Skip to main content
Vraag

Hoe zie ik of mijn modem up-to-date is?

• July 29, 2026
  • 14 reacties
  • 170 keer bekeken

Hoe kan ik zien of de laatste update is uitgevoerd?

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 29, 2026

Hallo ​@coogie ,

Dat kun je zien in o.a. de MijnKPN-app.

Kies mijn WiFi-netwerk

Kies apparaten

Kies modem 

En dan zie je onderin de softwareversie staan. 

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@coogie, welkom terug bij de community! Dat kun je op meerdere manieren controleren.

De makkelijkste is inderdaad via de MijnKPN-app:

Kies mijn WiFi-netwerk

Kies apparaten

Kies modem 

Je kunt ook inloggen op je modem via http://192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Daar vind je eveneens de softwareversie van je modem.

Laat je even weten of het is gelukt? Dan kijken we graag met je mee. 😊

• Auteur
  • Helper
  • August 3, 2026

Blijkt dus dat ik probleem niet in mijn server hoef te zoeken. Software is up to date.

Wat blijkt nu na lang zoeken (wegens regelmatige TV uitval)

• alles wat ik zo aangesloten kan hebben heb ik aangesloten d.w.z. 3x ethernet rechtstreeks op modem en andere 4 apparaten op switch. 
  • eerst geprobeerd de ethernet kabel rechtstreeks van KPN kastje naar modem (ipv aansluiting in muur en vandaar naar modem)
  • terug gezet en successievelijk stuk voor stuk apparaten (kabels) losgekoppeld.
  • TV uitval nog steeds aanwezig. 
  • laatste wat ik gedaan heb is optische kabel tussen KPN kastje en tuner weg gehaald en toen gezien dat stofkapje van deze aansluiting ontbrak en dat de kabel er makkelijk uit viel.
  • heb KPN kastje vervangen door een andere (van boven) en optische kable netjes weer aangesloten. 
  • en wat denk je (hou mijn “fingers crossed”) sinds 5 dagen geen TV uitval meer gehad.
  • heb hiertoe al paar keer met KPN mensen gesproken die mij verzekerden dat dit de oorzaak niet kan zijn. Mijn ervaringen tot nu toe spreken andere taal. 
  • KPN kastje dat beneden problemen geeft met optische aansluiting nu zonder (niet nodig op zolder) op TV zolder aangesloten en geen uitval problemen. 
  • krijg wel van KPN ander kastje ter vervanging omdat ik beneden wel optische aansluiting nodig heb voor radio.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 3, 2026

Blijkt dus dat ik probleem niet in mijn server hoef te zoeken. Software is up to date.

Dat is mooi. En graag geholpen natuurlijk…

• krijg wel van KPN ander kastje ter vervanging omdat ik beneden wel optische aansluiting nodig heb voor radio

En dat is ook niet verkeerd. Dan ben je weer helemaal up-to-date.  👍🏼

• August 3, 2026

Hoi ​@coogie, welkom terug bij de community! Dat kun je op meerdere manieren controleren.

De makkelijkste is inderdaad via de MijnKPN-app:

Kies mijn WiFi-netwerk

Kies apparaten

Kies modem 

Je kunt ook inloggen op je modem via http://192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Daar vind je eveneens de softwareversie van je modem.

Laat je even weten of het is gelukt? Dan kijken we graag met je mee. 😊

Serenay, 

Ik heb vroeger op profesionele basis te maken gehad met personen die helpers waren net als jij. Maar misschien slim om volgende keer er de laatste versie bij te zetten, dan is het geen gegeven meer maar informatie geworden.

Voel je niet beledigd, het is alleen maar een vriendelijk bedoelde hint, je bent absoluut niet de eerste die het zo als jij doet.. 

• Auteur
  • Helper
  • August 4, 2026

Serenay,

waarvan, bedoel je de laatste versie van de update?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

Serenay,

waarvan, bedoel je de laatste versie van de update?

Hallo ​@coogie ,

Dat kun je zien in o.a. de MijnKPN-app.

Kies mijn WiFi-netwerk

Kies apparaten

Kies modem 

Versie 26.06.10 dus. 

• Auteur
  • Helper
  • August 4, 2026

Bedoel je dat ik de versie had moeten noemen?

Is me niet helemaal duidelijk en ik voel me absoluut niet beledigd hoor...ben allang blij dat probleem niet meer speelt.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@coogie, wat fijn om te lezen dat de tv inmiddels al vijf dagen zonder uitval werkt! 😊 Goed dat je zo uitgebreid hebt uitgezocht waar het probleem vandaan kwam. Het lijkt er inderdaad op dat de optische aansluiting van de tv-ontvanger de boosdoener is geweest.

Laat je ons ook nog weten of de nieuwe tv-ontvanger het probleem definitief oplost zodra je die hebt ontvangen? Dat horen we graag. Bedankt dat je de uitkomst nog met ons hebt gedeeld. Daar kunnen anderen die tegen een vergelijkbaar probleem aanlopen ook weer iets aan hebben.

• Auteur
  • Helper
  • August 5, 2026

Heb kastje nog niet ontvangen maar zal jullie zeker op de hoogte houden

• Auteur
  • Helper
  • August 6, 2026

HELAAS, vandaag (donderdag 6/8) na 6 dagen weer continu beeld uitval.

Word er helemaal gek van.

Heb nu de radio/tuner helemaal afgekoppeld (dus geen optische aansluiting meer op KPN TV+ ontvanger) en ook de HDMI kable vervangen. Sinds ½ uur geen probleem maar opnieuw weer afwachten. 

Ik weet het, heb nu 2 zaken gewijzigd wat niet de beste methode is voor analyseren probleem/oorzaak maar kijk het even aan. Blijft probleem weg dan na enige tijd tuner weer aansluiten om erachter te komen of tuner of HDMI kable probleem is/was.

Heb trouwens de nieuwe toegezegde ontvanger (ter vervanging van kapotte) nog steeds niet ontvangen

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@coogie. ah balen zeg! Zeker nadat het een tijdje goed leek te gaan. Ik denk dat het voor nu het beste is om even niet verder te zoeken of nog meer aan de opstelling te veranderen.

Je hebt inmiddels al behoorlijk wat uitgesloten. Laten we eerst de nieuwe tv-ontvanger afwachten en die aansluiten zodra je hem hebt ontvangen. Dan kunnen we kijken of de uitval daarmee ook daadwerkelijk verdwenen is.

Mocht het probleem met de nieuwe ontvanger nog steeds spelen, dan weten we in ieder geval dat we verder moeten zoeken en kunnen we vanaf daar weer gericht verder kijken. Laat je weten wanneer je de nieuwe ontvanger hebt aangesloten en hoe het daarna gaat? 😊

• Auteur
  • Helper
  • August 8, 2026

Beste Serenay,

heb dus tot vandaag na afkoppeling van Radio/Tuner geen problemen meer gehad. 

Bijzonder is dan ook dat wij op onze slaapkamer en op zolder nooit dergelijke problemen gehad heb. 

Zelfs met de gemankeerde ontvanger (optische aansluiting stuk) die ik nu op zolder heb geen probleem en met die van zolder nu beneden wel problemen. Probleem moet dus wel degelijk beneden gezocht worden denk ik.  Waarschijnlijk dus met de radio/tuner aansluiting of vervangen DVD kabel te maken.

Zodra ik nieuwe ontvanger heb begin ik aan volgende stap(pen?)

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@coogie, dat is inderdaad wel opvallend. Als dezelfde ontvangers boven geen problemen geven en de uitval beneden terugkomt, lijkt het er steeds meer op dat we het inderdaad in de opstelling beneden moeten zoeken.

Goed om te horen dat het sinds het afkoppelen van de radio/tuner weer stabiel is. Ik zou dit voorlopig zo laten en eerst de nieuwe ontvanger afwachten.

Mocht je met de nieuwe ontvanger beneden toch weer dezelfde uitval krijgen, dan kunnen we het beste stap voor stap testen. Sluit de nieuwe ontvanger dan eerst alleen met HDMI aan op de tv, dus zonder de radio/tuner. Werkt dat goed, sluit dan daarna de radio/tuner weer aan. Komt de uitval vervolgens terug, dan weten we dat we het waarschijnlijk in die aansluiting, kabel of de radio/tuner zelf moeten zoeken.

Mocht de uitval ook zonder de radio/tuner terugkomen, dan kunnen we daarna verder kijken naar bijvoorbeeld de HDMI-kabel, HDMI-aansluiting op de tv en de netwerkaansluiting beneden. We kunnen ook proberen te kijken wat er gebeurd als je de radio/tuner boven aansluit, gaat het probleem dan wellicht mee verhuizen?

Laat vooral weten hoe het gaat zodra de nieuwe ontvanger binnen is! 😊