minuten. Dit is ook nog steeds op willekeurige momenten. Knap waardeloos! Vooral tijdens online meetings en gaming is dit ontzettend storend. Wordt echt tijd dat KPN hier eens op reageert!!! Belachelijk…..

vanramselaar
Topper
Forum|alt.badge.img

Eerder dacht ik dat het aanpassen van wat Wifi instellingen had geholpen, maar helaas. Ook is het bij mij niet meer beperkt tot de Wifi. Ook bekabelde verbindingen ondervinden nu hinder. Het is heel willekeurig. Soms heb ik een dag geen last; een andere dag meerdere keren per dag uitval van de verbinding. 

KPN, laat alsjeblieft horen wat jullie hieraan gaan doen! 

• Helper
  • October 6, 2026

Wat je nog zou kunnen proberen is de superwifi punten uit te schakelen en kijken of het dan werkt. Ik heb sterk vermoeden dat dat mogelijk invloed heeft. Ik heb zelf die stap niet meer gezet. Ik heb een Fritzbox 4690 en Fritz extenders 2700 aangeschaft. € 600 lichter, maar stabiel internet….

vanramselaar
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik heb de SW2 een paar dagen afgekoppeld gehad, maar de verbinding bleef wegvallen.

• Helper
  • October 6, 2026

KPN helpdesk zei ook nog dat ik echt een uitzondering was en dat het bij de meeste mensen gewoon goed werkt, want anders zou dit bedrijf nu niet meer bestaan…. (letterlijke woorden). 
Veranderd niets aan het feit dat ze het niet opgelost hebben en waarschijnlijk ook niet konden oplossen. Aangezien alle modems nu die software hebben. 

En als je ziet hoeveel reacties op het forum…. beetje struisvogelpolitiek van de KPN. Maar ik hoop natuurlijk dat wij de enigen zijn die deze storing hebben, dit gun je echt anderen niet.

• Helper
  • October 6, 2026

Ik ben zojuist terug gebeld door klantrelaties. Enige dat ze kunnen aanbieden is opnieuw een monteur langs sturen. Onder de voorwaarde dat ik dan wel weer de KPN apparatuur plaats. Ik heb concreet gevraagd wat de monteur dan zou kunnen doen om het op te lossen. Dat kon ze niet aangegeven. 
Er werd wel toegegeven dat er inderdaad meerdere cases zijn van mensen met problemen. Er wordt aan gewerkt maar een termijn voor een oplossing is nog niet bekend. Van enige vorm van compensatie kan geen sprake zijn. Kortom… komt op hetzelfde neer, we vinden t vervelend, maar jouw probleem. Omdat ik niet zo'n zin heb om nu weer in de situatie te laten rommelen en de KPN apparatuur terug te plaatsen heb ik bedankt voor het sturen van de monteur.

Iemand nog suggesties voor een betrouwbare ISP die z'n software updates wel goed uittest voor ze klanten door de strot te duwen?

• Deelnemer
  • October 6, 2026

Ik ben zojuist terug gebeld door klantrelaties. Enige dat ze kunnen aanbieden is opnieuw een monteur langs sturen. Onder de voorwaarde dat ik dan wel weer de KPN apparatuur plaats. Ik heb concreet gevraagd wat de monteur dan zou kunnen doen om het op te lossen. Dat kon ze niet aangegeven. 
Er werd wel toegegeven dat er inderdaad meerdere cases zijn van mensen met problemen. Er wordt aan gewerkt maar een termijn voor een oplossing is nog niet bekend. Van enige vorm van compensatie kan geen sprake zijn. Kortom… komt op hetzelfde neer, we vinden t vervelend, maar jouw probleem. Omdat ik niet zo'n zin heb om nu weer in de situatie te laten rommelen en de KPN apparatuur terug te plaatsen heb ik bedankt voor het sturen van de monteur.

Iemand nog suggesties voor een betrouwbare ISP die z'n software updates wel goed uittest voor ze klanten door de strot te duwen?

Wat een geweldige manier om met je klanten om te gaan!

Ik heb geen ervaring met andere internetproviders, maar ik ga er zeker meteen naar kijken. Mijn contract van twee jaar loopt eind deze maand af, dus ik ga zeker overstappen.

De stilte van ​@KPN spreekt boekdelen.

Erwin1976
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 6, 2026

​@WifiDoetIeT Nu je een Fritzbox hebt maakt de provider niet zoveel meer uit. Je stelt je Fritz bij een overstap in op je nieuwe provider en klaar. Ik ben over gestapt naar Simpel omdat ik het gedrag van kpn ook spuug zat was. Na de lijn check met hun standaard router deze afgekoppeld Fritz aan gesloten ingesteld op Odido en klaar.

• Deelnemer
  • October 7, 2026

Het wordt nu steeds erger met alle KPN SuperWifi-punten die nu groen knipperen en het bekabelde internet valt nu ook volledig uit; het modem en het glasvezelkastje blijven branden. Heb ook bijzonder weinig vertrouwen in het glasvezel netwerk aangezien het er zo bij ligt, maar volgens kpn zou dit allemaal kunnen 

GigaProton
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 7, 2026

Precies hetzelfde probleem! 

Samenvatting

Sinds eind september hebben we meerdere keren per dag korte internetonderbrekingen, tot ongeveer een minuut. Dit blijft ook na een fabrieksreset van de KPN Box 12 op 6 oktober terugkomen. Tijdens zo’n onderbreking is de router vanuit ons thuisnetwerk bereikbaar, maar het eerste KPN-adres buiten ons huis (195.190.228.54) niet. De PPP-sessie blijft daarbij gewoon staan.

Wij vermoeden een defect in de router of in de verbinding tussen router en KPN, en vragen om een vervangende router of een controle van de lijn.

Wat we al gedaan hebben

De router is op 3 oktober herstart en op 6 oktober (ca. 12:00–12:40) teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Na beide acties kwamen de onderbrekingen terug, na de fabrieksreset al binnen enkele uren. UPnP staat uit. Onze NAS meet elke 10 seconden de bereikbaarheid van de router, het wifi-punt op zolder (bekabeld aan de router) en twee internetadressen (1.1.1.1 en 8.8.8.8). Daarnaast hebben we vanaf een bekabelde laptop elke seconde het eerste KPN-adres gepingd.

Conclusie

Het thuisnetwerk zelf blijft tijdens de onderbrekingen werken: apparaten in huis kunnen elkaar en de router gewoon bereiken. Wat wegvalt is de verbinding van de router naar KPN, en het eerste KPN-adres antwoordt dan ook niet. Daardoor verliezen alle apparaten in huis tegelijk hun internetverbinding, wat we onder meer merken als haperingen bij online gamen. Het probleem zit daarmee in de router of de lijn naar KPN, niet in onze eigen apparatuur of verderop op internet.

(ik heb data om dit aan te tonen)

GigaProton
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 9, 2026

Dit kost ons geld. Er kan niet thuisgewerkt worden, kinderen kunnen niet fatsoenlijk gamen etc.

Als ik zie hoeveel mensen hier last van hebben en dat dit al meer dan 2 weken gaande is, dan kan dit nog weleens een staartje krijgen. 

Een gezamenlijke CLAIM indienen, zou misschien nog wel eens een goed idee kunnen zijn.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 9, 2026

Hoi, we hebben de laatste tijd veel signalen gehad en uiteraard ruggespraak gehad met de technische achterban.

Daar is dit topic een resultaat van:

Update over paired-not-synced en haperingen met Sonos | KPN Community

Ik vermoed dat een aantal van jullie onder deze storing valt.  Als je jezelf daar in herkent, zit er - voor nu - weinig anders op dan af te wachten. en periodiek te herstarten.

Als de symptomen die jij ervaart NIET aansluiten bij wat er in dat topic staat, wil ik je vragen om een eigen, individueel topic aan te maken. Zodat we daar afzonderlijk naar kunnen kijken. 

• Deelnemer
  • October 9, 2026

Ik heb geen Sonos of ander wireless speakersysteem in gebruik, maar wel wegvallende verbindingen (vandaag weer 2 keer). Ping naar een ander device dat aangesloten is op de Box12 netwerkpoorten raakt niet onderbroken als de verbinding (door de router) wegvalt.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 9, 2026

Lijkt wel of het sonos probleem de boven toon gaat voeren en dat terwijl de verbindings problemen er al waren voor de sonos problemen.

• Topper
  • October 9, 2026

​@Erwin van KPN de problemen die gemeld zijn en die ik ook heb hebben te maken met het feit dat de DHCP Server geen IP nrs meer verstrekt terwijl de Wifi of netwerkkabel verbinding wel blijft functioneren. Ik kon met mijn devices wel het WAN blijven gebruiken zolang ik maar niks herstarte. En al die tijd konden de devices niet met elkaar communiceren en dus mijn NAS niet...