Skip to main content

Wij moeten poort 443 openzetten op het modem maar hoe doe je zoiets? Graag in hele simpele stappen uitleggen hoe wij dit zelf kunnen doen. Wij zijn geenĀ IT mensen dus willen graag een simpele handleiding. Het gaat om een V10 modem.

Hoi, voor uitgaand verkeer hoef je niks open te zetten. 443/https staat standaard open net zoals alle overigeĀ porten. Dus alles vanaf je huis naar buiten staat open. Naar binnen is het een heel ander verhaal.Ā Wanneer je porten naar binnen open moeten zetten en weinig It kennisĀ hebtĀ dan raad ik dit af. Maar misschien is het makkelijker als je eerst uitlegtĀ waarom je port 443 zou moeten open zetten.Ā 


Er moet van afstand via een utp kabel iets worden ingelezen voor de warmtepomp. Zij geven nu aan dat ze dit niet kunnen uitlezen.


Normaal gesproken zoekt een warmtepomp of welk slim apparaat dan ook zelf zijn weg naar buiten.

Deze moet natuurlijk wel verbonden zijn met je thuis netwerken. De kans is groot dat je warmtepomp eerst nog via een utp kabel aan je modem gehangen moeten worden. Daarna is het vaak mogelijk dat de leverancier er gewoon bij kan. De warmte pomp indien deze goed geconfigureerd is zal zich zelf aanmelden bij een een command and control servers. Vanaf die server heeft de leverancier dan toegang tot je warmte pomp. Je zal dus eerst moeten uitzoeken hoe je warmtepomp aan je netwerk moet hangen.Ā 


Wij moeten poort 443 openzetten op het modem maar hoe doe je zoiets? Graag in hele simpele stappen uitleggen hoe wij dit zelf kunnen doen. Wij zijn geenĀ IT mensen dus willen graag een simpele handleiding. Het gaat om een V10 modem.


Ik zie dat je nog niet echt antwoord op je vraag gekregen hebt, als je warmtepomp leverancier inderdaad tegen een muur aanloopt en je het op hun verzoek moet openzetten kan je dit redelijk simpelĀ doen.Ā 
Ā 

Omdat u een makkelijke uitleg vraagt, heb ik even op een filmpje gezocht.

Let wel op, dat u nadat de warmtepomp klus klaar is dat u deze poort regels wel weer verwijderd. Anders zet u ongewild de voordeur open.

Filmpje:

https://m.youtube.com/watch?v=L63P2BGpQcI

Ā 


@R SchutĀ Een poort open zetten in je router/modem wordt eigenlijk volledig afgeraden.

Alles vĆ³Ć³r je router, ook wel ā€œhet internetā€, kan je zien als een hele drukke straat. Aan die straat zitten heel veel huizen. Alleen elk huis zit standaard volledig op slot. Zo kan niemand zomaar inbreken. Mocht je alles openzetten, kan iedereen zomaar in je huis: dat moet je niet willen.

Maar ook ā€œmaarā€ Ć©Ć©n poort open zetten is niet handig. Daarmee zet je bijvoorbeeld alleen de deur van de kelder open. Maar dan moeten de muren van de kelder (naar de rest van je huis) net zo sterk zijn als de voordeur. Dit betekend dat de kelder dus net zo sterk moet zijn. In dit voorbeeld is de warmtepomp de kelder. Mocht deze pomp een Chinese fabrikant hebben, is de kans groot dat de beveiliging niet heel sterk is. (Of dat er toch op den duur een lek ontstaat en deze niet snel wordt opgelost door de fabrikant) Dit kan resulteren in dat ze vervolgens via de kelder de deur vinden en toch je hele huis (lees: je hele netwerk) inkomen.

Ā 

Vrijwel standaard zijn al deze apparaten wel zo gemaakt dat een poort open zetten niet hoeft. En dus wel bereikbaar zijn. Ik zou dit dan ook echt nog even hƩƩl goed bespreken met de verkoper. Volgens de Nederlandse wet moet een apparaat voldoen aan bepaalde technische eisen en ik gok dat dit niet overeen komt daarmee.

Lastige is dat je niet technisch bent aangelegd, anders had je nog als laatste optie een Cloudflare Tunnel aan kunnen maken. Een soort veilige optie van portforwarding. Dat is alleen nu makkelijker gezegd dan gedaan. Mocht je de overweging maken toch de poort open te zetten, wees je bewust van dit risico.

Edit/toevoeging:

Als voorbeeld: Mocht je warmtepomp een lek hebben en ze kunnen op je hele netwerk, kunnen ze traffic zien, maar bijvoorbeeld ook een printer aansturen etc. Mocht hƩt echt moeten, raad ik aan om het daarna meteen weer uit te zetten als ze klaar zijn met uitlezen.