Skip to main content

Sinds gisteren heb ik een nieuwe KPN fiber aansluiting, met daarbij de ExperiaBox V12. Werkt allemaal prima. Echter, tot mijn verbazing kan ik nergens in de beheeromgeving van het modem instellingen rondom de firewall vinden?

 

Ik heb een aantal webcams in huis die standaard hun stream naar een externe server sturen van een derde partij (in China ofzo?). Ivm privacy wil ik dat niet, en wil ik dat alleen mijn interne Synology die stream kan “zien”. Ik moet daarom voor de cams wat uitgaande poorten blokkeren, maar ik zie dus niet waar ik dat zou moeten doen.

 

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Staat hier de oude of de nieuwe software op de v12. 

In de nieuwe software zit een functie parental control die blokkeert in essentie selectief de toegang naar internet voor bepaalde geselecteerde apparaten. 


@BruisTablet ja die redenering had ik ook, maar toen ik dat probeerde bleek die functie ook alle interne (LAN/wifi) verkeer te blokkeren, en dat wil ik dus net niet blokkeren.

Enige andere optie? Ik vind het maar vreemd dat KPN niet toestaat om de firewall te tweaken… er zit toch wel een firewall in dat modem mag ik hopen!?

Ik heb blijkbaar nog de oude software, namelijk SGEJ1000060E. Daarin zit die parental control ook al wel, maar zoals gezegd, die blokkeert dus te veel.

Ik kan echter niet vinden hoe ik die update krijg?

Groet,
Hammer_NL


Die implementatie in de nieuwe software is compleet anders. Als ik een parental control block zet op een bepaald apparaat dan is die dus richting internet geblokkeerd maar ik kan hier dan alles op het lan zoals de NAS gewoon nog steeds bereiken. Precies zoals je een dergelijke functie verwacht dat die werkt.


@BruisTablet Dat klinkt goed inderdaad, maar hoe krijg ik die update? Is inmiddels al een half jaar geleden dat die uitkwam, waarom heb ik ‘m nog niet?


Die implementatie in de nieuwe software is compleet anders. Als ik een parental control block zet op een bepaald apparaat dan is die dus richting internet geblokkeerd maar ik kan hier dan alles op het lan zoals de NAS gewoon nog steeds bereiken. Precies zoals je een dergelijke functie verwacht dat die werkt.

 

Krijg nou wat!? Mijn modem is blijkbaar geupdate ergens in de afgelopen 5 dagen. Toeval? Hoe dan ook, heb nu V12.C.23.04.38 . Er stond zelfs nog een update klaar, dus ik heb nu zelfs V12.C.23.04.39

Zojuist getest: parental control blokkeert nu inderdaad alleen het externe verkeer, dus mijn probleem is opgelost.