Skip to main content
Vraag

Hoe maak ik een port forward in de V10?

• July 16, 2026
  • 7 reacties
  • 55 keer bekeken

HI Mijn camera heeft een rtsp poort en dat werkte prima in combinatie met de oude software van de router. Ik had de rtsp poort gedefineerd in de router.  In de nieuwe software wil ik weer de poort openen om van buiten naar binnen te gaan naar de camera. Via internet deed ik dat via een RTSP netwerk line op te geven inclusief ip adres router en wachtwoord. Daarna kwam de camera te voorschijn met de wachtwoord vraag en kon ik kijken. Met de nieuwe software doet dit het niet meer en instellen via een kpn medewerker ging ook niet. Ik heb zowel een 554 als een 555 rtsp poort gedefineerd op mijn camera (http = 81; rtsp 554; rtmp 1935). Weet iemand hoe ik de invulling moet doen met de nieuwe software.

7 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@PC-V en welkom bij de KPN Community! Goed dat je je vraag hier stelt. 🙂

We hebben een kennisbank artikel over het instellen van port forwarding op modems met KPN Software. Lukt het wel met de stappen die daar genoemd worden?
Voor het gemak de uitleg voor IPv4:

IPv4 Port Forward instellen

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Beveiliging
  4. Klik in de bovenrij op Port forwarding
  5. Je komt op deze pagina:

Vul alle lege velden in:

• Bij Service selecteer je het type verbinding (HTTP, FTP, etc.) of kies Nieuw, je kunt dan zelf een naam/omschrijving invullen.
  • Bij Protocol kies je TCP, UDP of Both. Twijfel je, controleer de handleiding van je apparaat of kies Both.
  • Internet IP adres laat je leeg. Hier hoef je alleen iets in te vullen als je wilt instellen dat je interne apparaat maar vanaf één ander IP adres te benaderen is. Bijvoorbeeld, als je een specifieke verbinding zou willen leggen tussen je werk en je thuiscomputer. 
  • Bij Internet poort nummer vul je de gewenste poortnummers in. Welke dit zijn hangt af van je apparaat en je doel. Vaak staat in de handleiding van je apparaat welke poort het moet zijn. Moet/wil je meerdere poorten forwarden? Dan kun je dit als een bereik invullen. Dat doe je door de begin- en eindpoort in te vullen met een streepje (-) ertussen.
  • Bij Doel IP-adres vul je het IP adres van het eindapparaat in. Zorg ervoor dat je dit IP adres vast hebt toegewezen aan je apparaat.
  • Bij Doel poort nummer vul je de gewenste interne poortnummers in. Dit zijn meestal dezelfde als bij Internet poort nummer.

Als je wijzigingen hebt gedaan, bevestig dit met de blauwe knop Opslaan

Eenmaal ingestelde forwards komen onderaan de pagina in een lijst te staan. Hier kun je ze ook weer verwijderen (prullenbak) of bewerken (potlood) als je dat wilt. 

Mocht het daar niet mee lukken, kun je hier dan een screenshot delen van je instellingen? Poets eventuele privacygevoelige informatie hierbij wel weg. 
Dan denk ik verder mee!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 18, 2026

Hi, dank voor je antwoord. Ik heb deze invulling al geprobeerd met een KPN medewerker. Wat ik in de oude situatie heb gedaan is een RTSP gedefinieerd in de router (met de oude applicatie software). Ik kan nu geen RTSP poort definieren en met mijn oude camera is dat wel nodig. Ik heb een camera op 554 en 555 staan (RTSP ingevuld). Met AI ook via onvif device manager intern de camera kunnen raadplegen, alleen voor extern heb ik de RSTP nodig in de router. De onvif geeft dit pad url 

rtsp://192.168.2.14:554/11, maar als ik bijvoorbeeld in vlc dit vastleg RTSP://username:wachtwoord@ipadresrouter:544/11 dan wordt er niets gevonden en intern ook niet.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Werkt het van buitenaf wel? Uiteraard met je externe ip-adres.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 18, 2026

HI, Nee van buitenaf werkt het ook niet. Via de ONVIF (intranet) kan ik de beelden van mijn camera wel zien, maar via de vlc en via het internet adres in een browser krijg ik geen beeld. Het beeld via de vlc en via internet (binnen mijn netwerk) blijft zwart. Van buiten het intranet ook.,Voorheen had ik nadat ik de netwerkstream van buiten mijn netwerk had geopend de vraag naar het camera wachtwoord en daarna had ik beeld. Na de reset van mijn router is het niet meer gelukt het beeld terug te krijgen (ook niet met behulp van een knp medewerker).

Die gaf het advies het forum te gebruiken. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Kan je een screenshot laten zien van jouw instellingen. Privacygevoelige informatie kan je dan zichtbaar doorkrassen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2026

Hi, op dit moment kan ik dan niet, Ik zit nog ruim een week op een andere locatie. Ik wilde dit in orde hebben voordat ik even afwezig zou zijn.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Helder, ik denk dat we met een screenshot verder komen maar ik snap dat het lastig wordt om die te delen als je nu niet thuis bent. 

Dit oplossen wordt ook lastig zolang je niet thuis bent, dus ik denk dat we de week dat je weg bent beter af kunnen wachten. 
In de tussentijd geef ik dit topic nog mee: 

Daar staan erg veel tips in met betrekking op portforwarding op een camera, dus ik ben benieuwd of één van die tips ook voor jou de oplossing is. 

Zo niet, laat het hier dan gerust weten als je weer terug bent en dan zie ik het screenshot ook graag tegemoet!