Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik mijn Deco M9 als modem gebruiken?

• April 11, 2026
  • 3 reacties
  • 25 keer bekeken

Ik probeer mijn Deco M9 als modem te gebruiken. Wanneer ik VLAN 6 instel, krijgt mijn Deco echter geen internetverbinding.

Heeft iemand ervaring met dit probleem of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

3 reacties

rvk01
Slimmerik
  • April 11, 2026

Wat heb je bij internet type gekozen? Zie ik daar statisch staan? KPN werkt met PPPoE. Dus dat zal je ook moeten kiezen. (Ik geloof dat gebruikersnaam en wachtwoord daar niet uitmaakt)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 12, 2026

Bedankt, het heeft geholpen! Ik kan mijn Deco nu als router gebruiken. Alleen valt me op dat wanneer ik een speedtest doe, ik rond de 230 Mbps blijf hangen. Heb jij enig idee hoe dat kan?

Hiervoor had ik Odido en toen haalde ik op wifi meestal tussen de 500 en 600 Mbps. 

rvk01
Slimmerik
  • April 12, 2026

Alleen valt me op dat wanneer ik een speedtest doe, ik rond de 230 Mbps blijf hangen. Heb jij enig idee hoe dat kan?

De M9 is sowieso niet zo krachtig. Normaal doet die 300-500Mbps op de WAN poort maar je zit nu ook nog met PPPoE (wat je bij Odido niet had). En aangezien de M9 geen hardware offloading heeft voor PPPoE (en dus alles met eigen processor-kracht moet doen) kan dat een reden zijn van beperktere snelheid. 

Ps. Je moet wel ALTIJD met een PC op kabel testen om dat goed vast te stellen en niet met WiFi.