Skip to main content

Ik wil voor mijn kinderen wifi uitzetten tussen avonds 9 en 7 uur morgens.

beide hebben tablet en telefoon

ik zie een lijst van macadressen EN ip nrs zeer rommelig en zeker niet duidelijk.

betekend dat ik met statische ip’s moet gaan werken?

en hoe doe ik dit precies?

heeft iemand een heldere stap voor stap handleiding?

 

groet Edwin

Hallo @Edensan 

 

In dit Kennisbank artikel kan je vinden hoe je dat instelt, in het plaatje in dat artikel zie je alle apparaat namen, zie jij daar die ook en is het dan wel duidelijk van wie welk apparaat is?

 


Ja OOK nog idd dus namen ipnrs en macadressen

Groet Edwin


Als je nu ook de namen ziet weet je dan van wie welk apparaat is en lukt het daarmee wel om de juiste apparaten te blokkeren tussen 9 en 7 met behulp van dat artikel?


Nee 2 apparaten van school (niet configureerbaar) hebben een ip via dhcp

Zou box 12 achter de schermen weigeren op basis van mac? Kan me niet voorstellen dat ik op statish over moet gaan ( wat ook niet kan want school hebben epads dichtgetimmert)

Groet Edwin


Je hoeft helemaal geen statische adressen in te stellen, je zou ook DHCP binding kunnen toepassen, de vraag is of dat überhaupt nodig is.

 

Wat voor namen zie je in Parental Control, staan die school apparaten daar nu wel of niet tussen?

Indien wel dan kan je ze toch gewoon toevoegen.

Als je alleen ip-adressen/mac-id’s ziet dan moet je even per apparaat kijken wel ip-adres/mac-id ze hebben en die dan selecteren, dat zou ook moeten werken

 


Ze staan er alleen tussen via IP adres (via dhcp verkregen) dus als ze morgen thuiskomen en ander ip hebben werkt het niet meer? DAT is dus mijn vraag.. want als je statische ips toewijst DAN zou het werken maar die kan ik niet toewijzen omdat het laptops /tablets van school zijn.. 😵💫


Zolang ze hetzelfde mac-id hebben zou het zo moeten werken en anders via die DHCP binding, daarmee zet je het ip-adres vast op basis van die mac-id.

Als die school heeft ingesteld dat het mac-id iedere wijzigt als ze via DHCP verbinden dan houdt het op en kan je ze helaas niet via Parent Control beperken.


Ze staan er alleen tussen via IP adres (via dhcp verkregen) dus als ze morgen thuiskomen en ander ip hebben werkt het niet meer? DAT is dus mijn vraag.. want als je statische ips toewijst DAN zou het werken maar die kan ik niet toewijzen omdat het laptops /tablets van school zijn.. 😵💫

Vaste ip adressen instellen doet u op de KPN Box zelf. Op de apparaten instellen zou nutteloos zijn. Dat kunnen die kids zelf weer ongedaan maken.

Net na het inloggen op de KPN Box ziet u een overzicht van uw netwerk met alle aangesloten apparaten. Klik op 1 van de apparaten. Dan krijgt u een pagina met info van dat apparaat apart. Op die pagina staat een blauw knopje "Reserve IP". Als u daar op klikt word het ip gekoppeld aan het MAC adres en zal het niet meer veranderen.

Tenzij het MAC adres van de apparaten verandert. Dat kan. Sommige apparaten hebben elke 5 minuten een ander MAC. Dat is een instelling op de apparaten. Bij sommige apparaten is dat heel makkelijk in te stellen. Zodra die kids doorhebben hoe ze dat moeten doen is Parental Control nutteloos. 

Heeft u WiFi versterkers? In een ander topic beweerde vorige week iemand dat Parental Control alleen werkt op het WiFi van de KPN Box zelf. En niet op de versterkers. Maar daar weet ik het fijne niet van. Het zou ook op de versterkers moeten werken.