Skip to main content
Beantwoord

Hoe gebruik ik mijn eigen router (Asus RT-BE86U), i.p.v. de Experia Box

• 13 januari 2025
  • 1 reactie
  • 392 keer bekeken

bas_user
Nieuwkomer

Beste KPN-ers,

Situatieschets:

• Sinds 2017 heb ik een Asus RT-AC68U (White).
  • Deze router draait op Merlin (meest recente versie).
  • Deze Asus gebruik ik zonder de KPN Experia Box er voor te hebben. De KPN Experia Box zit in de doos en ligt ergens op zolder.
  • De RT-AC68U heb ik met behulp van de handleiding van Bas Hoogers ingesteld (en dat verliep goed). https://bashoogers.nl/2020/03/26/kpn-glasvezel-een-eigen-asus-router-gebruiken-v4/
  • Ik gebruik ook KPN TV, en de Asus heeft hier, over het algemeen, geen problemen mee. De router staat op de begane grond bij mijn bureau, en de tv's met een KPN TV decoder staan op de eerste verdieping en op zolder, met meerdere managed switches ertussen (1 in de meterkast op de begane grond, en 1 op zolder), en alles is verbonden met CAT6 kabels.
  • Verder gebruik ik ook VoIP, maar daarvoor gebruik ik een Grandstream HT801, die met een LAN kabel rechtstreeks op 1 van de LAN poorten van de Asus is aangesloten. Dit werkt goed.

Problemen:

• De RT-AC68U geeft al enige tijd aan dat de NVRAM bijna vol is. Opnieuw opstarten lost dit niet op.
  • Steeds vaker valt de wifi-verbinding van de router in de nacht weg, waardoor mobiele apparaten niet meer kunnen verbinden met de router en het internet. Dit is alleen op de lossen met het herstarten van de router.
  • Soms werkt KPN TV niet meer, de decoders blijven dan met een foutmelding hangen tijdens het opstarten. De router opnieuw opstarten lost dit probleem op.
  • Elke keer de router opnieuw opstarten om problemen op te lossen begint vervelend te worden.
  • Per 11-01-2025 wordt de RT-AC68U niet meer voorzien van nieuwe Merlin updates.

Vanwege de problemen wil ik de router vervangen door een nieuw model van Asus. Ik heb mijn oog laten vallen op de RT-BE86U, o.a. omdat dit een nieuw model is en deze zou het dus de komende 7 jaar minimaal wel uit kunnen houden, en dit model wordt ondersteund door Merlin. https://www.asus.com/nl/networking-iot-servers/wifi-routers/asus-wifi-routers/rt-be86u/

Wat ik met de RT-BE86U wil:

• Net als mijn huidige router en op dezelfde plek als mijn huidige router, aansluiten zonder gebruik te maken van de KPN Experia Box.
  • Merlin firmware gebruiken.
  • KPN TV kunnen gebruiken, zonder problemen. (volgens Asus ondersteunt de RT-BE86U IGMP snooping en IPTV, maar er staat niet bij of het werkt voor KPN)
  • Mijn Grandstream HT801 erop aansluiten. (dit zou m.i. geen probleem moeten zijn, en is eerder een kwestie van gewoon aansluiten op 1 van de LAN poorten)

Problemen die ik verwacht bij de installatie:

De nieuwe Asus modellen hebben nieuwe chips (volgens mij is Asus deze nieuwe chips sinds de AX-modellen gaan gebruiken), waardoor WinSCP e.d. niet meer gebruikt kunnen worden om instellingen aan te passen. Hierdoor is de handleiding van Bas Hoogers helaas niet meer zo goed te gebruiken. Ik kan helaas geen nieuwe handleiding vinden die uitlegt hoe een nieuwe Asus ingesteld moet worden.

Kan ik de RT-BE86U zodanig instellen dat ik hem op dezelfde manier kan gebruiken als mijn oude router? Zo ja, wat moet ik doen om KPN TV werkend te krijgen, aangezien WinSCP en andere software niet gebruikt kunnen worden om te communiceren met de RT-BE86U?

Met vriendelijke groet,

Bas

Beste antwoord door TDN

​@bas_user Hier vind je informaties over KPN op AX-model van Asus

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63414488#63414488

In de startpost staat ook veel informaties.

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 4478 reacties
  • Antwoord
  • 13 januari 2025

​@bas_user Hier vind je informaties over KPN op AX-model van Asus

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63414488#63414488

In de startpost staat ook veel informaties.